Мобилното приложение „еЗдраве“ е допълнено с модулите „Кръводарявания“ и „Личен картон“
През септември 2022 г. от „Информационно обслужване“ представиха мобилното приложение „еЗдраве“, чрез което здравноосигурените българи ще имат достъп до личното си здравно досие. Половин година по-късно, на 10 април 2023 г.
Модули „Кръводарявания“ и „Личен картон“
Модулите „Кръводарявания“ и „Личен картон“ са достъпни в най-новата версия 2.0 на мобилното приложение „еЗдраве“.
В „Кръводарявания“ са описани всички случаи, в които човекът е дарявал кръв. Те са подредени по датата на извършване и на регистриране в системата на Националния център по трансфузионна хематология. Има подробна информация за кръвна група с отрицателен резус фактор на кръводарителя, включени още са и резултатите от всички изследвания, които придружават даряването на кръв и са задължителни. Става дума за изследванията за СПИН/ХИВ, хепатит В, хепатит С, сифилис и NAT теста.
В „Личен картон“ има добавени три категории с информация. Общата информация е с данни за височината, теглото, координати за връзка и контакти на близки при спешен случай. Тази информация гражданите попълват сами.
Достъпни са и следните данни за общопрактикуващите лекари – имена, УИН, координати за връзка, код на лечебното заведение, РЗОК.
От МЗ съобщават, че версията 2.0 на „еЗдраве“, създадена от „Информационно обслужване“ допълва и разширява функционалността на вече съществуващите модули „Ваксини“ и „Направления“. В модула „Ваксини“ вече има информация за датата на предстоящи имунизации и реимунизации от Имунизационния календар. В „Направления“ вече се показва, когато едно направление е в процес на изпълнение.
Версия 2.0 на мобилното приложение е с подобрена сигурност. Не е позволено заснемането на екрана при работа с приложението като така се ограничава споделянето на лични и медицински данни с трети лица, уточняват от „Информационно обслужване“.
Новата версия на приложението може да бъде изтеглена от Google Play Store и App Store.
Приложението „еЗдраве“
Приложението дава възможност на всеки да проверява какви лекарства са му предписани, какви са резултатите от прегледите и от направените изследвания. Здравният министър д-р Асен Меджидиев подчерта, че чрез него със сигурност ще се повиши контролът върху цялата система на общественото здравеопазване от страна на всеки пациент. Мобилното приложение със сигурност ще спести време на хората и на медиците. Министър Меджидиев заяви, че до средата на ноември се очаква да бъде готово и мобилното приложение за е-рецептата.
В момента единственият начин за активиране на мобилното приложение е електронният подпис. Екипът на „Информационно обслужване“ (ИО) работи и по други варианти, сред които облачните подписи. „Това ще се случи най-късно до два месеца“, заяви Борис Костадинов, директор на отдел „Софтуерна интеграция“ в ИО, който демонстрира как точно функционира „еЗдраве“.
След като приложението бъде свалено, то трябва да се сдвои с е-досието. Процедурата е завършена и е получен достъп, веднага след като QR кодът бъде заснет с камерата на телефона.
Пет са активните модули в досието – прегледи, направления, рецепти, резултати от изследвания и ваксини.
Борис Костадинов поясни, че в раздела прегледи се отбелязват не само тези, които НЗОК поема, но и всички останали. Има подробна информация за вида на прегледа, за резултатите от него, за лекаря, който го е извършил и за здравното заведение, в което е осъществен.
Ползите
Едно от най-големите предимства на мобилното приложение е, че ще спести време и нерви на гражданите. Например, каза Борис Костадинов, в аптеката и лабораторията е достатъчно само да покажете баркода, който влиза в системите им, за да получите изписаното лекарство или да стане ясно какво е изследването, което трябва да се направи.
Не по-малко значимо е, че то позволява на всеки да контролира досието си. Да вижда във всеки момент какво се случва и при открита нередност да сигнализира. Например, ако се установи, че в досието фигурира преглед, който обаче не е извършен, пациентът може веднага да сигнализира. Предвидено е да има и бърза връзка.
