Framar.bg 0
В целия сайт
В целия сайт
Е-аптека
Продукти
Медиа
Здравни новини
Любопитно
Интервюта
Презентации
Научни публикации
Видео
Анкети
Енциклопедия
Заболявания
Симптоми
Анатомия
Алтернативна медицина
Медицински изследвания
Лечения
Физиология
Патология
Ботаника
Микробиология
Медицински журнал
Фармакологични групи
Справочник
Специалисти
Здравни заведения
Образование
Спорт и туризъм
Аптеки
Здравни организации
Нормативни актове
Производители
Кл. пътеки
Здравни проблеми
История
Хранене
Храни и ястия
Хранителни съставки
Хранене при
Диети
Рецепти
Е-тата в храните
Съвети
Lifestyle
Спорт
Психология
Соц. дейности
Интерактивни
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Клинични пътеки Нормативни актове Производители Образование Спорт и туризъм Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Партньори Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти
Контакти
Назад | Начало Здравна медиа Интервюта Събития и представяния Димитър Цветков - Зъболекари слагат тройна надценка

Димитър Цветков - Зъболекари слагат тройна надценка

от 10 юни 2010г., обновено на 02 юли 2020г.
Редактор: Ивайло Тончев
Димитър Цветков - Зъболекари слагат тройна надценка - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

ДИМИТЪР ЦВЕТКОВ, президент на Съюза на зъботехниците в България, в интервю пред Диана Тенчева

Съюзът на зъботехниците в България скоро ще празнува 100-годишнина. Не е ли време да бъде създаден закон за съсловната ви организация, г-н Цветков?

Да, на 23 юни т. г. ще честваме големия юбилей. А на 20 октомври ще отбележим 20 години от възстановяването на организацията ни, което стана след настъпването на демократичните промени. Има закони и нормативни актове, които регламентират професията ни, но за жалост институциите не ги спазват. Тук искам да направя едно отклонение - до 2000 г. имаше индикативни стандарти, които определяха в дадена област по колко и какви специалисти да има. Но се премахнаха и сега берем плодовете на това решение в цялото здравеопазване. От 1 юли 2000 г., когато започна реформата в доболничната помощ, първите, които пострадаха най-много, бяха медицинските сестри. А после започнаха да закриват общински и държавни зъботехнически лаборатории. В момента те се броят на едната ми ръка.

Колко специалисти бяхте до началото на демокрацията и колко след това?

- До 1990 г. в България имаше около 3600 зъботехници. А през 2008 г. - 1422 (данните са на Националния център по здравна информация), които работят в около 650 лаборатории.

Защо сте намалели двойно?

От една страна, колегите, които работеха на държавна служба, бяха по на възраст. След 2000 г., когато тръгна реформата и затварянето на общински и държавни зъботехнически лаборатории, те масово нямаха финансова възможност да започнат собствен бизнес. Някои смениха професията, други се пенсионираха и... много малък процент заработиха по къщите незаконно. Нелегално. Но трудно могат да бъдат хванати. И много лесно в същото време, ако колегите от Българския зъболекарски съюз задължат стоматолозите да работят само с регистрираните по закон лаборатории. Но за жалост това не става! Има пък колеги, които съществуват в регистрите, но са спрели дейността си. Те са извън закона.

Защо?

Уж спират дейност, но продължават да работят, за да укриват данъци, големите обороти и т. н. Затова би трябвало да има силна връзка между Агенцията по вписванията, която “държи” всички търговски дружества (каквито са зъботехническите лаборатории), между Регионалните центрове по здравеопазване, НАП и НОИ. И когато един колега спре да практикува, да подава сигнал до всички тези институции, за да си понесе последствията. Трябва също да подлежи на внезапни проверки от контролните органи. Повтарям - в момента има закони, но институциите не желаят да ги спазват. А задължителното членство в съсловна организация за мен не е панацея.

Стигате ли до конфликти в работата си със зъболекарите?

По-скоро до недоразумения. Но бих казал, че за да стане качествен зъбът и да се спази неговият цвят, определен в стоматологичния кабинет, то е задължително пациентът да посети зъботехническата лаборатория. Защото този, който прави изкуствените зъби, е зъботехникът, а не зъболекарят!

Как са регламентирани отношенията ви със зъболекарите?

Имаме стандарт по зъботехника, публикуван още през 2004 г. Там е регламентиран процесът на работата - зъботехникът получава отпечатъка от стоматолога, вижда какво е предписано и то се изпълнява в лабораторията. След като е изработена протезата, тя се връща в кабинета и зъболекарят е този, който я окачествява. Това е т. нар. външен контрол. Вътрешният се прави от управителя на лабораторията. Ако има някакъв проблем, то зъболекарят връща протеза с предписания. И те се изпълняват. Без пациентът да страда от това.

