Автоматите за лекарства – привлекателна алтернатива за пациенти и фармацевти
Случвало ли ви се е да се откажете да си купите лекарство, само защото опашката в аптеката е голяма или обслужването е твърде мудно? Изследване на екип от Калифорнийския университет в Ървайн и Сан Диего откри, че пациентите, които използват услугите на автомат за медикаменти на работното им място, следват по-стриктно лекарските предписания.
Ян Хирш, декан на Училището по фармация и фармацевтични науки към Калифорнийския университет в Ървайн, подчертава колко важно е да се изпълнява предписаната рецепта, ако не искаме да предизвикаме сериозни негативни последствия за здравето си.
СЗО: Неспазването на предписаната рецепта е глобален проблем, който натоварва здравната система
Дори самата СЗО алармира, че пренебрегването на лекарското предписание и пропускането на прием на медикамент води до влошаване на здравословното състояние и по-големи разходи за здравно обслужване. Експертите го определят като „сериозен проблем от световен мащаб.“
Как функционира автоматът за лекарства?
Пациентите, включени в изследването, могат да получат лекарството си всеки ден и по всяко време на денонощието от автомат, осигурен на работното им място. Първата стъпка е да представят рецептата в аптеката, както обикновено. След това фармацевтът има грижата да подготви нужните лекарства, които друг служител доставя до самия автомат. Пациентът получава достъп до тях, след като въведе уникален код.
Според Хирш много наподобява онези за кафе или пакетирани храни. В тях се предлагат и някои от най-търсените лекарства, за които не се изисква рецепта.
Телефонна връзка с фармацевт
Автоматът е оборудван и с телефон, който да свързва потребителя с фармацевта, ако има въпроси относно лекарствения продукт и дозировката му. Законът в щата Калифорния задължава всеки фармацевт да се обади на пациента, ако рецептата е нова, за да отговори на евентуални въпроси от негова страна.
Участниците в проучването споделят, че се чувстват удовлетворени и че фармацевтите са отговорили на всички техни въпроси по телефона. Сега, когато всяка страна се бори с пандемията от коронавирус, общуването без физически контакт е повече от практично.
Един от авторите на изследването Чарлз Даниълс от Калифорнийския университет в Сан Диего споделя: „Бордът на фармацевтите в Калифорния не би разрешил поставянето на подобни автомати извън самите аптеки преди самото проучване. Представителите на гилдията имаха своите опасения що се отнася до достъпа на пациента до фармацевта. Изводите, до които стигнахме, са, че консултацията в аптеката не се различава по нищо от тази, която човек получава по телефона."
По-малко разходи за аптеките
Учените решават да включат в своето изследване аптека от Сан Диего, която годишно изпълнява около 40 000 рецепти. Въз основа на статистиката при използване на автоматизираната услуга, екипът изчислява, че конкретната аптека би съкратила разходите си с 12 000 долара на година, защото улеснението подтиква хората да следват по-стриктно рецептите си. Оказва се, че благодарение на автомата, броят на изпълнените рецепти се увеличава с близо 400 за една година.
Данните от проучването разкриват, че пациентите предпочитат да имат алтернатива при изпълнение на дадена рецепта, без да се чувстват по-малко информирани относно лекарствата в нея, страничните ефекти или начина на прием.
Даниълс добавя: „Не бива да подценяваме успеха на подобно нововъведение, защото то означава още цели 400 случая, в които наши съграждани ще спазят лекарското предписание, вместо да го пренебрегнат и да застрашат здравето си.“
Негативен ефект за аптеките и пациентите при неспазване на изпълнена рецепта
Когато аптеката изпълни дадена рецепта, но след това клиентът не я следва и не приема медикаментите, тя претърпява загуби в случаите, когато зареди повторно и след това се окаже, че се е презапасила с определени лекарства. Метриките за изчисляване успеваемостта и представянето на аптеките са изключително важни при изготвяне на здравноосигурителните планове.
Пациентът също е в неизгодна позиция, тъй като често му се налага или да посети отново своя лекар, или да постъпи в спешното отделение.
Автоматът облекчава работата на фармацевтите
Автоматът за лекарства спестява време на фармацевтите, което те обикновено трябва да отделят за зареждане на аптеката или за изпълняване на рецепта на клиент.
Хирш смята, че особено сега, когато се задействат планове за ваксинация срещу коронавирус по целия свят, е много важно фармацевтите да имат възможност да участват активно в бързото разпределение и осигуряване на ваксините, така както го правят при извършването на COVID-19 тестове.
Всички доброволци в проучването са служители на болница „Sharp Memorial“ в Сан Диего, като самият автомат е бил разположен в здравното заведение.
Според експерта би било добре достъп до автоматизираната услуга да се даде и на други хора, които не са толкова добре запознати с целия процес по изпълнение на една рецепта и които не са от сферата на здравеопазването. Само така ще може да се проследи реалният ефект от използването на автомати върху гражданите и тяхното здраве.
Изследването е с наблюдателен характер, поради което пациентите сами избират да се възползват от автоматизираната услуга, вместо да бъдат разпределяни в две групи – едната, която да бъде обслужена от автомата, а другата – по традиционния начин, в аптека.
Хирш и Даниълс обаче са на мнение, че ефектът от въвеждането на такъв вид иновативна услуга би бил положителен, защото всеки гражданин ще има възможност сам да избере как да бъде обслужен. Никой няма да бъде лишен от правото на консултация и обслужване в аптека.
Ян Хирш се надява автоматите да бъдат достъпни и в по-отдалечени и не толкова силно развити райони, както и в училищата, за да се премахнат пречките при спазване на лекарското предписание.
https://medicalxpress.com/news/2020-12-people-prescriptions-automated-kiosks
Снимка: pixabay.com
Продукти свързани с НОВИНАТА
ПРАХОСМУКАЧКА РОБОТ ZERO
Безплатна доставка за България!ПРАХОСМУКАЧКА РОБОТ NAVAGGIO
Безплатна доставка за България!ПРАХОСМУКАЧКА РОБОТ STARLYF ROBOT VAC
Безплатна доставка за България!БИГДЖИГС ДЪРВЕНИ РОБОТИ ЗА ПОДРЕЖДАНЕ SYWSR
НовНОВИНАТА е свързана към
- По-безболезнена и бърза колоноскопия с помощта на робот
- Робот помага на фармацевта в аптеката - мисия възможна
- Представиха медицински робот, който ще сведе до минимум хирургическите намеси
- Роботът Роки може да помага на болни, но и да намери приложение в индустрията
- Интервю с робот: София – гласът на бъдещето, който иска да създаде семейство
- Роботи изследват нивото на радиация във Фукушима-1
- Плюшено мече се справя с хъркането
- Илън Мъск призовава ООН да забрани роботите убийци
- Учените призовават за регулация на Изкуствения интелект, за да не се осъществи сценарият от филма Терминатор
- Робот влиза в ролята на водещ по японска телевизия
Коментари към Автоматите за лекарства – привлекателна алтернатива за пациенти и фармацевти