Нараства броят на пациентите, които сами си поставят диагноза, ръководени от информацията в интернет
19% от българите смятат, че информацията, която намират в глобалната мрежа, има решаващо значение за избора им на продукти или марка на продукти, свързани със здравето им.
30% определят интернет информацията като "важна" за техния избор, а 37% от българите признават, че интернет им помага да управляват по-добре здравето си, докато същото твърдение правят само 24% от останалите европейци.
Тези данни от представителното проучване "Mediascope Europe 2012" за медия потреблението в Европа и България представи Жанет Найденова, експерт и преподавател по интернет маркетинг, председател на Interactive Advertising Bureau България, по време на Бизнес форума "MySuccess.bg in pharmacy - С грижа за пациента", който се проведе в столицата по инициатива на списание "Enterprise".
"Българските пациенти не правят изключение и поведението им е сходно с това, което имат пациентите от другите страни. Така например статистиката сочи, че 75% от лекарите в САЩ и 50% от лекарите в Европа споделят, че при посещение в кабинета им болните си носят разпечатки на статии от интернет, свързани с конкретни медикаменти и в повечето случаи настояват да им бъдат изписани именно те", посочи още Жанет Найденова. Независимо, че у нас няма точни данни, ситуацията едва ли е по-различна. Самият факт, че един значителен процент от българите - 37%, разчитат на интернет като източник на информация, на базата на която да вземат решение за здравето си, говори точно в полза на такъв извод.
Какъв вид медицинска информация търсим най-често в мрежата? Ето отговорът на специалистите:
На първо място - конкретни факти за заболявания, според обобщени наблюдения на лекари, участвали в анкети и изследвания. Медиците споделят впечатлението си, че нараства броят на пациентите, които сами си поставят диагноза, като се ръководят от прочетеното в мрежата. Преобладаващата част от болните търсят в нея информация за алтернативни терапии, за фармацевтични продукти и нови методи на лечение. Продуктовите и тематичните страници за лекарства, апарати, други медицински стоки и услуги привличат все повече посетители. От друга страна, наблюденията в областта на дигиталния маркетинг показват, че в последно време нараства броят на потребителите, които търсят и избират лекар специалист в мрежата, също така все по-често правят по този начин избора си на лечебно заведение.
Дигиталната информация ще става все по-важна и дори определяща, когато хората искат да намерят своя лекар и своята болница, е заключението на експертите. Те прогнозират, че във все повече случаи изборът на пациента ще се определя от подходящо поднесена информация в добре оформен и поддържан личен сайт на лекаря, и също така привлекателен и пълен сайт на лечебното заведение - болница, лаборатория, диагностичен център.
Не на последно място те отбелязват още един факт - възможността на пациентите да общуват онлайн с техния лекар и с тяхната болница ще се оказва все по-решаваща, когато те вземат решение на кой медик да се доверят и в кое здравно заведение да потърсят помощ, ако им се наложи.
Коментари към Нараства броят на пациентите, които сами си поставят диагноза, ръководени от информацията в интернет