А какво може да застраши пациента?

Неинформираността. Според мен, когато той отиде при зъболекаря и трябва примерно да му се направи коронка, болният трябва да бъде запознат къде ще бъде изработена. И най-важното - лабораторията да издаде документ, който точно и ясно да показва какво влиза в устата на пациента (като материал). Това са все изисквания и директиви на ЕС. Но у нас не се спазват.

Аз съм сигурна, че почти никой не получава такъв документ?

За това бих упрекнал пациентите! Защото във веригата “пациент-зъболекар-зъботехник” този, който дава парите, трябва да си търси и правата. Не може, грубо казано, да отиде някой в зъболекарски кабинет, да изсипе примерно 5000 лв., да си тръгне усмихнат и нищо. Това е абсурдно. В цяла Европа и Америка платежният документ е разделен на 2 части. В едната се описва клиничната дейност от зъболекаря, а другата попълва управителят на зъботехническата лаборатория. В момента правим актуализация на българския стандарт, където точно и ясно сме описали тези взаимоотношения.

Кое е новото?

Да има контролен лист за качеството, който ще се извежда от лабораторията. Той ще проследява всяка една манипулация при направата на протезата, и то с подпис на зъботехника. Примерно - дали отпечатъкът, който сме получили от зъболекаря, е качествен. Ако е такъв, ние ще се подписваме в съответната графа, ако не - няма. И ще го върнем за корекции в кабинета. По този начин ще се контролира всяка дейност. Накрая протезата отива в зъболекарския кабинет, там специалистът я вижда и ако има нещо - се връща. А Комисията по медицински стандарт в Министерстовото на здравеопазването вече прие документът за поръчката да се състои от 3 екземпляра. Т. е. когато тя е готова, един екземпляр отива в пациента, втори - в лабораторията, а третият остава при зъболекаря. На тези документи ще е името на болния, зъболекаря и лабораторията със съответните им регистрации в институциите. На базата на този документ ще се издава и финансовият. Защото в медицинския не може да се пишат цени. Но болният ще знае какво влиза в устата му.

Ако една коронка струда 300 лв., а зъболекарят я е продал за 1000 лв., как пациентът да разбере за тройната надценка? Как може да бъде защитен?

Тук бих ви отговорил така - задайте този въпрос на Българския зъболекарски съюз. Факт е, че това се случва, че се поставят такива тройни надценки. А пациентът може да бъде защитен, ако посети зъботехническата лаборатория! И реално се запознае с цената.

Последното, за което мислят, сковани от болка и страх пациенти, е цената. И затова попадат в капана. А и рядко някой ще отиде на проверка в лабораторията.

Друго решение за подобни случаи, което съществува в европейския мир, е договорът за т. нар. съвместна дейност (с подизпълнители). В този договор между лаборатории (може да не е една) и клиники се описват взаимоотношенията между двете лечебни заведения. Става дума примерно за фиксирани цени при договор за 1 г., може да е предвидена инфлационна защита, възможна е отстъпка за пациента и т. н. Ще ви дам един пример - в нашата сфера колеги често правят отстъпки, но за жалост ги взимат зъболекарите, не пациентите...

Добре, пак питам - как да се спре подобна практика?

 Аз ви казах - в основата стои информираността на пациента. Той трябва да знае името на лабораторията и цената за изработената протеза. Хората не трябва да се доверяват на окачените ценоразписи на изкуствените зъби в стоматологичните кабинети, които са уж дадени от лабораториите.

Източник:

Вестник "Труд", 3 юни, 2010-та

Изображение: Pexels

3.3/5 7 оценки

Продукти свързани с ИНТЕРВЮТО

АНГЛИЙСКИ ЗА СТОМАТОЛОЗИ
19.00лв.

АНГЛИЙСКИ ЗА СТОМАТОЛОЗИ

ЛИГАВНИЦИ НА РОЛКА 50 см. / 60 см. * 80
24.00лв.

ЛИГАВНИЦИ НА РОЛКА 50 см. / 60 см. * 80

ПАМУЧНИ РОЛКИ N3 12 мм. В КУТИЯ 300 гр.
12.60лв.

ПАМУЧНИ РОЛКИ N3 12 мм. В КУТИЯ 300 гр.

ЗДРАВИ ЗЪБИ. 107 ВЪПРОСА КЪМ СТОМАТОЛОГА - Ю. А. ФЬОДОРОВ - СКОРПИО
5.99лв.

