Д-р Десислава Кателиева: При некоординирано с полицията повикване медицинският екип е застрашен
Съвместната работа на "Спешна медицинска помощ" с ЕЕН 112 стартира още през 2008 г., но първоначално броят на постъпващите чрез него медицински повиквания беше много малък. Проблемите започнаха да стават осезаеми през зимата на 2010 г., когато част от повикванията на тел. 150 бяха пренасочени към ЕЕН 112, за да свикнат гражданите с новата система за спешно реагиране.
Тогава сигнализирахме, че нещата не вървят - често адресите са неточни, а това забавя и затруднява работата ни и крие риск за пациентите. Правеха се опити да се съгласуват централите на двете служби, но при действащ тел. 150 и сравнително добра връзка на екипите с РКЦ проблемите се решаваха без намесата на ЕЕН 112.
На 1 октомври т.г. в цялата страна бе спрян телефон 150, без да е завършено планираното свързване на информационно-комуникационните системи на двете служби и без преминаването на спешната помощ към единната за всички служби за спешно реагиране система ТЕТРА.
Независимо от становището на работната група, създадена със заповед на министъра на вътрешните работи, че тел. 150 не бива да се спира, докато не се свържат паралелно двете системи, практически беше ликвидирана нашата информационна система и нарушени комуникациите с преминаването ни към тел. 112.
В "Спешна помощ" не бе въведена новата система ТЕТРА, която да е обща за всички служби за спешно реагиране, и така се наруши и координацията ни с другите служби за спешно реагиране. Бързото изграждане на ТЕТРА за всички служби за спешно реагиране и в центровете за СМП е крайно наложително, защото тел. 112 изпраща повикването до всички служби за спешно реагиране на техните контактни точки, без да се занимава с координацията на дейността им.
Липсата на връзка между службите за спешно реагиране при случаи, изискващи намесата на полиция, пожарна, Гражданска защита и "Спешна медицинска помощ", води до забавяне на оказаната помощ. Например, ако медицински екип е повикан за пътнотранспортно произшествие и липсва координация със службите за гражданска защита и пожарна, лекарската намеса е невъзможна или се забавя, ако пациентът не може да бъде освободен от автомобила или мястото не е обезопасено. При некоординирано с полицията повикване медицинският екип е застрашен да попадне в рискова от агресия ситуация.
Позитивите за работещите в РКЦ на "Спешна медицинска помощ" след закриването на тел. 150 са, че вече не получават обиди и закани по телефона, намаляват фалшивите повиквания. През първите седмици дори адресите като че ли намаляха - вероятно хората се стъписваха, когато не попадаха директно на медицинските специалисти.
Не закъсняха и негативите. Започнаха да пристигат все повече неясни повиквания, които се налагаше да се уточняват многократно. Често пристигат адреси, приети от тел. 112 от други райони на страната, в които поради непознаване на региона на инцидента информацията е непълна. Още повече че често обаждащият се на тел. 112 не е на мястото на инцидента, а предава информацията от друго място.
Понякога, поради дублиране на адреси в различни населени места, екипи от един център се изпращат на даден адрес, а се оказва, че става въпрос за същия адрес, само че в друг град. Вярно е, че част от обажданията се прехвърлят на конферентен разговор, но трудно се комуникира с хора, които вече веднъж са разпитани от операторите на тел. 112 - в ситуации на спешност има много припряност и негодувание от страна на обаждащите се, че се бави приемането на повикването.
При директното приемане на спешните повиквания от операторите на тел. 112 екипите в ЦСМП започнаха масово да получават и неясни оплаквания, налагащи повторни обаждания за уточняване на оплакванията. Неуточнените оплаквания от повикванията ни принуждават да подхождаме към всяко като към животозастрашаващо състояние. Това излишно налага да се движим при специален режим на движение, което застрашава живота ни. Да не говорим, че се прави ненужно сваляне на цялата реанимационна апаратура на адреса и се стресира излишно екипът, пациентът и близките му.
След автоматичното прехвърляне на тел. 150 към тел. 112 престана да функционира изградената модерна комуникационно-информационна система на ЦСМП, въведена през 2007 г., чрез която в ЦСМП се осигуряваше цялостната база данни за повикванията, обслужените лица и се осигуряваше комуникация с медицинските екипи в линейките.
Така от 1 октомври информацията за повикванията, в т.ч. непълните и неточни адреси се записват само в базата данни на ЕЕН 112. Ние се оказахме без собствена база данни, поради което няма как да прослушваме от самото начало оплакванията, а сме принудени или да чакаме конферентен разговор, или готов картон с неизяснени оплаквания и адрес.
Вече сме свидетели на случаи на конфликт на интереси между двете служби, при които служителите от тел. 112 си позволяват да променят информацията във времето, а за закъснението се обвинява "Спешна помощ", която няма никаква възможност да се защити и докаже обективната истина.
Безсмисленно и погрешно е противопоставянето на двете служби, защото това вреди на най-невинния - гражданина, който разчита на бърза помощ. Необходимо е в кратки срокове да се изгради свързаността между информационно-комуникационните системи на двете служби и включването на Спешна медицинска помощ към общата за всички служби за спешно реагиране независима радио система ТЕТРА.
Системата ни е изключително необходима за координация с другите служби при масов травматизъм, който възниква при пътно транспортни произшествия, пожари, противообщественни прояви, природни бедствия, терористични заплахи и др. При постъпване на медицинско повикване, още със самото обаждане то да се прослушва и записва и в двете служби, за да не се препредава повикването, да няма конферентни разговори и уточняващи обаждания впоследствие. Така няма да се губи време, амедицинският екип ще реагира максимално бързо.
В заключение ще допълня, че при спиране на сърдечна дейност и дишане за настъпване на необратимата мозъчната смърт са нужни между три до пет минути и ако медицинското повикване се прослуша от самото начало и от медицинско лице, то би могло да даде указания как да се започнат животоспасяващата реанимация на пострадалия от околните и екипа да тръгне преди още да е завършен картонът на повикването в която и да било от двете служби.
Нека не бъдем пионери в това, което световният стандарт е отхвърлил, да лишаваме гражданите от първия разговор с медицинския специалист, който знае точните въпроси и точното поведение при настъпващата смърт. В битката със смъртта всяка секунда е фатална, всеки медицински съвет е полезен и най-вече е важна своевременна и координирана намеса.
Д-р Десислава Кателиева, Национална асоциация на работещите в Спешна медицинска помощ
Коментари към Д-р Десислава Кателиева: При некоординирано с полицията повикване медицинският екип е застрашен