Калоян Дамянов: Доказахме, че училището е отворено за децата със специални образователни потребности
Национална асоциация на ресурсните учители ще бъде учредена на 14 октомври от 11 часа в конферентната зала на хотелски комплекс "Сити" в Стара Загора. Учредяването на Националната асоциация на ресурсните учители съвпада с петата годишнина от създаването на Ресурсния център в града на липите. Колко са ресурсните учители в България и каква е тяхната мисия? На въпросите ни отговаря директорът на Ресурсния център в Стара Загора Калоян Дамянов.
Фрамар: Нека в началото на нашия разговор да обясним какво е да си ресурсен учител?
Ресурсните учители са висококвалифицирани специалисти, които подпомагат интеграцията и приобщаването на децата със специални потребности в общообразователните училища и детски градини. Тяхната мисия е свързана с това да подпомогнат образователния процес, като дадат гъвкав отговор на индивидуалните потребности на децата.
Фрамар: Колко са ресурсните учители в България?
В България има над 1100 ресурсни учители във всички административни области на страната.
Фрамар: За колко деца се грижат те?
Над 10000 деца и ученици със специални образователни потребности са интегрирани в общообразователната среда.
Фрамар: Кое налага необходимостта от създаване на Национална асоциация на ресурсните учители? С какво ще се занимава тя? Какви са целите й?
Създаването на Националната асоциация на ресурсните учители е естествен отговор на потребността на тези специалисти да имат своя професионална организация, която да следи за постоянно повишаване качеството на ресурсното подпомагане и приобщаване на децата със специални потребности. Организацията си поставя множество амбициозни цели, които ще постигне в бъдеще свързани с квалификацията, мобилността и развитието на специалистите в ресурсното подпомагане на едно европейско ниво.
Фрамар: Какъв е броят на децата със специални образователни потребности в Старозагорска област?
В област Стара Загора имат над 500 деца със специални образователни потребности, интегрирани в 69 училища и 31 детски градини.
Фрамар: Има ли хора, които предпочитат да затворят детето си вкъщи пред това да го интегрират?
Винаги има и такива хора, но не е важно, че ги има толкова, колкото какви са причините за това. Причините са многообразни, понякога е поради страх от това детето им да не пострада, да не бъде стигматизирано. В други случаи има социални причини. Важно е да подчертаем, че интеграцията на децата със специални потребности не ги различава от останалите деца и им осигурява равен старт за образование.
Фрамар: Учредяването на Асоциацията съвпада с петата годишнина от създаването на Ресурсния център в Стара Загора. Каква е равносметката ви за изминалите години?
Сериозен труд беше положен от колегите в цялата страна, беше тежка работа, не заради обема й, а заради това, че едно от най-трудните неща е да се бориш с обществени нагласи, които имат широк обхват, както сред родителите, така и сред учители. Все пак аз съм повече от удовлетворен от нашата работа, защото за 5 години ние доказахме, че нашето училище е отворено за децата със специални образователни потребности.
Фрамар: Какво още трябва да бъде променено или постигнато в сферата на обучението и заниманията с децата със специални образователни потребности?
Необходими са още много усилия за квалификация на общообразователните учители, за промяна на средата в училище, за разширяване на разбирането за това кои са децата със специални образователни потребности и какви са техните възможности за обучение и развитие след училище.
Фрамар:Какво искате да пожелаете на колегите си, на децата, с които работите?
Преди всичко много здраве и още много успехи по пътя на приобщаващото общество в България.
Коментари към Калоян Дамянов: Доказахме, че училището е отворено за децата със специални образователни потребности