Кои помещения в училище са опасни за заразяване с COVID-19?
![Кои помещения в училище са опасни за заразяване с COVID-19? - изображение](https://static.framar.bg/thumbs/6/news/koi-pomeshtenia-v-uchilishte-sa-opasni-za-zaraziavane-covid19.jpg)
/На вниманието на Министъра на образованието г-н Красимир Вълчев и Министъра на здравеопазването проф. д-р Костадин Ангелов - предложение за обсъждане на някои нови данни за старта на новата учебна година в пандемични условия/
В Техническия университет в Берлин са провели експерименти и дават препоръки във връзка със стряскащи данни: „Концентрацията на опасни аерозолни частици, заразени с коронавирус, се достига твърде бързо в затворени помещения. Ако в помещението влезе човек, който е заразен с вируса Sars-CoV-2, той започва постоянно да пръска около себе си аерозолни частици с опасния вирус. „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг"/ФАЦ/ съобщава, че критичната граница е достигната при концентрация от около 3000 вируса във въздуха. Колкото по-голям е техният брой, толкова по-голям е и рискът. Попаднали във въздуха, те се разнасят и от най-малкия полъх. Учените смятат, че като мярка за концентрация на аерозоли може да се вземе концентрацията на въглероден двуокис, издишван от хората в едно помещение. Отбелязва се, че достигането на критична концентрация на заразни аерозоли зависи от големината на помещението, броя на хората, които се намират в него, както и от достъпа на чист въздух. Важни в това отношение са вентилационните устройства, които обменят въздуха в помещенията.
Били са проведени няколко експеримента, по време на които учените установили, че в офис от около 20 кв.м с височина на помещението 3 метра и при наличие на вентилация, която подменя въздуха два пъти на час, е безопасно да се престоява не повече от 80 минути, ако в него работят двама души, единият от които заразен. Защото след 80-та минута радикално се увеличава рискът човек да поеме онова критично ниво на заразени аерозоли, което би го разболяло. В помещение от 100 кв.м десет души биха могли да пребивават безопасно в продължение 3 часа, без да рискуват да се заразят.
Неслучайно водещият вирусолог в Германия Кристиан Дростен на няколко пъти подчерта колко важно е да се проветрява въздуха в затворени помещения. Това според него е дори по-важно от бърсането на повърхности с дезинфектант. Германският ежедневник коментира този резултат на фона на вероятността от началото на новата учебна година децата да седят по 25 до 30 души в клас и цитира инж. Мартин Кригел – ръководител на изследването от ТУ в Берлин, който казва: „Само след две минути подобна класна стая ще е пълна със заразни аерозоли“. Той апелира към училищата да премислят своите концепции за началото на новата учебна година.
Предложението на доцент В. Манев, клиничен имунолог
Във връзка с резултатите от проведените изследвания на германските учени предлагаме да се обсъдят отново, премислят и прецизират дадените указания за училищните изолатори. На 08.09.2020 г. Образователният министър Вълчев заяви пред БТВ: ”Училищните изолатори за децата с грипоподобни симптоми не трябва да бъдат под 6 кв. метра“.
За да могат да се съобразят указанията за училищните изолатори с данните от изследванията, направени от германските учени, предлагаме да се обсъдят следните изменения и допълнения:
- В помещение-изолатор под 6 кв. метра не може да пребивава повече от 1 /един/ ученик, задължително с предпазна маска /Видеоконтрол!/
- Времето за престоя не може да бъде повече от 60 мин., като на всеки 30 мин. помещението задължително се проветрява /Видеоконтрол!/
- Всеки ученик в класната стая да има самостоятелен чин, екраниран от останалите с плексигласова преграда.
- Проветряването на класната стая следва да става на всеки 30 мин. за 10 мин. /Видеоконтрол!/
- Катедрата на преподавателя следва да бъде екранирана с плексигласова защита. Преподавателят следва да е защитен с осигурени от държавата лични предпазни средства /очила, двойна марлена маска, престилка за еднократно ползване и ръкавици за еднократно ползване/. За да има добра звукова връзка, на катедрата следва да има микрофон. Учителите в рискова възрастова група /60+/ и учители с рискови за Cоvid-19 придружаващи заболявания /диабет, хронични бъбречни заболявания, хипертония І-ІІ ст./ задължително да преподават онлайн и да получават бонуси към заплатата за работа при висок здравен риск.
- Контролът по изпълнението на мерките в прогимназиалните класове да бъде от платено длъжностно лице, незаето с учебната работа, а в горните гимназиални класове да се въведат платени санитарни отговорници /и видеоконтрол/.
Вярвам, че държавата и обществото ще направят нужното да запазим учителите си, за да имаме бъдеще.
Доц.В.Манев /клиничен имунолог/
Снимка: Pixabay.com
-
Какво може да се направи, за да се намали смъртността при патогенетичните процеси на тежките случаи с COVID-19
-
27 ноември 2020: За пореден ден висок брой на излекуваните от COVID-19 – 2255
-
26 нови случая на COVID-19 при направени 1470 теста на 31 август 2020-а
-
Придобиването на стаден имунитет срещу COVID-19 не е достатъчно ефективна стратегия, смятат учени
Продукти свързани с НОВИНАТА
СКЪПО, ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НЕ СЪМ ВИНОВНА, ЧЕ ЗНАМ ВСИЧКО - книга 8 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
СБОГОМ, ДНЕВНИКО 2: ПЛАНИНСКИ ПАТАКЛАМИ - НЕНКО ГЕНОВ - ХЕРМЕС
КЛАНЪТ НА НИНДЖИТЕ: ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН НИНДЖА - КНИГА 1 - МАРКЪС ЕМЕРСЪН - ХЕРМЕС
ЗА ВАШЕ СОБСТВЕНО ДОБРО - САМАНТА ДАУНИНГ - СИЕЛА
ПИРАТСКО НАШЕСТВИЕ: ДНЕВНИКЪТ НА ЕДИН НИНДЖА - КНИГА 2 - МАРКЪС ЕМЕРСЪН - ХЕРМЕС
СКЪПО ТЪПО ДНЕВНИЧЕ НАЙ-ЛОШИТЕ НЕЩА В ЖИВОТА СЪЩО СА БЕЗПЛАТНИ - книга 10 - ДЖИМ БЕНТЪН - ХЕРМЕС
НОВИНАТА е свързана към
- Математически трик с пръсти за лесно научаване на таблицата с 9
- Средно училище "Христо Ботев", гр. Враца
- Как да мотивираме тийнейджърите да учат
- Да се допускат ли до учебните заведения деца без ваксини
- Професионална гимназия по електротехника, гр. Варна
- Основно Училище "Васил Левски", гр. Правец
- 15 от най-необичайните училища в света – I част
- 12 комикса, които разкриват забавни моменти от живота на един учител
- Средно училище "Димитър Гачев" , гр. Пазарджик
- СУ "Отец Паисий", гр. Враца
Коментари към Кои помещения в училище са опасни за заразяване с COVID-19?