Симеон Асенов, VALENTIS: Между швейцарската прецизност и етичната фармация в България

В един пазар, където етиката често отстъпва пред търговските интереси, VALENTIS България залагат на различен подход – продуктово лидерство, основано на иновации и превантивна медицина. Зад компанията стои Симеон Асенов – управител с десетгодишен опит във фармацевтичния сектор и образование в областта на международния финансов мениджмънт от университет "Монтескьо IV" в Бордо, Франция.
От въвеждането на витамин К2 и натокиназа на българския пазар до разработването на патентована нанотехнология за усвояване на натурални молекули – компанията се позиционира като пионер в сегмента на хранителните добавки с фармацевтично качество. Техен продукт от гамата Smart Hit получава наградата "Иновативна хранителна добавка на годината за 2025" на Българския фармацевтичен съюз.
В разговор с нас Симеон споделя откровено за предизвикателствата пред поддържането на швейцарски стандарти в условията на непредсказуема регулаторна среда, за това как пандемията и геополитическите кризи трансформират бизнес моделите, и защо "модните" лекарства за отслабване може да не са толкова безопасни, колкото изглеждат. Разговор за етиката, качеството и бъдещето на превантивното здравеопазване – воден от човек, който е еднакво запален както по темите на международната икономика, така и по сноуборда в планината.
Valentis се позиционира като компания, фокусирана върху превенцията и естествените решения за здраве. Как тази философия се отразява на вашата бизнес стратегия и пазарно позициониране в България спрямо конкурентните продукти?
В превод от латински Valentis означава „да бъдеш здрав и силен" – това не е само мото, а основата, върху която са изградени всички наши продукти, фирмената ни визия и глобална стратегия.
Изключителното качество на препаратите ни се дължи на няколко прости принципа: работим само с най-висококачествените производители на суровини в света, а по отношение на технологизацията и сертификацията на заводите не допускаме компромиси. Те не са възможни.
Разработваме продуктите си като оригинални, защото на практика те са такива. Това изисква специален подход – „продуктово лидерска" стратегия, с която всички наши представители, служители и партньори са запознати. В комуникацията си винаги изтъкваме оригиналността чрез задълбочено познаване на свойствата на продуктите и тяхното точно приложение – пациентски профил, нозологични единици и терапевтична зона. От една страна това е най-интересната черта в нашата работа, но от друга се превръща във все по-трудно изпълнима мисия, особено на пазара на хранителни добавки и OTC медикаменти, където етиката не винаги присъства.
Във Valentis сме етични „по природа", а не „по принуда" – този принцип ни помага да се абстрахираме от вредните практики, типични за средата.
Компанията притежава патентована нанотехнология за усвояване на натурални молекули. Как тези технологични иновации влияят на вашето конкурентно предимство и планираните инвестиции в R&D за българския пазар?
Патентовахме технология за микрокапсулране и таргетирано доставяне на трудноусвоими вещества – желязо, витамини B12, К2, D3, куркумин, ресвератрол и други – директно в клетките. Така значително скъсихме времето за компенсиране на дефицити, което има и икономически ефект: по-бързо постигане на оптимални нива означава по-малко инвестирани средства в профилактиката. Изключителен успех за нашите учени.
Продуктовата гама нарекохме Smart Hit – „Умен удар", а най-популярният продукт спечели наградата „Иновативна хранителна добавка на годината за 2025" от Българския фармацевтичен съюз. Това ни зарадва и вдъхнови, тъй като оценката за работата ни беше висока.
По отношение на R&D инвестиции в България засега не планираме такива – сертификацията ни по производство и разработки вече е на най-високо ниво, а местни производители с подобни стандарти трудно се намират. Това засега ограничава възможностите ни за партньорства на ниво разработки и производство. Оптимист съм обаче, че в бъдеще ситуацията ще се промени и местните производители на суплементи и лекарства ще започнат да сертифицират по-устойчиво производствата си.
Valentis въвежда и популяризира продукти като витамин К2 и натокиназа на българския пазар. Каква е вашата стратегия за образоване на пазара и медицинските специалисти за нови терапевтични възможности?
Успяхме да изградим чисто нови пазари за тези молекули. Витамин К2, натокиназата и хидрокситирозолът в препарата ни НатАспинХ имат грандиозен потенциал за предпазване от сърдечносъдови събития и заболявания.
