Начало Здравна медиа Любопитно Психология 5 доказателства, че сте пристрастени към Фейсбук и 5 начина да излекувате зависимостта

5 доказателства, че сте пристрастени към Фейсбук и 5 начина да излекувате зависимостта

5 доказателства, че сте пристрастени към Фейсбук и 5 начина да излекувате зависимостта - изображение

Колко често проверявате социалните мрежи? А забелязали ли колко често го правят приятелите ви и хората, с които се разминавате по улиците, в метрото? Спокойно може да наречете случващото се масово зомбиране, нали? Според Даниел Вален от LifeHack подобно поведение си е чиста диагноза. Той обаче предлага и начин да се "излекуваме", отбелязвайки че подобно на хората със зависимост към алкохола и наркотиците, и тук се започва с думите: "Аз съм… и съм пристрастен към Фейсбук".

Вижте петте психологически причини да развием зависимост към Фейсбук и начините да елиминираме пристрастяването.

Постоянното скролване във Фейсбук e симптом на прокрастинация (отлагане)

Социалната мрежа разчита на склонността ви да отлагате, предлагайки безкраен поток от новини. Няма значение колко дълго ще скролвате, винаги ще има още статуси, още снимки и видеа, които ще отвличат вниманието ви от истинските ви задачи. Време е просто да промените начина, по който възприемате Фейсбук – вижте мрежата не като възможност за социализация или начин да убиете времето, а като враг на продуктивността, целите и мечтите ви. Още ли ви изглежда примамлива?

Прекаленото споделяне във Фейсбук е сигурен знак за самота или нерешителност

Социалната мрежа е като едно много скучно телевизионно риалити, което върви през целия ден и през цялата нощ. Хайде, помислете малко и си признайте толкова много ли държите всички да разберат какво сте яли за обяд? Не, нали? Всъщност вие не споделяте тези банални подробности, за да добавите стойност към живота на хората. Правите това, защото сте самотни и отчаяно търсите одобрение. От друга страна, според Даниел Вален, постоянното търсене на одобрението на нашите приятели може да е признак за нерешителност или ниско самочувствие. Ако получим лош съвет, ще обвиним друг за неуспеха си и ще предпазим егото си, нали?

Воайорството във Фейсбук е знак за неуместна привързаност или нездравословни личностни сравнения

Социалната мрежа е рай за воайорите. А причините за подобно поведение са две и не са особено приятни: Ако често надничате в профила на бившето си гадже, то вие вероятно все още живеете в миналото и е време да потърсете професионална помощ. Ако постоянно влизате в профила на някой, по когото си падате, то време е за конкретни действия – пратете му съобщение, започнете диалог, поканете го на среща.

Воайорството обаче би могло да бъде и вид самоналожено нещастие. Много е трудно да устоим на необходимостта да се сравняваме с другите, а Фейсбук е най-удобният и достъпен начин да го правим.

Обсебени ли сте от идеята постоянно да проверявате известията си във Фейсбук? Това може да е симптом на нетърпеливост или нагаждане

Социалната мрежа се възползва от желанието ни да получаваме незабавно удовлетворение. Всеки път, когато видите, че имате ново известие, мозъкът ви получава прилив на допамин - химичното вещество, което ни кара да търсим удоволствие от неща като секс, храна, алкохол и т.н. В същото време допаминът е отговорен и за саморазрушителното човешко поведение. Изключително лесно е да се превърнем в роб на известията, което от своя страна ще унищожи напълно самоконтрола ни. На всичкото отгоре в целия този процес е замесено и вроденото човешко желание да се харесваме и да бъдем приемани, тоест, всеки път, когато някой "лайкне" наш пост, мозъкът ни автоматично ще приеме това за знак, че някой ни харесва. Подхранвайки всичко това, просто един ден ще се превърнете в наркоман, отчаяно нуждаещ се от поредната доза.

Непрекъснатото обновяване на новинарския поток във Фейсбук е сигурен знак за страх от пропуск

Фейсбук е в състояние да унищожи фокуса ви, възползвайки се от страха ви да не пропуснете нещо. Проверявате новинарския поток по време на среща, тъй като не искате да пропускате важните неща, проверявате съобщенията си, докато шофирате, защото може приятел да ви е изпратил нещо интересно, без да си давате сметка, че това може да доведе до фатален за живота ви инцидент. Това е наистина безразсъдно и е време да си върнете контрола.

Ето как да стане това:

Признайте си, че сте пристрастени

Няма как да решим какъвто и да е проблем, ако не признаем, че той съществува. Няма причина да се срамувате. В подобна ситуация са хиляди други.

Помислете и открийте причините, провокиращи вашия навик

Не е необходимо и петте психологически мотива, споменати по-горе, да важат за вас. Концентрирайте се върху вашите причини, а ако не можете да ги конкретизирате, помогнете си с това упражнение: Вземете лист и химикал и се опитайте да отговорите писмено на следните въпроси:

- Какво точно правя - шпионирам някого, скролвам или проверявам известия?

- Кога го правя – по време на среща или преди да си легна?

- Какво се е случило преди това – стресова ситуация?

- Как ме накара да се почувствам това – опишете настроението си подробно преди и след инцидента.

Признайте пред себе си какво провокира навика ви 

Тази стъпка е от огромно значение, защото тя ще пречупи влиянието, което Facebook има върху вас, но трябва да бъдете последователни. Всеки път, когато изпитате нужда да обновите статуса си или да проверите новините си, помислете откъде идва това ваше желание, защото навикът не е съзнателно решение. С времето ще сведете до минимум ползването на социалните мрежи, защото ще го правите съзнателно, а не по навик или провокирани от неосъзнати нужди.

Проявявайте състрадание към себе си

Не се ядосвайте всеки път, когато не можете да устоите на желанието си да видите какво се случва във Фейсбук. Според психолозите отлагането представлява скрит механизъм за справяне, но самообвиненията ще ви накарат да се чувствате некомфортно със себе си, а това ще изостри още повече желанието да проверите фейсбука си. Самообвиненията ви обричат на провал, колкото повече си повтаряте, че няма да се справите, толкова повече неуспехи ще търпите. За да се справите с пристрастяването, бъдете състрадателни към себе си.

Намерете позитивна алтернатива, с която да замените вредния навик

Лошият навик се отстранява по-лесно, когато бъде заменен с друг, но добър. Може да пробвате да вземате книга всеки път, когато ви се прииска да влезете във Фейсбук, сами ще се убедите колко положителен ефект ще има това върху настроението ви. Междувременно записвайте постиженията си, например брой прочетени страници, и се връщайте към този списък всеки път, когато искате да се амбицирате.

Разбира се, целта на тази статия съвсем не е да демонизира Фейсбук, това всъщност е чудесен сайт, който ни помага да поддържаме връзка с важни за нас хора. За да постигнем целите си обаче и да бъдем пълноценни във всичко, което правим, е необходимо на първо място да се освободим от зависимостите си.

Снимки: hanasuva.com, Harol's Blog, iceneuroscience.blogspot.com, Italian Food Academy

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноСнимкиЛайфстайлСоциални грижиНовиниПсихологияЗдравни съветиХранене при...Алтернативна медицинаАнкетиЛеченияЗдравни проблемиНормативни актовеОрганизации