50% от слънчевите очила, които се продават у нас, не са безопасни
Това показва проверка на дирекция "Надзор на пазара" в началото на миналия месец. В продължение на три дни са проверени 783 вида и марки слънчеви очила в над 200 търговски обекта в цялата страна, каза за "24 часа" Лиляна Цанкова, експерт по личните предпазни средства в дирекцията, която е към Държавната агенция по метрология и технически надзор.
От един вид, марка, модел очила може да има в складовете по 500 бройки, така че направената проверка се отнася за хиляди очила.
При 392 вида са констатирани несъответствия. Това е над 50% от проверените. Което означава, че тези модели няма да могат да предпазят очите от увреждания, казва експертът. Възможно е да се стигне дори до ослепяване.
Експертите от метрологията не се ангажират с коментар, но според оптици доста повече от половината българи вземат евтини аксесоари и освен цената гледат ефектната форма на очилата, а не толкова качеството на стъклата.
357 вида очила са без констатирани несъответствия, което означава, че при тях всичко е наред, показва още проверката.
Какво означава несъответствие?
Не е изписана категорията на филтъра на стъклата. Те са за защита на очите от слънчево заслепяване. Задължително е да го има изписан - на рамката, върху етикета, върху опаковката, може и на четири места.
Филтрите са четири категории.
С 0 се маркира безцветен или леко оцветен филтър. Диапазонът на пропускане на светлината е от 80 до 100%. С 1 се отбелязва леко оцветеният - пропуска между 43 и 80% светлина. Двойката означава филтър, който пуска межу 18 и 43%.
С 3 се маркират очила, чийто филтър е силно оцветен и пропуска от 8 до 18%. И с четворка се отбелязва много силно оцветеният филтър, който пропуска между 3 и 8%.
Той не е подходящ за шофиране.За стъкла с категория 4, трябва да има изписан 5-милиметров знак на автомобил, който е зачертан.
Ако очилата не са предназначени за пряко наблюдение на слънцето, трябва да има предупредителен текст, че с тях не може директно да се гледа светилото.
74 от проверяваните марки са без маркировка за идентификация, а с непълна са - 143 вида. Липса на маркировка означава, че първо е "нелегален" производителят или доставчикът Липсва и номер на стандарта, по който се произвеждат или други технически данни. Нарушение е, ако липсва инструкция за употребата им на български език или тя е неразбираема и непълна.
На някой може да му се струва незначителна липсата на инструкция, но това са неща, които са задължителни, казват експертите. От нея хората могат да разберат дали очилата са подходящи за тях.
Предстоят разговори с вносители и производители, за да се предприемат мерки за отстраняване, ако това е възможно, на несъответствията. Следващият ход са изваждане от пазара на опасните изделия и глоби, казва експертката.
За сигурна защита искайте паспорт и проверка с уред.
Cлънчевите очила без защита от ултравиолетовите лъчи са опасни за очите, в тежките случаи с времето може да се стигне до загуба на зрението. Най-уязвими са децата, хората със светли очи и възрастните хора, които имат офталмологични проблеми, обясни д-р Саша Захариева. Тъмните стъкла изобщо не са гаранция за протекция от опасните лъчи на слънцето. При това колкото по-тъмни са очилата без UV филтър, толкова по-опасни са. Защо? Окото е така устроено, че с намаляването на светлината зеницата се разширява и въпреки дефицита осигурява зрително възприятие. Когато обаче зеницата е толкова отворена, тя пропуска голямо количество лъчи. Те достигат до макулата - важна част от ретината, която отговаря за централното зрение, и я увреждат подобно на тежко изгаряне на кожата. Травмирането на това място с времето води до тежкото състояние макулна дегенерация и застрашава зрението. Другият голям риск от ултравиолетовите лъчи е катактата - потъмняването на лещата на окото, което хората наричат перде, обясни офталмоложката.
За да се избегне риск от псевдозащита от UV лъчите, трябва да се купуват само слънчеви очила със сертификат, предупреди оптичката Анелия Антова. В големите вериги дори стъклата идват с паспорт. Това гарантира качествената защитата и когато се налага да се правят по поръчка слънчеви очила с диоптър.
При съмнение човек може да поиска проверка на очилата. Във всяка голяма оптика има специални апарати, които показват дали лещите защитават от ултравиолетовата радиация. Някъде тестът се прави директно на диоптромерите. Другаде - на отделни апарати. Истинска защита дават тези, които блокират 100% от UV лъчите. Когато очилата са предназначени за водни спортове и шофиране, пък е добре да са и поляризационни - това подобрява контраста и елиминира отблясъците.
Коментари към 50% от слънчевите очила, които се продават у нас, не са безопасни