Начало Здравна медиа Любопитно Грижа за детето Как да разпознаем дали детето ни има нарушения в говора?

Как да разпознаем дали детето ни има нарушения в говора?

Как да разпознаем дали детето ни има нарушения в говора? - изображение
Най-бързият, макар и не най-сигурен начин да разберете дали детето ви има говорни нарушения е като си отговорите на следните въпроси:

- Избягва ли да говори?

- Напряга ли се, когато се затрудни в изказването си?

- Когато детето ви се изказва, единствено вие ли го разбирате?

- Детето ви затруднява ли се да следва устни инструкции?

- Среща ли затруднения при четене и писане, които не са характерни за възрастта му?

Неправилното произношение на звукове е често срещано явление при децата от предучилищна възраст. Много от съгласните звукове се оказват трудни за изговаряне. За да улеснят своето общуване децата ги изпускат, произнасят ги неточно или ги заменят с други по-лесни за артикулация. Нарушенията на артикулацията се обозначават с термина дизартикулия и се проявяват в липса, замяна или неправилно произношение на един звук или групи звукове.

Причините могат да бъдат следните: неправилен говорен модел в семейството, занемареност, многоезичие в семейството, неточност във слуховото възприятие и внимание по отношение на звуковете, органични дефекти в периферните говорни органи (челюсти, устни, зъби, език, твърдо и меко небце), къса подезична връзка.

Афония - Дисфония - Нарушения на гласа

Изразява се в отклонения в силата, височината и тембъра на гласа. Гласът в норма трябва да обезпечава ефективното общуване, да бъде приятен за слуха, да са налице нормален устен и носов резонанс, да бъде достатъчно силен, а височината му да съответства на възрастта, пола и размера на тялото. Причините за нарушенията на гласа могат да бъдат: особености на личността, особености в характера, емоционална нестабилност, подражание, неправилни говорни навици, лоша хигиена на гласа, патология на жлезите с вътрешна секреция; алергии, органични изменения на гръкляна и гласните връзки, умствена изостаналост, загуба на слуха.

Ринолалия

Свързана е с нарушение на тембъра на гласа и звукопроизношението в резултат на анатомична увреда в говорния апарат. Предимно вродена цепнатина на устната и/или небцето с различна степен на тежест. Възможно е да се получи и при неправилно функциониране на велофарингиалния клапан без наличието на парализа или пареза на мекото небце. Характеризира се с отклонения в дишането, фонацията и артикулацията. Възможно е да страдат и гласните и съгласните звукове. Най-трудни за реализация се оказват звуковете, изискващи най-голямо интраорално налягане в устната кухина.

Дизартрия

Изразява се в нарушена координация на говорния процес, обусловена от огнищни увреди на централната или периферна нервна система. Включва нарушения на дишането, фонацията и артикулацията. При деца най-често е симптом от сложната клинична картина на заболяване от детска церебрална парализа. Получава се в резултат на остри поражения на ЦНС преди, по време или непосредствено след раждането. Има неврологичен характер и симптоматика, която включва паретични, тоносови, координационни или сетивни нарушения. Може да се срещне в комбинация с други заболявания. В зависимост от продължителността и тежестта на заболяването, може да даде и отражение в развитието на езиковата система при детето.

Заекване

Нарушени са плавността и времетраенето за изговаряне на езиковите единици. Характеризира се с блокиране на говора в резултат на спазми, които могат да бъдат на различни нива: дихателно, фонационно, артикулационно. Възможно е да има блокиране върху един звук или група звукове, най-често това са преградните (п, б, к, г, х, т, д) или отегчително повторение на един звук, сричка или дума. Причините се свеждат до обща и индивидуална предразположеност. Има се предвид степен на развитие на нервната система, бурно говорно развитие на детето ( системата не е готова да поеме обилния лингвистичен материал), социална обусловеност, неуравновесен тип висша нервна дейност, невротични състояния при лица с дискретна органична микросимптоматика.

Заекването се повлиява от следните фактори:
- възрастови: 2 - 5 г, 7-8 г, 12 - 17 г, 20 - 23 г.;
- заболявания и травми - неврологични, инфекциозни, соматични, травми на главния мозък, психотравма - наличие на доминираща стресова ситуация.

Алалия

Специфично езиково нарушение, което се характеризира с късно начало на речта и атипично за възрастта развитие на езиковата система. Развива се на фона на органични поражения в доминиращото за речта мозъчно полукълбо (обикновено лявото). Характеризира се с дефицит в развитието на фонологията, морфологията, семантиката, синтаксиса и прагматиката. Съпътства се от дефицити в развитието на сензорната система (видове агнозии), дефицити в зрителното, зрително - пространственото, слуховото и тактилно възприятие, внимание и памет, както и от двигателни дефицити, отразяващи се най-вече на развитието на общата и финната моторика (видовете праксис). В зависимост от локализацията на увредата водещи могат да бъдат следните симптоми: двигателни (моторни, експресивни), сензорни (импресивни) и смесени. Не се наблюдават нарушения в дишането и фонацията. Среща се при деца със съхранен слух, нормален артикулационен апарат и първично съхранен интелект.

Разпознаване: патологичен лепет, късна поява на първите думи, беден речник, на 3-4 г се забелязва явен говорен недостатък.

Афазия

Придобива се в детска възраст в резултат на черепно - мозъчна травма или вирусно заболяване. Наблюдава се разпад на развитата езикова система по всички нейни параметри фонология, морфология, сематника, синтаксис и прагматика. Засегната може да бъде и писмената форма на езиковата система. Съпътстващи са поведенческите отклонения. Съществува и при възрастни в резултат на инсулт, черепно-мозъчна травма, менингит-енцефалит, тумори.

Дислексия

Невъзможност или специфични затруднения при четене. Проблемите могат да бъдат на ниво буква, сричка, дума, изречение, текст. Среща се при деца и възрастни.

Дисграфия

Невъзможност или специфични затруднения за писане. Проблемите могат да бъдат на ниво буква, сричка, дума, изречение, текст. Среща се при деца и възрастни.

Акалкулия

Невъзможност или специфични затруднения за смятане и сметни операции. Среща се при деца и възрастни.

Обучителни затруднения

Несъответствие между постиженията на детето в училище и интелектуалните му способности подходящи за възрастта. Изразяват се предимно в невъзможност за четене, писане, смятане и боравене с учебното съдържание, както и в дефицит на вниманието и проблеми с поведението. Често се срещат във връзка с хиперактивен синдром с дефицит във вниманието. Специфичното е, че интелектът на детето е в норма, анализаторните му системи (зрителна, слухова, двигателна) са запазени, липсват емоционални отклонения.

При съмнение за някое от описаните нарушения се обърнете за компетентна помощ към логопед, специален педагог, психолог, невролог или към личният ви лекар.

За Framar.bg:

Още по темата:

0.0, 0 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпециалистиЛюбопитноЛеченияЛайфстайлОрганизацииСоциални грижиЗдравни съветиКлинични пътекиНовиниСнимкиХранене при...Алтернативна медицинаБотаникаИсторияСпортРецептиПсихологияИнтервютаНормативни актовеЗаведенияАнкетиОбразованиеМедицински изследвания