Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Любопитно Психология Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно

Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно

от 14 дек 2021г.
Редактор: Даниела Пройчева
Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Доскоро се смяташе, че бедните деца не постигат високи академични постижения, защото неблагоприятните условия, в които живеят, пречат на мозъка им да функционира ефективно. Според учени от Калифорнийския университет в Бъркли обаче те могат да се справят с учебния материал не по-зле от своите връстници, тъй като мозъкът им всъщност успява да се справи със социално-икономическите предизвикателства, но по различен начин.

Изследването е публикувано на 10.12.2021 г. в списание „Nature Communications“, като в него се сравняват скенерни снимки на повече от 6000 американски деца от семейства с по-ниски доходи.

Експертите откриват, че при по-богатите ученици отличните резултати се дължат на специфична мозъчна функция, свързана със способността за доказване на тези, концентрацията и гъвкавостта. За разлика от тях, при бедните деца, които също се справят блестящо на тестовете в училище*, екипът забелязва различна по своя характер мозъчна дейност.

Единият от авторите Силвия Бъндж, която е професор по невронауки, пояснява: „Резултатите ни промениха на 180° научните хипотези на някои наши колеги, според които доброто академично представяне, както при възрастни, така и при деца, е резултат от точно определена мозъчна функция. Очевидно при учениците, които растат в неблагоприятни условия, се активира съвсем различна мозъчна област. При тях наблюдавахме точно обратния процес, и то най-вече при деца от много бедни семейства, които често принадлежат към дадена малцинствена група и нямат възможност да ходят на училище редовно, както техните връстници.“

Според Бъндж и екипа й е неправилно да се прилага универсален подход при изучаване развитието на мозъка на хора с различен социално-икономически статус, етническа и расова принадлежност.

Моника Елууд-Лоуи, студент по психология в Калифорнийския университет в Бъркли, добавя: „Има много проучвания, според които бедните деца се справят по-лошо в училище. Истината е, че голяма част от тях имат добър успех, дори понякога по-добър от този на съучениците им, които живеят в отлични условия.“

Мозъчната функция при бедните деца не е нарушена, просто е различна

Елууд-Лоуи и Бъндж изследват мозъка на деца от семейства с различни доходи, за да проследят какви механизми се задействат, когато им се наложи да се справят с определена училищна или когнитивна задача.

„Целта ни бе да разберем какво точно се случва в главата на дете, което живее в недоимък, но въпреки това се справя отлично с уроците. Искахме да разгадаем мозъчните процеси, благодарение на които това се случва, вместо да търсим какво не функционира или пък функционира неправилно, в сравнение с останалите“, допълва още Лоуи.

Екипът използва скенерни снимки от изследването „Когнитивно развитие на мозъка при подрастващи“, което е най-мащабното национално надлъжно изследване, фокусирано върху мозъчното развитие при деца и тийнейджъри. Включените участници са на възраст 9-11 години и живеят както в материално обезпечени семейства, така и в семейства, които са под прага на бедност за САЩ.

моливник

Разлики в невронните връзки при бедните и богатите ученици

След това експертите анализират начина на свързване в латералната фронтопариетална мрежа, където се обработва информацията, касаеща изпълнението на когнитивни задачи, както и механизма на режим на работа по подразбиране, който се включва, когато съзнанието блуждае, вместо да се фокусира върху поставената задача.

При отличниците от богатите семейства се наблюдава по-слаба свързаност между латералната фронтопариетална мрежа и механизма за работа по подразбиране, докато при богатите деца с лошо академично представяне тя е много по-силно изразена. При учениците, които живеят в лоши условия, зависимостта е обратна, тоест тези, които се справят добре с учебния материал, са с добре изразена свързаност.

Проблемите в семейството правят мозъка на бедните деца по-адаптивен

Елууд-Лоуи стига до следния извод: „Мозъкът на бедните деца може и да се развива по различен начин, но работи не по-малко ефективно. Това се дължи на различния тип предизвикателства и проблеми, с които се налага да се сблъскват те в семейството и в училище.“

Важно е да се отбележи, че по време на изследването не се вземат под внимание пластичността на развиващия се мозък и способността на децата да откриват невронни механизми, с чиято помощ да се представят блестящо в училище, въпреки лошите условия, в които живеят.

Идеята на екипа от Бъркли е да се изследват причините за разликата в академичното представяне на децата и да се оборят някои доскорошни твърдения, че единствено средата на живот определя интелектуалното и когнитивното им развитие.

Според учените голяма част от изследванията до този момент стъпват на представителни извадки от деца, които произхождат от добре образовани и относително богати семейства. Така обаче остават в сянка други аспекти от правилното мозъчно развитие, които касаят малчуганите с различен социално-икономически статус.

