Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Здравни новини След 2 години - линейките без лекари

След 2 години - линейките без лекари

от 05 май 2011г., обновено на 28 ное 2012г.
След 2 години - линейките без лекари - изображение
  • Инфо
  • Коментари
Инфо
Инфо
Коментари
  Промените в териториалното разпределение на спешните центрове ще залегнат в специална карта, изготвена по тези критерии. За промените са необходими 3 до 5 г. при наличие на обществена подкрепа. Няма да се закриват съществуващи структури, увериха от министерството.

  Парамедици ще запълват кадровия дефицит в системата, съобщи още министър Константинов. С годините той ще се задълбочава още повече, защото 30% от заетите в спешната помощ сега ще се пенсионират до 10 г. Парамедиците ще минават обучение, подобно на фелдшерите в миналото. В спешната помощ ще има три вида екипи - транспортен, долекарски и лекарски, поясни министърът. На най-ниското ниво ще са шофьорите, които ще минават едногодишно обучение и ще могат да извършват някои базови действия. С по-висока квалификация са парамедиците. За обучението им ще бъдат създадени двегодишни курсове. Те ще оказват първа помощ и ще поддържат живота на пациент до пристигане в болница. Парамедикът ще умее да интубира, да работи с дефибрилатор, да включва на изкуствено дишане. Правомощията им ще бъдат регламентирани в алгоритми за работа. Когато пациентът звъни на тел. 112 или 150, операторът ще отсява по въпросник доколко тежък е случаят. Според това ще се изпраща на място лекар или парамедик. Ниските заплати са основна причина да няма желаещи за тежката работа на смени в спешната помощ. Предвижда се от догодина стартовото възнаграждение да бъде три пъти минималната заплата или 720 лв.

  Не всяка болница ще има правото да развива спешна дейност, а само тези, които наистина разполагат с материални ресурси и лекари. Тези лечебни заведения ще бъдат целево стимулирани с пари от министерството. Спешната помощ и занапред ще си остане грижа на държавата, а не на здравната каса, както е в други страни, поясни д-р Константинов. Основната причина е големият брой здравнонеосигурени, които имат право на достъп до медицинска помощ в критични ситуации.

  При спешно повикване пациентът няма да бъде каран в най-близката болница, най-често общинска, както е сега, а в най-близката, която има право да работи спешна медицина. Ще има по-голяма гъвкавост в разпределението на спешните екипи. В градове с над 200 000 души ще има повече от една стартова точка. На магистралите и в отдалечени райони (ако над 10% от населението е на разстояние с над 20 мин време за достъп до "Спешна помощ") ще има постоянно или временно разположени мобилни екипи.

  Спешната помощ обаче продължава да се занимава с нействойствени дейности, смята д-р Константинов. Доказва го статистиката. Само при 25% от обслужените възрастни е била необходима спешна хоспитализация в болница. Броят на обслужените деца е 87 207, като 38%, или 33 170 от тях, са били хоспитализирани по спешност. Много от прегледите са амбулаторни - хората са идвали на крака за преглед в спешния кабинет. За една година през центровете и техните филиали на място са преминали 629 336 или приблизително толкова хора, колкото са били и осъществените спешни повиквания. Те са около 850 хил. годишно.

  Това показва, че почти 50% от работата на спешните центрове са свързани с оказване на медицинска помощ, която всъщност трябва да се предостави от лечебните заведения или лекарите в доболничната помощ.

  Средната натовареност на един екип през годините е относително еднаква - 3,2 повиквания на 12-часово дежурство. Тя обаче е различна в отделните региони, като достига до 7,6 повиквания в София-град. Варира и броят на повиквания - от 7,2 на 100 души в Русе до 25,8 на 100 в Смолян. Средната стойност на показателя за страната е 11 повиквания на 100 души.
Министър сменя халваджийския тефтер за повиквания с електронен

  Осем милиона лева са похарчени за информационната система на спешната помощ, но някои центрове предпочитат да записват сигналите в халваджийски тефтери, каза министър Константинов. Информацията се предавала после по джиесема и това водело да разминавания в данните. София бил един от градовете с подобна практика. Това трябва да спре, заяви д-р Константинов. Всички линейки трябва да бъдат оборудвани с GPRS, а всички повиквания - да се регистрират в компютри.