Достъп до досието имат както личния лекар, така и фармацевтът. „Бъдете критични и реагирайте, ако нещо липсва“, призова Борис Костадинов.
Друго предимство на „еЗдраве“ е възможността родителят да може да влиза в досието на детето си. Сега екипът работи и по отношение на случаите, когато става дума за приемни семейства, за случаи на отнети родителски права и за деца, настанени в институции. По същия начин ще може да бъде споделяно личното досие на възрастни родители, които не са в състояние сами да се справят.
Специалистите от „Информационно обслужване“ работят още и по въпроса как да бъдат въвеждани исторически данни. Те са важни за всеки пациент и трябва да станат част от досието. Сега могат данните могат да бъдат въвеждани до три дни, след това е невъзможно. Срокът е даден, защото се приема, че могат да възникнат затруднения.
Съществуващите данни освен всичко останало са полезни за всеки човек, защото в тях са отбелязани важни подробности. Всеки може да види кога изтича срокът на направлението или рецептата, дозировката и приемът на лекарствата.
Не трябва да има притеснение за личните данни. В отделението „История на действията“ може да се проследи кой и кога е влизал в личното здравно досие. В същото време всички данни се премахват, когато приложението се деактивира.
„еЗдраве“ като крачка напред в усилията за дигитализация на сектора
Електронното здравеопазване е една от темите, за които се говори от няколко десетилетия. За съжаление, процесът е дълъг и муден, след направени две крачки напред следват три назад, а още по-често прословутото е-здравеопазване е в пълен застой.
Безспорно в последните една-две години се забеляза раздвижване.
Вече са факт електронните направления, хоспитализации и рецепти.
>>> Здравеопазване на светло е възможно само при пълната дигитализация на сектора
„Обвиняват ни, че спираме развитието на дигитализацията в сектора заради идеята да има както електронна, така и хартиена рецепта. Категоричен съм, че няма никакво основание за подобно обвинение, защото лекарствата от хартиената рецепта биват въвеждани от фармацевтите и те веднага влизат в е-досието“, заяви министър Асен Меджидиев. Той отново припомни, че това е практика в цяла Европа, а хартиената рецепта е в помощ на хората от отдалечените населени места и на лекарите, които в определен момент не са в състояние да издадат електронна рецепта.
В същото време днес стана ясно, че е възможно да има все още аптеки, които да не разполагат с нужния софтуер за е-рецепти, но от „Информационно обслужване“ изразиха надежда, че това скоро ще се промени.
От особено значение е поредната стъпка към дигитализация на сектора да заработи успешно и в действителност, защото много често бяхме свидетели как обявените нововъведения се проваляха в очите на обществото заради недоглеждане, липса на координация, проблеми.
Факт е, че електронното здравеопазване е не просто начин да се осветли всичко, което се случва в сектора, но и да постави в центъра на системата човека.
От данните, предоставени по време на представянето на мобилното приложение, стана ясно, че на ден в Националната здравна информационна система се правят над 2 000 000 записа. 340 000 пък са електронните хоспитализации, които бяха въведени преди два месеца.
Видео
НОВИНАТА е свързана към
- Изписвали ли са ви електронна рецепта?
- Информационната система за контрол на ТЕЛК започва работа на 15 октомври 2020 г.
- Окончателно: Пълна забрана за продажбата на райски газ
- От 1 октомври 2023 г. започва издаването на електронна медицинска бележка
- Здравеопазване 2022 – възможна ли е реформата
- Въвеждането на електронната рецепта като част от е-здравеопазването
- Здравеопазване на светло е възможно само при пълната дигитализация на сектора
- Задължителното издаване на електронни рецепти започна от 1 юни 2021 г.
- Електронната здравна система стартира от средата на годината
- Приключи втора фаза от изграждането на Националната здравноинформационна система
Коментари към Мобилното приложение „еЗдраве“ е допълнено с модулите „Кръводарявания“ и „Личен картон“