Огромна гордост за нас е, че създадохме тези пазари по напълно оригинален и етичен начин – изцяло чрез клинични наблюдения и хиляди лекари, които изградиха положителни впечатления за продуктите ни на базата на медицинския си опит и доволни пациенти.
Стратегията ни за образоване на медицинските специалисти е чрез непрекъснато увеличаване на информираността. Разработихме онлайн инструменти за по-лесно и бързо достигане до лекарите, провеждаме медицински семинари и участваме на почти всички медицински конференции. Така създаваме среда, която постоянно разполага с актуални данни – както световни, така и местни – от приложението на продуктите ни.
Как оценявате регулаторната среда в България за хранителни добавки – в сравнение с европейските стандарти, и какви са предизвикателствата пред поддържането на швейцарските стандарти за качество на местния пазар?
Регулаторната среда в страната по отношение на хранителните добавки има много място за подобрение. Липсват самосезиращи се функции в основния регулатор – БАБХ, което води до нелегитимни продукти, които се продават явно и без притеснение.
След множество въпроси се дава отговорът, че е отговорност на конкурентните бизнес оператори да следят средата, а не на държавата – нещо, което смятам за абсурдно. Съвсем скоро имахме случай с продукт, съдържащ витамин D много над допустимите количества, но напълно толериран от държавните органи. След предписание за заличаване, фирмата-производител входира възражения, процесът се стопира, а продуктът – препакетиран в условия, различни от фармацевтичен завод – отново се върна на пазара. Промени се едно изречение в описанието, но продуктът не се адаптира за българския пазар. Проблемът не беше решен и отговорността за избора отново остана при потребителя.
Хората разчитат на определени стандарти за качество, когато виждат фармацевтичен продукт, и изобщо не предполагат в какви условия всъщност се произвеждат и пакетират добавките, които приемат за здравето си.
За нас като етичен производител това не е приемливо и се опитваме стъпка по стъпка да променяме статуквото, залагайки нови изисквания чрез гаранциите за качество, които предоставяме.
Тук отново се вижда разликата в поведението на Valentis спрямо водещото на българския пазар. Всички наши регулаторни взаимоотношения се изпълняват на най-високо ниво от специализирани компании, които функционират при високи етични и нормативни стандарти. Всеки продукт, който регистрираме в България, минава през процедури на одобрение и диалог с институциите чрез независими консултанти – компромиси по отношение на действащата регулация не са възможни за нас.
COVID-19 промени потребителското поведение към превантивното здравеопазване. Как адаптирахте дигиталната си стратегия и канали за достигане до потребителите в новите пазарни условия?
Пандемията промени всичко в обществените взаимоотношения, докато траеше, но бързо се върнахме към обичайния ритъм след края й. Макар че трябва да се запитаме – приключи ли наистина? Ковид щамовете продължават да циркулират и проявяват временни увеличения в заболеваемостта, подобно на грипните епидемии – обичайно през есенно-зимния и зимно-пролетния сезон.
Като по-дълготрайна последица обаче се наблюдава увеличената здравна култура на хората в посока предпазване и профилактика.
Макар зловещите времена да доминираха във възприятията, успяхме да се адаптираме и да използваме по-умело дигиталната среда за пълноценна комуникация. Още от началото на ситуацията започнахме активно да развиваме дигиталното си присъствие – не само за реклама, но и за комуникация и информираност на медицинските специалисти, с което елиминирахме част от проблемите, свързани с наложената социална дистанция. Опитът, който изградихме тогава, и досега ни помага в провеждането на дигитални кампании, а смея да твърдя, че развихме и експертност в мониторинга на дигиталното си представяне.
При засилените геополитически предизвикателства и нарушенията в глобалните вериги на доставки и как управлявате рисковете?
В продължение на предходната тема – Ковид доминираната глобална политика и икономика се трансформираха в сложна геополитическа среда, почти без транзитен период. Военните действия и конфликтите из различни части на планетата затормозиха класическите търговски коридори. В нашия случай пострадаха както доставките на суровини, така и дистрибуционните канали. Макар световната икономика да беше подготвена за алтернативни маршрути, времето за производство на "къси" производствени линии се увеличи значително.
Промениха се финансовите схеми за производство и доставка, а ние придобихме опит да планираме с по-дълъг хоризонт и значително увеличихме наличностите си. С други думи – започнахме да планираме и непредвидените ситуации.
