Ефективни ли са етикетите, предупреждаващи за вредата от алкохола

Акценти
|
Етикетите с предупреждения за здравето върху бутилките с алкохол често са определяни като инструмент за промяна на поведението, но те могат да играят много други роли, особено в краткосрочен план. Една от тях е повишаване на осведомеността за вредите от консумацията на алкохол – най-вече ракът като един от по-малко известните рискове. Но по какъв начин се възприемат етикетите и доколко е ефективен този подход? За да отговори на тези и други въпроси, екип на Регионалния офис на Световната здравна организация за Европа провежда проучване, което проследява как различните предупредителни етикети влияят на разбирането на европейците за връзката между алкохола и рака.
>>> Алкохолът повишава риска от развитие на ракови заболявания
Проучването
Екипът провежда онлайн проучване, разглеждащо въздействието на различни видове етикети със здравни предупреждения в извадка от приблизително 20 000 души от 14 европейски държави. За целта са използвани три вида съобщения:
- Препоръка за отговорно пиене, каквато обикновено се използва от алкохолната индустрия.
- Етикет с информация за общите рискове за здравето от консумацията на алкохол.
- Специално предупреждение, че алкохолът може да причини рак, включително рак на гърдата и дебелото черво.
Предупреждението за рак е тествано в три различни варианта – текст, пиктограма или графично изображение на пациент с рак – за да се установи кой е от тях е по-въздействащ върху потребителите.
След това екипът проследява дали предупрежденията увеличават осведомеността и как участниците реагират на тях – намират ли ги за подходящи и приемливи или предпочитат да ги избягват? Учените проучват също дали ефектите от етикетите са еднакви в различните страни, както и сред отделните хора, като са взети предвид пол, възраст и образование.
Констатациите
По време на проучването учените установяват, че предупрежденията за рак, независимо дали съдържат само текст, пиктограма или графично изображение, значително увеличават осведомеността на хората относно риска от рак вследствие на консумацията на алкохол. Около една трета от участниците, видели предупредителните етикети, разбират по-ясно рисковете, докато почти половината вече са били запознати с връзката между алкохола и рака. Ефектът е последователен в различните страни и демографски групи, което предполага, че етикетите могат да бъдат универсален инструмент за информиране на потребителите за рисковете за здравето от алкохола.
>>> В САЩ призовават за етикет с предупреждение, че алкохолът води до рак
Участниците също смятат, че в сравнение с препоръката за отговорно пиене и информацията за общите рискове за здравето, и трите вида послания за рак са по-подходящи за тях, по-вероятно е да имат възпиращ ефект и да провокират разговор относно вредите със семейството и приятелите. Въпреки че всички съобщения имат сходна приемливост, участниците смятат за най-неподходящо предупреждението за рак, включващо графично изображение.
Екипът открива също, че съобщенията за рак се приемат по-добре от жените, докато мъжете предпочитат настоящите етикети, включващи единствено препоръка за отговорно пиене.
Защо това има значение?
Алкохолът крие значителни рискове за здравето, но в повечето европейски страни те не са отразени върху бутилките. Настоящото проучване показва, че конкретни предупредителни етикети за рак могат наистина да увеличат осведомеността на хората относно рисковете от пиенето, както и че много европейци са готови и желаят да чуят това послание.
Според екипа зад проучването политиците трябва сериозно да обмислят използването на здравните предупреждения като инструмент за опазване и подобряване на общественото здраве. Това може да помогне на хората да взимат по-информирани решения относно навиците си за пиене и потенциално да намалят риска от сериозни здравословни проблеми в дългосрочен план.
Do alcohol warning labels work?: https://www.ias.org.uk/2024/09/04/do-alcohol-warning-labels-work/
Коментари към Ефективни ли са етикетите, предупреждаващи за вредата от алкохола