Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Когато има забавяне на ленейките, то не се дължи на операторите на телефон 112
Този телефон възниква като частен проект, финансиран от богата немска фамилия, загубила член от семейството си поради ненавременно оказана спешна помощ. Впоследствие на 11 февруари 1991 г. Европейският съюз взема решение за създаване на телефон за спешни повиквания - 112. Датата е символична, защото съдържа в себе си цифрите на спешния номер. Така се поставя началото на услугата 112, която гарантира безопасността на 500 милиона граждани, които живеят и пътуват в рамките на ЕС.
Отскоро, когато започнаха да пренасочват телефоните 150, 160, 166 към спешния телефон 112, изведнъж се оказа, че забавянето на линейките се дължало на 112. Интересно защо няма подобни оплаквания за закъснения на пожарни и полицейски коли. Само за справка - всекидневно в София при дъждовно време стават около 150 до 200 катастрофи и една част от тях се посещават от КАТ.
Друг важен елемент от системата на телефон 112 е, че всичко при него се записва - както входящите, така и изходящите обаждания и веднага се вижда, че на приет сигнал в 12,02 ч се предава на спешния медицински център в 12,03 ч.
Истината е, че в България няма нормално действаща "Спешна помощ". Няма екипи, няма линейки, заплащането е ниско, има текучество на кадри.
Във Виена, която е с население приблизително колкото София, действат 95 екипа на "Спешна помощ", в София 12 -15.
Важно е хората да знаят, че когато има забавяне на ленейките, то не се дължи на операторите на телефон 112. Сигурно има проблеми в комуникацията между 112 и спешните центрове, но стандартите и критериите са зададени от Министерството на здравеопазнането и операторите на спешния телефон се водят по тях.
А иначе ние сме си балканци и влизаме в световните новини със заглавия като "Българин подава 1140 фалшиви сигнала до 112 за 7 дни".
Никой не знае колко души в България загиват при пътно-транспортни произшествия поради ненавременно оказана спешна помощ. Покриването на европейските стандарти за 12-15-минутно пристигане на екипите е невъзможно не поради неефикасността на телефон 112, а поради колапса на системата за "Спешна помощ". Но винаги е по-лесно да обвиниш другиго за собствените си проблеми.
Нека хората знаят, че идеята на телефон 112 е общоевропейска и тя работи нормално във всички държави в ЕС. Но там имат организирана и ефективна "Спешна помощ", материално осигурена и финансово стабилна. В България това е все още мит!
Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи
Коментари към Владимир Тодоров, Асоциация на пострадалите при катастрофи: Когато има забавяне на ленейките, то не се дължи на операторите на телефон 112