ЗДРАВИ ЗЪБИ. 107 ВЪПРОСА КЪМ СТОМАТОЛОГА - Ю. А. ФЬОДОРОВ - СКОРПИО

Коментари към Димитър Цветков - Зъболекари слагат тройна надценка

От сайта (2) От форума
Напиши коментар 2 коментара
  1. огнян 
    на 16 May 2011 в 10:04
    моля за мнение по следната тема!посещавал съм различни стоматологични кабинети и в нито един нямаше медицинска сестра,която да посреща, подготвя и изпраща пациентите,да запазва час по телефона за пациенти.разбира се ,когато има медицинска сестра то и хигиената в кабинета е по добро.та конкретният ми въпро е трябва ли по закон в стоматологичните кабинети задължително да работят медицински сестри.споделял с познати за подобна практика в Германия,където един зъболекар има два кабинета и работи с три медицински. едната е дежурна на рецепцията,втората в момента атестира на зъболекаря,а третата въвежда следващия пациент и го подготвя.двата кабинета са свързани с врата и стоматолога само дезинфекцира ръцете си и \"подхваща\" следващия пациент.сами разбирате че при такава организация не може да има компромис с ХИГИЕНАТА.всъщност за нея основно става дума.благодаря!
  2. Петров 
    на 30 November 2010 в 16:11
    1/Въпросите и отговорите са спестени и от двете страни. На практика няма пациент който да тръгне по адресите на занаятчийските зъботехнически работилнички и да търси ценоразпис както и да следи за материалите. През това време драги ми трябва до се работи за да си плащат тези \"високо технологични услуги\" които не могат да изкарат и 1 година. 2/ Относно таксите и данъчните е много просто просто от всяка община за 1-2 седмици данъчните да обходят раионите си с погледи насочени към първите етажи и партери на сградите и да си отбележат табелите на които ясно са изписани имената на звани и незвани зъболекари и да почнат проверките с немска педантичност един път втори трети колкото е необходимо докото се разбие тази мафия. Общо взето медицинското образование е много слабо и предложението на проф. Чирков е много добро че истинския лекар/зъболекар трябва да чете непрекъснато и периодично да се прелицензира само по този начин маже да се постигне качество за което в момента само се заплаща без да се получава необходимото лечение. Показателно за качеството на медицинските услуги е и едно съобщение в нашата преса че двама или трима български професори са получили лиценз за практика в Европейския съюз какво да говорим за останалите полуизучени медици и т.н. и т.н много може да се пише по проблема

ИНТЕРВЮТО е свързано към

  • Събития и представяния
  • Как да облекчим болката в зъба у дома
  • Натурални средства подпомагащи лечението на пародонтоза
  • Природни средства срещу зъбен камък
  • Домашни средства срещу лош дъх
  • д-р Пламен Иванов Димитров
  • Д-р Петър Рачев Косев
  • РЕГИСТЪР нa стоматолозите в България
  • Жълт кантарион, Звъника, Порезниче, Кърски чай, Шуплек
  • д-р Георги Павлинов Бързашки
  • д-р Надежда Димитрова Куюмджиева

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

МБАЛ „Д-р Димитър Чакмаков" в Раднево работи ли?

преди 419 дни, 11 часа и 38 мин.

Господари на ефира - голямата издънка на Димитър Върбанов - колко лъжа има в новините и колко новина в лъжите

преди 923 дни, 23 часа и 36 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Covid-19 и здравните приложения - анкета

преди 6 дни, 6 часа и 4 мин.

Ваксина против COVID и комбинираната срещу хепатит А и Б

преди 7 дни, 2 часа и 31 мин.

КЕТАМИН без рецепта в София?

преди 7 дни, 20 часа и 33 мин.

Какво мислите за ваксинирането ?

преди 9 дни, 18 часа и 53 мин.
Всички

АНКЕТА

Кога трябва да приключат мерките срещу COVID-19 в България?

Виж резултатите

Фрамар ООД ще доставя до вашата електронна поща актуални оферти и новости!

Можете да промените решението си по всяко време, като кликнете върху връзката за прекратяване на абонамента в долния колонтитул на всеки имейл, който получавате от нас, или като се свържете с нас на buletin@framar.bg. Ние обработваме Вашата информация с уважение. За повече информация относно практиките ни за поверителност, моля, посетете нашия уебсайт. С абонирането за известия по-долу сте съгласни, че може да обработим информацията ви в съответствие с тези условия.

We use Mailchimp as our marketing platform. By clicking below to subscribe, you acknowledge that your information will be transferred to Mailchimp for processing. Learn more about Mailchimp's privacy practices here.

При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
  • Общи условия
  • Често задавани въпроси
БДА
© 2007 - 2021 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival
„Бисквитките“ ни помагат да предоставяме услугите си. С използването на услугите ни приемате, че можем да използваме „бисквитки“.Научете повечеРазбрах