Тези сложни времена ни научиха на безценен опит и ни подготвиха да бъдем гъвкави в непрекъснато променящата се социална и бизнес среда. Това е ползата от срещата с трудности.
Какви са ключовите демографски и поведенчески тенденции, които определят вашите продуктови приоритети и развитие в България?
На първо място, съобразяваме се с наличните данни за средата. Както в европейски, така и в национален план живеем във време на застаряващо общество. Средната възраст в Европа и у нас се увеличава в последните две-три десетилетия – резултат от множество фактори, за които няма да стигне и цяла книга. По-точният отговор е, че продуктите ни се опитват да подобрят качеството и продължителността на живота на хората, които навлизат във възраст, изискваща повече внимание към профилактиката – сърдечносъдови заболявания, ставни и чернодробни проблеми, нарушения в психическото и неврологичното здраве, влошено усвояване на хранителни вещества и други.
От гледна точка на поведенческите тенденции, които винаги следват и причиняват демографските промени, наблюдаваме увеличена заетост и стресово ежедневие сред по-младата част от обществото. Това води до повишена употреба на суплементи за подобряване на представянето и предпазване от заболявания. По този параметър вече силно се доближаваме до културата на западните общества отпреди 15-20 години – естествена последица от шоковото икономическо покачване на стандарта.
Това ни накара отскоро да въведем продукти с по-голяма ориентация към съвременния начин на живот, които отговарят на директния избор на крайния потребител още преди да се е превърнал в пациент.
Медикаментите за отслабване са определени като "следващото голямо нещо" във фармацията. Как планирате да позиционирате портфолиото си в контекста на нововъзникващите терапевтични категории? Кои са следващите глобални болести, за които мислите в компанията?
Фармацевтичната индустрия и системите на здравеопазване в световен план успешно защитиха тезата, че затлъстяването е здравен риск номер 1. Множество медицински публикации и съвременни ръководства на различни медицински дружества сочат, че то влошава продължителността и качеството на живота повече от злокачествени заболявания, тютюнопушене, консумация на алкохол, автоимунни заболявания и други традиционни рискови фактори.
Съответно индустрията въвежда лекарствени продукти, които се сочат за „следващото голямо нещо". Не липсват обаче доклади за странични ефекти, някои от тях зловещи. Времето на масовата употреба на новото поколение лекарства за отслабване не е достатъчно дълго, за да оценим напълно дългосрочните рискове, но най-вероятно са неблагоприятни сред някои пациенти.
Във Valentis не сме изненадани от тези тенденции – цялата ни визия винаги е била насочена към превенция и превантивна медицина, а не към интервенционална, в която спадат повечето химически компании от фармацевтичния спектър. Не завиваме обаче към моди в медицината, а към устойчиви решения, за които вече имаме достатъчно информация. С други думи – продуктите ни се разработват на основата на медицина на доказателствата, а не като отражение на последните тенденции.
Смятам, че лекарствата за отслабване тепърва ще подлежат на преразглеждане и по-строг контрол, тъй като в момента се схващат донякъде като „лайфстайл" продукти. Такава масова употреба на сложни медикаменти обикновено води до отлив и увеличена честота на неблагоприятни последици. Има много примери от десетилетията назад, в които приемът на „модерни" и „хитови" медикаменти, подкрепени от световни медицински дружества, се налага да бъде преразгледан поради нови здравни рискове – нестероидни противовъзпалителни, антибиотици, статини, антихипертензивни и биологични средства. „Лоши" лекарства, разбира се, няма, но има неправилна употреба. Затова нивото на етика в здравеопазването е водещата гаранция за пациентите – основните потребители на фармацевтичния сегмент.
След сливането на няколко фармацевтични компании през 2003 г. е избрано общото име Valentis. От тогава компанията се разраства и днес има износ в Полша, Латвия, Естония, Чехия, Словакия, България, Беларус, Русия, Казахстан, Азербайджан, Грузия.
Началото на Valentis датира от 1919 г., когато института по хигиена Каунас, станция Пастьор, започва да произвежда ваксина срещу бяс. През 1962 г. Valentis получава GMP сертификат (Good Manufacturing Production), който сертифицира първокласно качество и стандарти на производство.
Коментари към Симеон Асенов, VALENTIS: Между швейцарската прецизност и етичната фармация в България