Кръгла маса, посветена на информирания избор на пациента, организира Фондация „Ендометриоза“

Фондация „Ендометриоза и репродуктивно здраве“ организира кръгла маса, в центъра на която беше темата за информираното съгласие. Инициативата е част от проекта на Фондацията, който започна в края на 2019-а „ФОРМулирай правата си“, чиято главна задача е да подобри комуникацията между лекари и пациенти чрез информирането и овластяването на пациентите.
„Идеята за проекта е следствие от множеството сигнали до организацията ни за нарушени граждански права. Например отстранени органи без съгласието на пациента, сгрешени диагнози, които водят до отстранен орган в ляво, когато трябва да бъде премахнат този в дясно. Всички те доведоха до проекта и до дебата за информираното съгласие и начините, по които то трябва да се прилага у нас“, сподели Мария Георгиева, председател на Фондация „Ендометриоза и репродуктивно здраве“.
Проблемът е, че много често информираното съгласие се подписва набързо и то минути преди операцията. За това време е невъзможно лекарят да обясни подробно какво предстои. И тъй като преминалите през това споделят колко им е било трудно, Фондацията започва активна работа, за да промени ситуацията.
„Връзката между лекаря и пациента трябва да стане много по-добра. Хората трябва да знаят как да търсят правата си, но и как да се информират преди интервенцията, при това да разполагат с качествена информация. По-голямата част от тях отиват неподготвени, не са наясно с нищо, а десет минути преди операция са крайно недостатъчни“, разказва Мария Георгиева и обяснява какво искат да променят: „В никакъв случай не става дума за промени в самото информирано съгласие като документ. Става дума за процеса и начина, по който то се случва“.
Експертната работна група, която проведе и първата дискусия по темата по време на кръглата маса, включваше представители на Националната пациентска организация, Българската асоциация за закрила на пациентите, Асоциацията на студентите по медицина, здравните експерти към Омбудсмана и водещи АГ специалисти.
Задачите на тази първа работна среща бяха да се очертаят и идентифицират проблемите, да се чуят различни гледни точки и особено мнението на лекарите и да бъдат набелязани действията за постигане на целта. „Мнението на медиците е важно, защото овластявайки пациентите, ние нямаме за цел да накараме лекарите да се чувстват незащитени“, категорична е Марияна Георгиева (на снимката).
Медиците ще бъдат сътрудници в този процес, защото когато пациентът е информиран достатъчно, то лекуващият го е защитен.
„Ако връзката лекар-пациент се подобри, то нещата ще изглеждат различно“, казва още председателката на Фондацията.
Пациентът трябва да бъде в центъра на медицинските грижи. Около това са се обединили участниците в кръглата маса, както и затова, че промяна трябва да има.
За съжаление сега хората не са информирани достатъчно. Ако обаче те са получили нужната информация от различни и достоверни източници, то когато отидат при специалиста, ще бъдат в състояние да зададат точните въпроси. По този начин информираното съгласие ще бъде много по-лесно. Неправителствените и пациентските организации могат да постигнат сериозни резултати по този въпрос. В същото време лекарите не трябва да приемат информираното съгласие като документ или просто като къс хартия, която трябва да попълнят. Процесът е многостранен и са нужни усилията на всички страни страни в него. А както подчертава Марияна Георгиева особено място във веригата заема здравното министерство, защото нещата няма как да бъдат реализирани без участието му в този процес. Затова и втората работна среща ще бъде насрочена едва когато от МЗ потвърдят присъствието и съпричастността си към проблемите.
Участниците в дискусията говориха и за възможността здравните заведения да създадат механизъм, който ще улесни общуването между лекар и пациент, но без това да натоварва допълнително и с излишни административни задължения лекуващия. В този смисъл вероятно няма нужда да откриваме топлата вода, а е добре да се види опитът в странство.
„В чужбина, когато лекарят няма време да обясни, със задачата се заема здравният медиатор. У нас също има такива, но те са натоварени с различни функции. Именно медиатор разяснява подробно и ясно всичко, което предстои да се случи с пациента преди, по време и след операцията. В чужбина дори се практикува каскадното информирано съгласие, което включва няколко нива на информация за човека, който разбира при какви условия какво следва“.
У нас за съжаление често се случва точно обратното. Недопустимо е човекът да не разбира изобщо какво става по време на интервенцията. Да влезе за едно, да излезе с друго.
Най-важното е да има време за общуване между болния и неговия лекар и да бъдат налице специалистите, които да разясняват всяка стъпка. В този смисъл единствено общите действия между лекар, пациент, здравно заведение и пациентски организации може да доведе до успешен край идеята.
По време на първата работна среща бяха набелязани и предстоящите действия. Предстои да бъде създаден план за действие. От Фондация „Ендометриоза и репродуктивно здраве“ ще търсят съдействието на различни институции, за да бъде изработен механизмът, който ще позволи информираното съгласие като процедура да бъде изпълнено наистина със смисъл.
То е важно и за двете страни в процеса и ще го улесни. Както подчертаха лекарите по време на дискусията, информираното съгласие е част от процеса на лечение. И затова е нужно към него да се подходи отговорно.
endometriosis.bg
Коментари към Кръгла маса, посветена на информирания избор на пациента, организира Фондация „Ендометриоза“