Купуваме все по-малко паста за зъби
Данните означават, че заради недостига на средства населението в България започва да се ограничава от стоки, които се приемат за първа необходимост, казват пазарни анализатори. Това се потвърждава и от данните за спада в продажбата на кисело мляко. За него се смята, че е стоката, от която българският потребител се отказва последно.
Потреблението на паста у нас е под средните нива за региона. Словенците например купуват почти два пъти повече паста от нас.
През 2009 г. имаше повишение на цените. Неголямо, но сравнени с тези от 2008 г. скочиха с 6,3%. От втората половина на годината тогава продажбите намаляха и индустрията се видя в чудо. Така че през 2010 г. се наложи намаляване. От 35,11 лв за литър средна цена стигна 34,38 лв. Тоест около 2,12% надолу.
1,13 млн. лв. по-малко приходи имат компаниите от търговията с пасти за зъби за 2009-а (данните са на Niеlsen).
Интересно е, че потреблението на много големите разфасовки (над 100 мл), които са по-изгодни, продължава да е много малко - едва 7,6% от българите пазаруват паста за зъби икономично. Най-популярни си остават стандартните разфасовки от 75 мл. Според производители и дистрибутори картинката през първите 5 месеца на 2011 г. е сходна с миналата година, дори с леко по-мрачен нюанс.
Цените държали нивата от 2010-а, но търсенето също следвало тенденцията на бавен, но сигурен спад.
Което означава само едно - че си мием зъбите по-малко или го правим без паста за зъби и то със стари четки, които сменяме веднъж на 6 месеца.
На този фон обаче се оказва, че производството на български фирми се е покачило с 16%.
От асоциацията "Етерични масла, парфюмерия и козметика" обясняват, че по традиция поне 50% от родното производство се изнасят на чужди пазари, основно в ЕС (Румъния, Германия, Великобритания най-вече), както и Русия и Украйна. Тоест там потреблението не е намалено и хората очевидно ползват повече паста за зъби. 20% си признават, че не си мият зъбите редовно, прескачат хигиената по няколко дена. Двойно повече са онези, които не са посещавали зъболекар повече от 5 години. Голяма част от нашенци ползват дъвки вместо четка за зъби, за да премахват остатъците от храна.
Пастата за зъби се нарежда между "скучните" стоки, които записваме на листче, че трябва да си купим - като олиото и сапуна например, казва Мирослав Копчев, психолог.
Изследвания сочат, че пастата за зъби най-често се купува от големите магазини - там, където семейството пазарува "на едро" за цели седмици напред.
Смяната на четките за зъби се смята за екзотика у нас.
Едва 33% от българите си сменят четката достатъчно често - тоест веднъж на 1 месец. Над 20% от нашенците използват четката, докато космите й съвсем се изкривят и скапят. Това се случва след 6-ия месец употреба.
Използването на конец за почистване след измиването и изплакването с антибактериална вода пък е съвсем пренебрегнато - малко над 10% от нас имат в шкафчето си подобни "екзотики".
Изследване, поръчано от GlaxoSmithKline, показва тревожна картина - всеки десети въобще не ползва четка за зъби, а всеки пети я сменя на повече от половин година.
Коментари към Купуваме все по-малко паста за зъби