Нов ELS метод за проследяване езиковото развитие при младежи със синдром на Даун
Според съвместен екип от учени изследването върху езиковите средства за изразяване (Expressive language sampling/ ELS) e полезен инструмент за оценяване умението за комуникация при младите хора със синдром на Даун.
Предмет на проучването, ръководено от Анджела Търман и Леонард Абедуто от института „MIND“ към Калифорнийския университет „Davis“, е езикът като показател за възможни значителни изменения в комуникационните способности на хора с генетичната аномалия. Те смятат, че езиковите средства за изразяване (ELS) са надежден начин за събиране, измерване и анализ на речта на пациентите, докато взаимодействат с околните в своята естествена среда.
Синдром на Даун и забавяне в развитието на езиковите умения
Синдромът на Даун е основният генетичен фактор, водещ до интелектуално изоставане. Почти 1 от 700 бебета в САЩ се ражда с подобно увреждане. Много често то води до речеви нарушения и забавяне развитието на езика, които от своя страна се отразяват сериозно на самостоятелността им и възможността да се впишат успешно в общността.
Абедуто, който е директор на института „MIND“ и професор по психиатрия и поведенчески науки, споделя: „Напредъкът в езиковото развитие означава по-пълноценен живот за хората със синдром на Даун. За да настъпи подобрение обаче, е нужно да имаме на разположение утвърден измервателен метод и това е ELS.”
Методът за измерване на езиковите умения ELS
Чрез ELS процедурата изследователите събират записи от речеви отрязъци на пациенти по време на двете основни форми на спонтанно и естествено взаимодействие: провеждане на разговор и разказ на история.
Учените задават на участниците в експеримента много теми с точно определена последователност. В началото темата винаги е интересна за пациентите, като след това се сменя с друга, предварително подбрана и съобразена с възрастта. През цялото време те следват сценарий, за да се минимизира участието на организаторите и да се даде по-широко поле за изява на хората със синдром на Даун. Средната продължителност на всеки разговор е 12 минути.
Другият етап на изследването включва разказ на история. Пациентите трябва напълно самостоятелно да структурират и пресъздадат с думи история в картинки. Процесът продължава средно 10-15 минути.
Накрая експертите анализират събраните записи на разговори и разкази. По-рано ELS инструментът е прилаган върху пациенти с чуплива Х хромозома, която причинява говорни дефекти. Тогава екипът успешно групира критериите за измерване на езиковите умения на: словоохотливост, лексикално разнообразие (богат речников запас), синтаксис, накъсан говор и разбираемост (артикулация).
Надеждност на ELS измерванията при пациенти със синдром на Даун
Изследването обхваща 107 пациенти със синдром на Даун, които са изследвани в 4 различни лаборатории. От тях 55 са мъже и 52 – жени. Възрастта на участниците е между 6 и 23 години, или средна възраст 15,13 години, а коефициентът им на интелигентност е под 70 (среден IQ 48,73).
В първия кръг ELS инструментът служи за оценяване на коефициента им на интелигентност, тежест на симптомите, характерни за нарушенията от аутистичния спектър и други. 4 седмици по-късно те отново посещават екипите, за да бъдат подложени на същите процедури и да се провери има ли отклонения при повторното им изпълнение.
Резултатите от проучването сочат, че измерените по време на двете ELS процедури стойности не се различават значително на база възрастов и IQ показател. Според учените речниковият запас, синтаксисът и разбираемостта остават еднакви. Освен това прилагането на инструмента е напълно осъществимо за мнозинството от пациентите, които успешно изпълняват възложените им задачи.
При децата под 12 години се наблюдава способност да говорят само на ниво фрази, а развитието им е близко до това на 4-годишните. Ето защо за тях изпълнението на задачите се оказва и по-трудно.
Доц. Търман, автор на изследването, разкрива: „Устната реч е основното средство за взаимодействие между хората. Затова често насочваме усилията си към нейното подобряване. Досега не разполагахме с достатъчно чувствителни и прецизни средства за измерване на напредъка по време на лечение. Данните от проучването показват, че има начин да се оценят езиковите умения при пациенти със синдром на Даун.“
Научният труд е публикуван на 08.04.2021 г. в списание „Journal of Neurodevelopmental Disorders.“ Екипът от експерти предоставя изготвените от тях онлайн наръчници за свободно ползване от техни колеги.
Съавтори са Джейми Едгин от Аризонския университет, Стефани Шърман и Дебра Хамилтън от университета „Emory“, Одра Стърлинг от университета на Уисконсин-Мадисън и други.
Финансирането е осигурено от националния институт по детско здраве и човешко развитие „Eunice Kennedy Shriver“ и Националния институт по иновативни транслационни науки.
newswise.com/articles/new-test-to-study-language-development-in-youth-with-down-syndrome
Снимка: freepik.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Нашето здраве
- Арнолд Гезел и теориите му за детското развитие от първата половина на миналия век
- Д-р Джон Даун – от монголоидните идиоти до синдрома на Даун
- Вяра със Синдром на Даун – за вярата и щастието да си родител на слънчево дете
- Шампионка по гимнастика със Синдром на Даун работи като модел
- Запознайте се с Маделин Стюарт – едно момиче със Синдрома на Даун, което е решено да бъде модел (галерия)
- Силвена Христова: Пожизненият ТЕЛК за хората със синдрома на Даун е съществена и положителна промяна
- Терапиите с хормона GnRH – изключително обещаващи за лечението на синдрома на Даун
- На 21 март отбелязваме Международния ден на хората със Синдром на Даун
- Самотен мъж осиновява бебе със Синдром на Даун, което е отхвърлено 20 пъти
- Синдром на Даун: Основната причина може би е допълнителната ДНК, а не тризомията
Коментари към Нов ELS метод за проследяване езиковото развитие при младежи със синдром на Даун