Специалният проект на "Фрамар": Да пишкам или да се стискам?
Ние харесваме времето, в което живеем. Харесваме си телефоните, харесваме си тъча, таблетите, моловете, нет-шоповете. Харесваме и 3d, и dolby Surround-а на живота си. Обичаме да поръчваме пица онлайн, да се обличаме онлайн, да проверяваме здравето на очите си онлайн. Обичаме си модерното време. Всъщност няма как да не го обичаш това модерно и велико време, в което имаш свободата и възможността да решиш дилемата си понякога дори само с един клик или само с едно позвъняване.
Но за да бъде нещо истински гениално, то би трябвало да има и дефект, нали, една малка, нищо и никаква драскотинка, която с въображението си модерният човек да превърне в ефект. Ето го, ние сме намерили най-перфектния дефект, може би и най-трудно поправимият, зависи от работоспособността и тонуса на институциите ни. Ние ще ви го опишем, а вие помислете. Силно и отчаяно се надяваме сред вас да има някой с наистина богато - многокоридорно, многопластово и многоетажно въображение, който да намери начин да се справи с този нищо и никакъв дефект, с тази нищожна драскотина по лъскавото време, в което живеем.
Целият проблем всъщност се изчерпва в съвсем краткото изречение, познато на повечето родители: "Мамо, много ми се пишка, скоро ли ще дойдеш да ме вземеш?". Въпросът идва от първокласник, който се стиска цял ден, защото тоалетната в училището му е меко казано нечовешка...
Всъщност се оказва, че в днешно време /годината е 2013, а векът е модерен и описан по-горе/ по данни на Националната мрежа за деца над 70% от учениците в България НЕ използват училищните тоалетни.
Главната причина за това, според самите деца, е ужасното състояние на тоалетните в училище! Уточняваме само, че става дума за приблизително 8 часа за децата от началната степен и малко по-малко за по-големите ученици.
Ако не беше толкова тъжно и ако не засягаше децата ни, щеше даже да е смешно и абсурдно.
Да се борим за правото си на нормална тоалетна във време, в което всичко, дори и Луната, е само на идея разстояние...
Проблемът с тоалетните в училищата е актуален години наред и очевидно никой не го взема присърце – нито Министерство на здравеопазването, нито Регионалните здравни инспекции.
Институциите в България за пореден път се дистанцират от проблемите на децата ни, които растат с потенциални бъбречни заболявания и психически травми от невъзможността да осъществяват физиологичните си нужди. Нормално ли е това? Потърсихме професионалните отговори на педиатър и психолог, както и официалното становище на здравните инспекции, контролиращи хигиената в училищните тоалетни.
Красимира Иванова - психолог
Проблемът със състоянието на училищните тоалетни кара малките деца да се страхуват да ходят по малка или голяма нужда. Каква е вредата върху психиката им от притеснението, че не могат да отидат до тоалетната?
Лошият вид на училищните тоалетни, предизвикващ дискомфорт у децата, превнася в крехката им психика усещенето за дискомфорт в цялата институция. От там възниква и нежелание за посещаване на училището, защото то се свързва с неприятно чувство или тревожност. Тревожността пък от своя страна влияе отрицателно върху концентрацията и процеса на научаване на учебния материал и съответно върху постиженията в училище.
Понякога целодневното стискане води до изпускане, което се случва пред целия клас. Какви са тогава последствията за детето?
Както знаете, децата са много импулсивни и няма как да подминат този факт. Една такава случка може да се превърне в причина за изолация на детето от останалите деца, за самоизолация, за лепване на травмиращ прякор или етикет, който дълги години може да носи неприятни усещания.
Може ли подобен инцидент в детството да причини по-сериозни вреди занапред?
Тъй като психиката на детето все още е незряла и в процес на развитие, със сигурност един такъв инцидент ще остави трайни следи и ще диктува част от поведението на вече порасналото дете. Възможна е появата на комплекси, ниска самооценка, както казах по-горе самоизолация, страх при общуване.
Защо според Вас проблемът е изключително сериозно застъпен най-вече сред първокласниците?
При тях първо, психиката е най-крехка, второ, тревожността по принцип присъства като фактор заради новата ситуация (училището) в живота им. Ами как да имат положително отношение след това към училището, като то ги посреща "недружелюбно"?
