30 грама ядки дневно понижават риска от хипертония
Редовната консумация на ядки предпазва от високо кръвно налягане, сочи ново проучване, публикувано в списание British Journal of Nutrition.
| Хипертонията е сериозен здравословен проблем, който засяга 1,4 милиарда души по света. Тя е сред заболяванията, които се отразяват най-силно на световната икономика поради факта, че е причина за близо 8% от годините живот в инвалидност. |
Хранене, в което не присъстват достатъчно пълнозърнести продукти, плодове, зеленчуци и ядки/ семена, а преобладават храни с високо съдържание на добавена захар или сол, както и обработени червени меса, е сред основните рискови фактори за развитие на хипертония.
Ядките отдавна са известни със своите ползи за сърдечносъдовото здраве. Серия метаанализи на рандомизирани контролирани клинични изпитания показват, че консумацията на ядки може да понижи високото кръвно налягане. Някои проспективни кохортни проучвания върху връзката между ядките и хипертонията обаче дават противоречиви резултати.
Как е проведено проучването върху приема на ядки и хипертонията
В настоящото изследване учени разглеждат именно тази връзка. Те анализират базите данни на Embase и PubMed и събират информация, свързана с характеристиките на самите проучвания и участници, приема на ядки, рисковите фактори, проследяващия период и коригираните променливи. За да оценят качеството на направените изследвания специалистите използват скалата Newcastle-Ottawa. Надеждността на научните доказателства в тях е изчислена с помощта на критериите, разработени от World Cancer Research Fund (WCRF).

Резултати от анализа върху връзката между ядките и кръвното налягане
В метаанализа са включени 143 380 души, 20 665 от които с хипертония. Участниците са на възраст от 18 до 87 години. Две от разгледаните изследвания обхващат само мъже, в останалите има представители и на двата пола. Три проучвания са проведени в САЩ, три в Азия и две в Европа. Две от проучванията са оценени с високо качество, а други две със средно. Изчисленията на учените сочат, че колкото повече ядки консумират участниците, толкова по-малък е рискът от хипертония, и обратно.
Заключения
Приемът на ядки се свързва с по-нисък риск от хипертония. По-конкретно, линейните анализи показват, че при увеличение на дневния прием с 28 грама, рискът спада с 20%. Нелинейните разкриват, че консумацията на 30-35 г ядки дневно намалява вероятността от високо кръвно налягане с 26%.
|
Кои ядки са най-полезни и кои понижават високо кръвно налягане |
Ограничения на проучването
Екипът признава, че са възможни статистически грешки заради неправилно отчитане на някои коригиращи фактори и при изчисляването на приема на ядки. Освен това липсва анализ на различните видове ядки и ефекта им върху кръвното налягане.
Няма информация дали ядките са солени или не, което е важно, тъй като знаем, че солта повишава кръвното налягане.
Не са проведени проучвания в африкански страни, което означава, че резултатите може да не са приложими при всички етнически общности.
How much do nuts matter for blood pressure? This study points to about a handful a day: https://www.news-medical.net/news/20260812/How-much-do-nuts-matter-for-blood-pressure-This-study-points-to-about-a-handful-a-day.aspx
-
Ефективна ли е канелата при високо кръвно налягане
-
Усложненията при бременност са свързани с повишен риск от хипертония на по-късен етап
-
Жените с хипертония по време на бременността имат повишен риск от сърдечни заболявания на по-късен етап
-
Проучване откри връзка между хипертонията и замърсяването на въздуха
Коментари към 30 грама ядки дневно понижават риска от хипертония