Начало Здравна медиа Любопитно Нашето здраве Факти и митове за хляба

Факти и митове за хляба

Факти и митове за хляба - изображение
  1. От хляба се пълнее.

  Хлябът предизвиква напълняване също колкото и други храни, съдържащи сложни въглехидрати, като ориз, спагети и т.н. Едно 50 гр. хлебче има енергийна стойност 120 kcal, докато 60 гр. ориз или паста - около 200 kcal. Въглехидратите, които са единствените хранителни вещества, съдържащи се в хляба, носят 4 kcal на 100 гр., също както протеините и половината от мазнините (8 гр.). Проблемът и напълняването при яденето на хляб идва от факта, че той се консумира в комбинация с висококалорични храни. Например: 1 хлебче 50 гр. (120 kcal) + 10 гр. масло (75 kcal), докато ядем основното си ястие = 195 kcal или 1 хлебче 50 гр. (120 kcal) + зехтина, използван за подправяне на салатата (около 65 kcal)= 185 kcal.

 

   2. От препечения хляб не се пълнее, колкото от суровия.

  Не е вярно. Широко разпространен мит е, че препечените филийки са по-диетични от суровия хляб. Оказва се обаче, че от препечения хляб се пълнее малко повече от пресния. Това не се дължи на съставките, а поради наличието на по-малко вода в препечения хляб, т.е. той е по-концентриран. Кората на хляба също съдържа повече калории, отколкото меката част, поради същата причина.

 

   3. В хляба има прекалено много сол.

  В хляба има сол, но в последните години производителите се опитват да намалят количеството му. Хлябът, който се предлага на нашия пазар, съдържа около 1 гр. готварска сол на 100 гр. продукт. Средно българинът яде по 285 гр. хляб на ден, т.е. приема 2,85 гр. сол с хляба. Хората, които трябва да спазват диета със силно ограничена консумация на сол, като например хората с бъбречни проблеми, трябва да се хранят с хляб без съдържание на сол. Здравите хора могат спокойно да се хранят с нормален хляб, съдържащ умерено количество сол.

 

  4. Пълнозърнестият хляб съдържа повече фибри.

  Вярно. Също така ечемичените и другите ръжени хлебчета обикновено имат по-голямо съдържание на фибри от белия хляб. Пълнозърнестият хляб може да се счита с високо съдържание на фибри, когато се съдържат поне 6 гр. на 100 гр. продукт. С един цял хляб се покриват 50% от препоръчваното количество фибри за ежедневно приемане.

 

  5. Полуфабрикатните хлебчета са с по-лошо качество.

  Не е задължително. На пазара могат да се намерят полуфабрикатни хлебчета с добро и с лошо качество. Също както е и при обикновения хляб. Проблемът е, че понякога се слагат в пликчетата прекалено топли. Парата, която изкарват, се кондензира в пликчето и размеква кората. За да направите хубав хляб е нужно да го изпечете добре и да го оставите да изстине напълно.

 

   6. Хлябът за домашно приготвяне не е с добро качество.

  Проблемът не е в качеството на хляба, а че фурните за приготвянето му в домашни условия не са способни да го изпекат добре. Фурните в хлебарниците обикновено използват и пара, която съпътства приготвянето. По този начин улеснят изпичането и се оформя кората на хляба. Поради тази причина хлябът, изпечен в домашни условия, изглежда да е добре приготвен, но за кратко време губи качествата и структурата си.

 

  7. Можете да приготвите хляб с всякакво брашно.

  Не е така. За да направите хляб се нуждаете от специален тип брашно, различно от брашното за паниране или за приготвяне на сладки, с което обикновено разполагаме вкъщи. Ако искате да изпечете хляб в домашни условия, може да използвате фурни за хляб за домашно приготвяне, като трябва да си набавите и брашно за хляб.

 

  8. Ако сте на диета, трябва да ядете само пълнозърнест хляб.

  Всъщност пълнозърнестият хляб съдържа същото количество калории, колкото и белия. Предимството на пълнозърнестия хляб е, че е богат на фибри, засища за по-дълго време и подпомага преработката на храната в организма.

 

 

  Съвети при покупка на хляб:

  • Обърнете внимание на външния вид. Кората на хляба трябва да бъде добре оформена и изпечена равномерно. Не трябва да има опушени зони и големи мехури по повърхността й.
  • Ароматът трябва да бъде приятен, на добре изпечен хляб, и леко кисел, заради маята.
  • Меката част на хляба трябва да има плътност. Може да бъде по-гъста и тежка или по-лека, в зависимост от типа хляб. Големите мехурчета в меката му част и трохите са признаци за ниско качество.
  • Вкусът на хляба трябва да бъде балансиран между сладко и солено. Това позволява комбинирането му с различни храни и подправки.

 

За Framar.bg:

Още по темата:

3.4, 7 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлПсихологияЛюбопитноСнимкиСпортЗдравни съветиРецептиИсторияВидеоХрани и ястияНовиниИнтервютаДиети