Едно от предизвикателствата пред Елууд-Лоуи и екипа й е да продължат изследването на мозъчните мрежи и поведение, благодарение на които по-бедните ученици биха могли да подобрят успеха си в училище.

* Monica E. Ellwood-Lowe et al, Brain network coupling associated with cognitive performance varies as a function of a child's environment in the ABCD study, Nature Communications. 2021.

Източник:
  • Low-income kids use different brain function to ace achievement tests: https://medicalxpress.com/news/2021-12-low-income-kids-brain-function-ace
  • Brain network coupling associated with cognitive performance varies as a function of a child’s environment in the ABCD study: https://www.nature.com/articles/s41467-021-27336-y
Още по темата:
  • Съвременните образовани жени се женят за все по-бедни мъже Съвременните образовани жени се женят за все по-бедни мъже
  • Бедното население на Земята прогресивно се увеличава Бедното население на Земята прогресивно се увеличава
  • Бедността в детството води до диабет и рак Бедността в детството води до диабет и рак
  • Бедността увеличава риска от завръщане на рака при оцелелите от карцином на гърдата Бедността увеличава риска от завръщане на рака при оцелелите от карцином на гърдата
5.0/5 2 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР МИНИ МАУС KIDS LICENSING MN30022
10.50лв.

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР МИНИ МАУС KIDS LICENSING MN30022

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕС ПАТРУЛ KIDS LICENSING PA19813
10.00лв.

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕС ПАТРУЛ KIDS LICENSING PA19813

МОИТЕ ДИАМАНТЕНИ ДНИ С ОШО - МА ПРЕМ ШУНЬО
16.00лв.

МОИТЕ ДИАМАНТЕНИ ДНИ С ОШО - МА ПРЕМ ШУНЬО

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕС ПАТРУЛ KIDS LICENSING PA19820
10.50лв.

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕС ПАТРУЛ KIDS LICENSING PA19820

ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС
2.95лв.

ЧИТАТЕЛСКИ ДНЕВНИК - ХЕРМЕС

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕПА ПИГ KIDS LICENSING PG00003
10.50лв.

УЧЕНИЧЕСКИ НЕСЕСЕР ПЕПА ПИГ KIDS LICENSING PG00003

Коментари към Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно
    www.framar.bg 
    на 03 July 2025 в 14:01
    Коментирайте "Мозъкът на децата отличници от бедни семейства работи различно"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология
  • 12 комикса, които разкриват забавни моменти от живота на един учител
  • Най-бедните хора в Испания живеят почти 4 години по-малко от най-богатите
  • Основно Училище "Христо Ботев", с. Оризово
  • Основно Училище "Св. св. Кирил и Методий", с. Блатска
  • Как се променя мозъкът на първокласниците
  • Дао притча: Това е да живееш бедно, но не лошо!
  • Бедността и стресът в детството оставят траен отпечатък в ДНК на детето
  • Основно Училище "Христо Ботев", с. Миладиново
  • Защо децата се страхуват да задават въпроси в училище
  • Хроничното възпаление и бедността повишават риска от смърт вследствие на рак и сърдечни заболявания
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Спорт и безопасност при децата при каране на велосипед

преди 1525 дни, 23 часа и 20 мин.

МБАЛ „Д-р Димитър Чакмаков" в Раднево работи ли?

преди 1961 дни, 2 часа и 55 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 5 дни, 22 часа и 11 мин.

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 7 дни, 14 часа и 53 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 19 дни, 21 часа и 44 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 20 дни, 4 часа и 45 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

УРОЛОГИЧЕН ТРИПЪТЕН КАТЕТЪР С ВРЪХ ДЮФОР CH22 УРОКЕЪР

ФОЛИЕВА КИСЕЛИНА (МЕТИЛФОЛАТ) 1000 мкг + ВИТАМИН B12 50 мкг сублингвални таблетки * 60 НАТУРАЛ ФАКТОРС

ИДЕАЛКО КРЕМ ПРИ ИЗГАРЯНИЯ 50 мл

ИДЕАЛКО ЗАГРЯВАЩ КРЕМ 50 мл

ИДЕАЛКО КРЕМ ПРИ БЕЛЕЗИ, СТРИИ И РАНИ 100 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

НООТРОПИЛ инжекционен разтвор 3 г / 15 мл * 1

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 12:39:59

СУОНСЪН БЯЛ ТРЪН, ГЛУХАРЧЕ И КЪДРАВ ЛАПАД капсули * 120

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 12:34:56

ФЛУКОРИК капсули 150 мг * 1 ЕКОФАРМ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 12:32:01

СКИНОРЕН крем 30 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 12:26:56

НОВАРИКС таблетки * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 03 юли 2025г. в 12:26:25
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival