Начало Здравна медиа Интервюта Подкрепа и взаимопомощ Яна Христова, психолог : "Стресът не е лошо нещо"

Яна Христова, психолог : "Стресът не е лошо нещо"

Яна Христова, психолог : "Стресът не е лошо нещо" - изображение

Стресът не е нещо лошо, той дори е здравословен и трябва да присъства в ежедневието, отсъствието му от живота ни, може да бъде равно на смърт. Решението срещу деструктивния стрес е достигане на баланс между външните фактори на средата и нашата възможност да отреагираме на тях адекватно. В опит да разкрием тайните на стреса, Фрамар ви среща с Яна Христова, психолог.

Фрамар: Бихте ли се представили за читателите на Фрамар?

Името ми е Яна Христова, психолог и семеен консултант.

Фрамар: Какво представлява стресът  и как въздейства на хората?

Има много дефиниции за стрес,  ще се опитам да обясня същността му с няколко думи. Стресът е отговорът на човека към определени събития в живота му, колкото тези събития са по-изненадващи, по-кризисни, толкова и отговора трябва да бъде по-сериозен и бърз. В много от случаите човек не може да реагира адекватно на случващото се, точно тогава става и възбуждането на тревожността. Щом сме живи значи ще преживяваме и стрес, той е част от нашия живот. Всяка една промяна може да бъде стрес, проблемът не е в промяната или в стреса, а в начина, по който ние ги възприемаме.

Фрамар: Вреден ли е стресът, с който се сблъскваме всекидневно?

Стресът не е лошо нещо, той дори е здравословен и трябва да присъства в ежедневието, отсъствието му от живота ни, може да бъде равно на смърт. Той не е нещо страшно, просто трябва да се научим, да отговаряме адекватно на промените в нашия живот. Трябва да разширяваме личностните си качества, с които да достигнем баланс между външните фактори на средата и нашата възможност да отреагираме на тях адекватно.

Фрамар:Колко фази има стреса ?

Първата фаза на стреса предизвиква реакция на тревога, тази реакция се дължи на неопитността ни при сблъсък с нова ситуация, свързана е с нашето безпокойство. Втората фаза е реакция на съпротива, а третата е на изтощение - настъпва при интензивен и дълготраен стрес, когато сме изчерпали адаптационните си енергии. Тази фаза е най - опасна, ако човек достигне до нея, добре е да се обърне към специалист.

Фрамар:Какво предизвиква стреса ?

Той се предизвиква от промените във външната среда, било то емоционални, житейски. Дори радостни събития като раждане на дете, сватба, започването на нова работа, макар и много желана, води до стрес. Всички промени в ежедневието предизвикват стрес.

Фрамар:Кой стрес фактор от външната среда ни влияе най - деструктивно ?

Насилието в семейството, на улицата, в училище е много висок стресов фактор. От него са най-уязвими децата, поради липсата на познавателен и житейски опит, те не могат да намерят адекватен отговор срещу стреса. Няма възраст, която да е безопасна, но децата са най-уязвими те нямат изградени модели, с които да отговорят на предизвикателствата на средата.

Фрамар:Как могат родителите да помогнат на своите деца да преодолеят по - лесно стресовите ситуации в живота си ?

Децата в различните възрасти изпитват по-различен начин стреса, дори при най - малките. Доказано е, че когато са оставяни сами и не са обгрижвани добре от своите родители,  те изпитват изключително силен стрес. Другата опасна възраст е тинейджърството, защото тогава децата си мислят, че вече са големи, дават послания, че могат да се справят сами и нямат нужда от помощ. Родители, вашите пораснали деца имат нужда от вашата подкрепа, но не обсебваща. Трябва да изградите добра положителна комуникация помежду си, здравите и добри връзки в семейството са най - добрата профилактика на стреса.

Фрамар:Обяснете ни какво означава професионално прегаряне и от какво се предизвиква то?

Професионалното прегаряне е в резултат на натрупания хроничен стрес в работата и липсата на ефективна почивка. То има няколко стадия, но последният е  човек да намрази до болка работата си, да изпадне в депресия, а най-страшното е когато сложи край на живота си.

Фрамар: Как да отговаряме правилно на стреса, за да не се превърне в деструктивен?

Трябва да признаем болката на глас пред самите себе си, да се научим да обработваме стреса конструктивно, без помощта на цигари, алкохол, наркотици. Всеки трябва да притежава отговорност и автомотивация, задължителни са заниманията със спорт, хобита, срещи с приятели, здравословното хранене. Хубави са и релаксиращите техники, които не са сложни и не отнемат много време. Ако човек успее да разпределя ефективно времето си, то адаптационните му енергии ще му стигат да се справи със стреса. Разходката сред природата също е добър метод срещу деструктивността на стреса. Нека не забравяме, никога и добрите, здрави семейни връзки, които са в основата на борбата. По-специално за професионалното прегаряне се използва така наречената „супер визия", чрез която служителите споделят своите емоции в работата, за да не се натрупва хроничен стрес.

Фрамар:Какво ще пожелаете на читателите ни?

Запазете собствената си чистота и морал и не забравяйте, че хубавото тепърва предстои. Стресът, когато реагираме, адекватно и конструктивно ни кара да се чувстваме дейни и живи.

За Framar.bg:

2.8, 9 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ С ИНТЕРВЮТО

КОМЕНТАРИ КЪМ ИНТЕРВЮТО

ИНТЕРВЮТО Е СВЪРЗАН КЪМ

Категория