Пациенти, болни от Паркинсон страдат от липсата на животоспасяващо лекарство в Кюстендил

Той е на 75 г., от две години страда от болест на Паркинсон. В последните месеци симптомите са прогресирали значително, засилил се е двигателният дефицит до затруднение на ежедневните дейности, пише в експертно решение, издадено на Яначков от Многопрофилната болница за активно лечение по неврология и психиатрия „Св. Наум"-София в края на ноември м.г.
За лечение му е назначена терапевтична схема с 3 лекарства, от които основното е мадопар. Заплащането му се поема изцяло от Здравната каса.
От два-три месеца посоченото лекарство го няма в аптеките, оплака се Ст. Яначков и според него това означава, че държавата го е осъдила на смърт. Обяснили им, че имало проблем в завода производител в Италия, но след месец той бил решен. Само че медикаментът продължава да е дефицитен.
Миналия месец близките му намерили начин да доставят една опаковка от софийска аптека, но тя била единствена. Естествено, заплатили си разходите за куриер. Сега лекарството пак го няма и всички у дома са много притеснени как да го намерят. От Здравната каса им обяснили, че това си е проблем на аптеките - да си го снабдят. А пък в аптечната мрежа им отговаряли - не чакайте, няма внос, не може да се намери.
В това число са 3-4 аптеки, които работят със Здравната каса и по протокол. Обиколили всички кюстендилски аптеки - без резултат. На някои места им казали, че не доставят медикамента, защото е скъпи не са сигурни, че ще го продадат бързо...Има аптеки, които работят със Здравната каса, но не и с протоколи (които се подписват от комисия и плащането се поема от НОИ) - защото лекарствата са скъпи и не искат да се натоварват финансово, продължава Яначков.
Лекарството можело да се купи от аптечната мрежа в цялата страна, от РЗОК-Кюстендил щели да платят, но кой ще ни поеме разходите за пътуване и куриери, питат потърпевшият ни читател и неговите близки. Според изискване, изрично посочено в протокола, човекът е длъжен да спазва назначената схема за лечение точно, единствено с посочените там лекарства.
От НЗОК увериха, че преди един месец е имало проблем с вноса на лекарството мадопар, но вече е решен. А Илияна Велинова, пресаташе на РЗОК-Кюстендил пояснява, че наистина е имало проблем с производителя на лекарството, който е бил разрешен, но напоследък пак се появил и отново няма мадопар 250.
София Захариева, собственик на аптека и член на ръководството на Съюза на фармацевтите: „Още преди две години отказахме да работим с протоколи. Причината е,че аптеките нямат средства - тези медикаменти на каквато цена ги доставяме, на такава трябва и да ги продаваме, а плащанията от Здравната каса се бавят месец и половина, а понякога и повече. Лекарства като мадопара са много скъпи и затова не ги зареждаме и за свободна продажба - няма гаранция, че ще се реализират".
Коментари към Пациенти, болни от Паркинсон страдат от липсата на животоспасяващо лекарство в Кюстендил