Активното изслушване на децата ни е ключът към ползотворното общуване с тях
1. Ако желаете детето да ви чува, непремено се обърнете с лице към него. Неговите и вашите очи да са на едно равнище. Ако детето е малко, седнете до него или го вземете на ръце или в скута си. Може леко да се приближите към него, да се наведете или да придвижите стола си ако сте седнали. Избягвайте да говорите с детето, провиквайки се през стаите, с лице към печката или мивката, загледани в телевизора или вестника. Вашето положение спрямо него и позата ви са първите сигнали за това доколко сте готови да го приемете и да го слушате. Бъдете много внимателни към тези сигнали, децата ги четат във всяка възраст без дори да го осъзнават.
2. Ако говорите с разстроено и отчаяно дете, не бива да задавате въпроси - то не знае отговорите така или иначе и за това търси помощта ви. Хубаво е репликите ви да са в утвърдителна форма. Например когато ядосано дете казва "Няма повече да говоря с Иван", нашата реакция в повечето случаи е да го залеем с въпроси от рода "Защо? Обиди ли те? Какво се е случило?". Утвърдителната форма в случая е "Обиден си".
Това поведение в утвърждаването е по-сполучливо, защото родителят веднага показва, че е настроен на същата емоционална вълна като детето си, че го чува и приема огорчението му, а не като външен участник се интересува само и единствено от фактите.
3. Много е важно в разговора да се прави пауза. След всяка ваша реплика замълчете и дайте време на детето си. Паузата му помага да се ориентира в преживяванията си и да ги идентифицира с чувствата с които вие ги озвучавате. Добре е да се помълчи и след отговора на детето - може би нещо би добавило. По външния му вид вие може да разберете, че детето все още не е приключило да говори или че не е готово да чуе репликата ви. Ако очите му не гледат вас, а някъде в страни или в далечината, продължавайте да мълчите - в момента то е заето с много важна и необходима вътрешна дейност.
4. Част от отговора ви е добре да съдържа и информация към детето, че имате виждане за това какво се е случило с него, да повторите ситуацията и след това да потвърдите чувствата му. Не се тревожете че повтарянето ще раздразни детето. Това може да избегнете, ако се използват други думи със същия смисъл. Дори и да използвате същите фрази, но въпреки това много точно сте сте отгатнали преживяванията на детето си, то най-често не забелязва нищо необичайно и разговорът продължава успешно.
Дори и не толкова успешно да се справите с отгатването на случило се събитие, не се притеснявайте, детето само ще ви поправи. Бъдете внимателни към поправката и покажете, че сте я приели. Разговор провеждан с дете на базата на активното слушане е доста необичаен за нашата култура и е трудно да бъде овладян. С подобен начин на общуване детето бързо ще покаже, че сте спечелили симпатиите му. Убедено, че възрастния е готов да го слуша, то все повече ще започва да говори за себе си - понякога от един разговор се разплита цял възел от проблеми и огорчения. И не на последно място, с помощта на родителя детето само ще започне да се придвижва към разрешаването на проблема.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
АДАПТАЦИЯТА В ДЕТСКАТА ГРАДИНА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА
РЪКОВОДСТВО ЗА НЕДОСПАЛИ РОДИТЕЛИ - ТРЕЙСИ ХОГ И МЕЛИНДА БЛАУ - ХЕРМЕС
РЪКОВОДСТВО НА Д-Р СПОК: НАЙ-ВАЖНОТО ЗА БЕБЕТО - РОБЪРТ НИЙДЪЛМАН - ХЕРМЕС
КАК ДА РАЗВИЕМ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТСКИЯ МОЗЪК - д-р ДАНИЕЛ СИЙГЪЛ И д-р ТИНА ПЕЙН БРАЙСЪН - ХЕРМЕС
ВИНАГИ ЩЕ ТЕ ОБИЧАМ - МАРК СПЕРИНГ - АЛИСЪН БРАУН - ХЕРМЕС
РАЗВЕДЕНИ С ДЕЦА - ЦВЕТЕЛИНА ЗИДАРОВА - СИЕЛА
СТАТИЯТА е свързана към
- Грижа за детето
- Домашни средства срещу цистит при деца
- Д-р Иванка Иванова Кьолиева
- Функции и задачи на Детска педагогическа стая
- Процедура за действие при наличие на дете в риск
- Научете каква е необичайната символика на жестовете в различните страни
- д-р Стефан Тодоров Банов
- д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
- д-р Петя Василева Петришка
- д-р Станимила Милчева Петрова
- Кафяви водорасли
Коментари към Активното изслушване на децата ни е ключът към ползотворното общуване с тях