Електрически тротинетки: скритите опасности зад удобната градска мобилност

За първите седем месеца на 2024 година в България са регистрирани 192 случая на травми и 5 смъртни случая, причинени от електрически тротинетки. През 2024 г. 8 са загиналите водачи на тротинетки. 30 злополуки с електрически тротинетки са станали у нас през последните два месеца, което показва интензивна динамика на инцидентите.
Тротинетките са 200 пъти по-рискови от автомобилите при сравняване на броя инциденти спрямо изминатия километраж.* |
(*информация на здравният икономист Аркади Шарков на събитие на фондация "Съвет за мозъчно здраве", юни, 2025)
Кои са най-честите травми?
30 до 50% от паданията с тротинетки водят до черепно-мозъчни травми**. Повечето травми се случват при по-висока скорост, при управление по тъмно и след употреба на алкохол.
(**информация от събитие на фондация "Съвет за мозъчно здраве", юни, 2025)
Какви са причините за високия травматизъм?
Липса на каска
Подценява се носенето на каска и други предпазни средства.
>> Възстановяване след сътресение на мозъка
Скорост
Прекомерната скорост може да бъде една причина за инциденти с електрически скутери. Повечето електрически скутери са с висок център на тежестта и са по-склонни да се преобърнат при по-високи скорости.
Липсата на контрол води до рисков модел на каране
За разлика от кола или мотоциклет, не е необходимо да положите тест или да завършите обучение, за да карате електрически скутер. Това означава, че водачите може да не знаят правилата за движение или правилната работа с електрически скутер преди каране. Често това се свързва с употреба на алкохол или наркотици.
Място за каране
Много градове забраняват електрическите скутери на тротоарите, което е опасно както за водачите, така и за пешеходците. Голям процент от инцидентите, включващи електрически скутери, са се случили на тротоари.
Издръжливост
Повечето електрически скутери, особено тези, използвани от компании за наем, са с ниска цена и ниско качество. Това може да доведе до по-чести повреди, а водачите може да не забележат или да не са наясно с проблема. В много случаи повредата може да не е видима.
Ограничения на теглото
В зависимост от марката и модела, електрически скутер може да има ограничение на теглото за водачите. Тези, достъпни за наем, обикновено имат максимално тегло. Излишното тегло може да повлияе на работата на скутера и да увеличи риска от инцидент.
Липса на осветление
Много електрически скутери имат недостатъчно вградено осветление. Ако планирате да карате електрически скутер по здрач или нощем, планирайте да носите допълнителни източници на светлина.
Електрическите скутери не трябва да бъдат на пътищата нощем, но често се карат когато слънцето залязва. Слабите фарове на много модели електрически скутери не са достатъчни за нищо освен ярка дневна светлина. Други водачи могат да пропуснат приближаващи електрически скутери поради слабите фарове.
Малки колела
В сравнение с гумите на мотоциклети или мопеди, които са пълни с въздух, електрическите скутери имат малки, твърди гуми с минимално амортизиране. Колелата на електрическите скутери са опасни при лоши пътища.
Дефекти в спирачките
Съобщенията за проблеми със спирането са стандартни. През 2019 г. операторът Lime обяви проблем в софтуера, който причинява "внезапно прекомерно спиране". През 2022 г. два града в Нова Зеландия временно забраниха електрическите скутери на Lime поради множество проблеми с безопасността, включително "неправилни инциденти със спиране" и блокиране на предните им колела. Неподдържаните спирачки са проблем и за частните електрически тротинетки.
Безопасност на батерията
Батериите на електрическите скутери могат да се запалят при презареждане.
Забраните в България - първите стъпки
В България електрическите тротинетки могат да се използват от лица, навършили 14 години, без изискване за специални документи или обучение. Тротинетките трябва да се карат само по велоалеите с до 25 км/час, и по пътищата с максимално разрешена скорост до 50 км/час. |
В много градове има вече забрани и ограничения за използването на електрически тротинетки.
Лекари призовават за забрана на нощното каране като основна мярка за намаляване на риска. Някои специалисти настояват за пълна забрана на устройствата поради неприемливо високите нива на риск.
Аргументацията им е проста: когато половината от инцидентите завършват с черепно-мозъчни травми, когато един транспорт е 200 пъти по-опасен от автомобилите, въпросът не е дали да ги регулираме, а дали изобщо да ги позволяваме.
Има ли право обществото да толерира превозно средство, което позволява на 14-годишно дете да управлява устройство, което е 200 пъти по-опасно от автомобил?
>> Преживявали ли сте катастрофа с автомобил?
Електрическите тротинетки са се превърнали в неприемлив риск за общественото здраве. Статистиките са неоспорими - 8 загинали през 2024 г., 192 ранени за 7 месеца, 200 пъти по-висок риск от автомобилите, половината инциденти завършват с черепно-мозъчни травми.
Въпросът вече не е дали да въведем по-строга регулация, а дали да позволим това смъртоносно "удобство" да продължи да съсипва животи. Когато статистиките са толкова стряскащи, действието не може да чака.
Коментари към Електрически тротинетки: скритите опасности зад удобната градска мобилност