Какво ще посъветвате родителите на децата, при които се наблюдава същия проблем?
Ще ги посъветвам да променят нещата. Те са хората, които отговарят за комфорта и здравето на децата си. Трябва да работят в екип с учителите и директорите на училищата и да превърнат тази институция в наистина привлекателно място за децата си.
Д-р Нелия Иванова Кузева – специалист по детски болести, детска нефрология
Д-р Кузева, какви са Вашите наблюдения по отношение на училищните тоалетни?
Проблемът с училищните тоалетни е много наболял проблем, но нерешен. Ясно е, че състоянието на много места е трагично, дори плачевно... Случва се родители вече да избират училище на детето си по тоалетната. А трябва да се сещаме по-често, че за културата на един народ се съди най-вече по... тоалетните! Не искам да се повтарям, много е писано по тази тема. Нещата са ясни. Трябва да се действа. За съжаление много често ни липсват активност, средства или желание за промяна.
Средно колко пъти на ден е нормално да се ходи по малка нужда в детска възраст?
Броят на микциите за различната възраст на децата е различен. За новороденото дете и малкото кърмаче например, е нормално да се уринира на всеки 2 часа. В ранната възраст от 2 до 5 - 6 годинки детето уринира до 10 - 12 пъти дневно, когато е здраво и приема достатъчно количество течности. В предучилищна възраст честотата на микциите намалява до 6 - 8 дневно, а в училищната остава не по-малко от 4 – 5. Нормално е в тази възраст детето да отделя до 1500 мл урина за целия ден.
В какво се изразява вредата от задържането и може ли това да доведе до трайни негативни последствия в по-късна възраст?
Задръжката на урина е неблагоприятен фактор, който натоварва отделителната система и води до състояния на дисфункция, вторична инфекция с тежки късни последици като бъбречна недостатъчност и уремия. Обикновено децата с такъв проблем идват при нас с неясни болки в корема и промени в уринирането. Много често при по-сериозна задръжка се опипва увеличен, дори до пъпната хоризонтала пикочен мехур.
Същите проблеми стоят и при задръжката на нормалния волеви акт на дефекация. Късните нежелани последици са много сериозни - от фисури и рагади на ануса до рак на дебелото черво в по-късна възраст.
Поради липсата на средства някои училища продължават да използват евтин начин за дезинфекция, а именно хлорирането. Какви са вредите от това?
По отношение на хлорирането на тоалетните, смятам, че могат при добро желание да се прилагат и по-съвременни начини за дезинфекция. Хлорната вар е токсичен агент, който при повърхностен контакт дразни очите, защото е летливо съединение с отделяне на активен хлор. Той има силно иритативно действие върху лигавиците и кожата. Миризмата на хлорна вар е силна и задушлива, а в по-голяма концентрация е отровна. Хлорът е отровен газ с особено неприятна миризма!
Каква е Вашата препоръка към родителите на тези деца, които по едни или други причини не ходят често до тоалетната?
При работа с родителите винаги се стараем да припомняме, че честите и ефективни микции и посещаването на тоалетната по малка нужда през 2 часа е необходима за правилното функциониране на отделителната система на децата. Апелираме за съдействие и ангажиране на учителите с проблема!
Регионална здравна инспекция – гр. Стара Загора
Какви са санитарните изисквания за една училищна тоалетна?
- Да има преддверие с мивки с осигурена течаща топла и студена вода;
- Тоалетните клетки да имат врати;
- Водното промиване да е в изправност;
- Да се осигурява постоянно течен сапун за измиване на ръцете;
- Да се извършва редовно почистване и дезинфекция.
Правите ли рутинни проверки на училищата?
Най–малко три пъти годишно се извършва регулярен здравен контрол на учебните заведения. Извършват се и проверки в края на всяка учебна година за установяване на необходимостта от осъществяване на ремонтни дейности, както и в началото на всяка учeбна година за проверка на изпълнените предписания.
Налагат ли се санкции при нарушение на здравните изисквания?
При установяване на нарушения, водещи до здравен риск, се предприемат предвидените в законодателството административни мерки.
Както се убеждавате сами, тоалетните в училище не са оставени без контрол... Тогава?
Ина Танева и Цветана Димитрова
Коментари към Специалният проект на "Фрамар": Да пишкам или да се стискам?