  Поне по два спешни центъра ще бъдат проверявани месечно още от юни, за да се види дали използват информационната си система, закани се министърът. Ще искаме разпечатки от всички сигнали и от GPRS-ите. Старата аналогова система, която стояла в линейките, ще бъде заменена със системата ТЕТРА, която ползват пожарната и МВР. Така ще намалеят и разходите. Д-р Константинов се пошегува, че така ще се затрудни и подслушването от страна на медиите какво си говорят спешните центрове.

  За момента центровете за спешна медицинска помощ разполагат с достатъчно линейки и медицинска апаратура. Общо в страната има 813 санитарни автомобила, 400 от които са купени през последните 4 г. Новите автомобили са оборудвани по европейския стандарт с дефибрилатори, респиратори, ЕКГ и всичко нужно за оказване на спешна помощ. Линейките обаче се използвали интензивно и затова след 2-3 г. трябва да започне поетапна подмяна поради амортизацията им.

  Спешните центрове разполагат със съвременна комуникационно-информационна система с възможности за GPRS и IP телефонна връзка.

  За аварийни случаи има система за радиовръзка от аналогов тип, която е технологично изостанала. Тя поставя под заплаха сигурността на връзките с медицинските екипи в условия на критична ситуация, бедствия или авария, когато има отказ на мобилната мрежа, смятат от министерството.
Д-р Стефан Константинов: Сега "неотложни" са главно неосигурени

  През последните 10 г. спешната помощ обслужваше главно неосигурени и онези, които имаха нужда от лекар в извънработно време. Трябва да си изясним каква искаме да бъде тя.

  В закона за здравето има ясно определение за спешно състояние - то застрашава живота и може да доведе до трайни увреждания. Стриктното спазване на това определение към момента е невъзможно, защото спешната помощ се превърна в буфер на цялата здравна система. Ако се осъществят предлаганите от министерството промени, ще бъде по-лесно да се придържаме към обслужване на истински спешните случаи. На първо място трябва добре да обмислим къде е необходимо да има спешни центрове, за да са равномерно разпределени.

  За съжаление през последните години практиката е била да се разкриват филиали там, където има политически интереси. И сега в министерството валят писма с искания да се увеличават щатните бройки в различни центрове. Това трябва да бъде прекратено и може да стане само с въвеждането на ясни критерии. Те са два - гъстота на населението и отдалечеността му от града.

  Спешните центрове трябва да бъдат разтоварени от несвойствени дейности. За да стане това, хората трябва да имат достъп до лекар за максимален период от денонощието. Няма пречки догодина тези 11 ст., които получават джипитата месечно за нощно дежурство за всеки един от пациентите в листата си, да се увеличат значително. От друга страна, много болници претендират, че приемат денонощно, но на практика това не е така.

1.8/5 5 оценки

Коментари към След 2 години - линейките без лекари

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте След 2 години - линейките без лекари
    www.framar.bg 
    на 07 June 2025 в 23:36
    Коментирайте "След 2 години - линейките без лекари"
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 1 дни, 11 часа и 26 мин.

Кожен проблем по време на бременност - след посещение на козметик

преди 6 дни, 4 часа и 9 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 1 дни, 13 часа и 43 мин.

Регистър на заетостта в НАП: Как да проверите вашите трудови договори онлайн

преди 2 дни, 10 часа и 20 мин.

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 4 дни, 1 час и 55 мин.

Услуги в България на speedybook.pro

преди 22 дни, 11 часа и 40 мин.
Всички

АНКЕТА

Как ще ни повлияе приемане на еврото?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

L-АРГИНИН капсули 500 мг * 50 HOLLAND & BARRETT

ДЖОНСЪН BEDTIME БЕБЕШКИ ШАМПОАН 500 мл

ГЛЮКОЗАМИН СУЛФАТ + КУРКУМА таблетки * 120 УЕБЪР НАТУРАЛС

АРОМАНДИСЕ КРИСТАЛИ С ЕТЕРИЧНО МАСЛО ОТ ЛИМОН 10 г

ГИНКО БИЛОБА ЕКСТРА капсули 120 мг * 300 УЕБЪР НАТУРАЛС

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:04:35

ЗАФРИЛА таблетки 2 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 13:02:44

ХАЙП ЛИВЪР ГАРД ВКУС МАЛИНА 196 г

Коментар на: Н. Руменова от 06 юни 2025г. в 13:02:09

АНАФРАНИЛ таблетки 25 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:55:12

АМИТРИПТИЛИН таблетки 25 мг * 60 МАЙЛАН

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 06 юни 2025г. в 12:53:20
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival