Мъжете с нисък успех в училище имат не по-малки шансове да станат лидери от жените с висок успех
Ново проучване, свързано с половата дискриминация, разкрива, че въпреки отличното им представяне в училище, жените все пак имат по-малко кариерни възможности да станат лидери в бъдеще.
Джил Яворски завършва социология в държавния университет в Охайо и фокусира работата си върху въпросите по неравенството на работното място и разделението на домашните задължения в семейството. В ролята си на асистент по социология в Университета на Северна Каролина в Шарлът, тя провежда изследване „Неефективно използване потенциала на жените: академични постижения и лидерски позиции“ заедно с Юе Куиан, асистент по социология в Университета на Британска Колумбия.
Родителството засилва неравенството между половете на работното място
Докладът им е публикуван в авторитетното списание за социални науки „Social Forces“, като в него социолозите доказват, че обикновено мъжете управляват по-голям брой хора на работното си място, отколкото жените, без значение какъв е бил академичният им успех в гимназиалния етап. Разминаването между двата пола в първите години от кариерата им става още по-осезаемо, когато станат родители.
Отличният успех при момчетата и момичетата има коренно различен ефект върху по-нататъшното им професионално развитие. Бащите ръководят 4 пъти повече служители, отколкото майките, макар да са имали еднакво добри постижения (бащите ръководят 19, а майките едва 4 души).
Оказва се, че отличното представяне в ученическа възраст наистина дава възможност за по-отговорни постове, но най-вече за бащите. С нарастването на успеха им от слаб до отличен, броят на техните подчинени се увеличава от 4 на 19 души. При жените, които имат деца, подобна тенденция не се забелязва. За жалост, разликите в успеха им в гимназията не водят до големи промени в отговорностите им. Ако са били слаби ученици, при поемане на ръководен пост те управляват средно трима служители, ако са били сред отличниците – не повече от четирима.
Още по-притеснителен е фактът, че бащите със слабо академично представяне в гимназиалния етап имат същите шансове да спечелят ръководен пост като жените, които са били първенци по успех.
По-малко препятствия по професионалния път на мъжа
Според Яворски проучването онагледява още веднъж препятствията пред жените, особено майките, на работното им място. „В същото време“, продължава тя, „фактът, че дори мъжете със слаб успех в училище успяват да извоюват ръководни позиции по-често от жените, означава само едно – пред тях липсват препятствия за изкачване нагоре по стълбицата, с каквито е осеян пътят на жените.“
На следващия етап от своето изследване учените търсят причините за появилото се несъответствие между майките и бащите. Донякъде то се дължи на по-високата степен на образование, която мъжете получават след гимназия, за разлика от жените. Резултатите разкриват, че за майките няма особено значение дали са продължили образованието си след това, защото възможностите им за кариерно развитие и лидерски пост остават почти непроменени и в двата случая.
Изборът на професионална сфера улеснява мъжете
Аспект, който според социолозите, до голяма степен улеснява професионалното развитие на мъжете, е естеството на техния избор. Много често те избират или са насочвани към области, които дават по-големи шансове за поемане на ръководна длъжност като например финансовият сектор или направлението STEM (наука, технологии, инженеринг и математика).
Яворски отбелязва още: „По-стари изследвания доказват, че дори, когато работят в една и съща сфера и длъжностите са традиционно заемани по-често от жени, мъжете отново заемат повечето управленски позиции. Затова не смятаме, че несъответствието е резултат единствено от избора на професионален път. По-скоро мъжете са облагодетелствани по отношение на възможностите да заемат отговорни длъжности и се възползват от това.“
Мъжете прекарват повече време на работното си място
Ако отново се върнем към професионалното развитие на мъжете и жените, които вече са родители, то мъжете са онези, които се издигат в йерархията и заемат по-отговорни постове, тъй като прекарват повече време на работното място и съответно натрупват по-богат опит, отколкото жените.
Социологът пояснява, че жените са натоварени и с много повече домакински задължения в сравнение с техните партньори и по-често излизат в отпуск или болничен, за да се грижат за децата, което не им позволява да се отдадат на професията си. Бащите не са разпокъсвани от толкова задължения и успяват да отделят повече от времето си на своята работа, с което придобиват изключително важни умения, издигащи ги към върха.
Не е за подценяване и дискриминационният елемент, който неизбежно присъства, след като съществуват разминавания дори между мъжете и жените с отличен академичен успех и много добро представяне в професионален план.
Проучването на екипа включва 5 000 души, родени между 1957 г. и 1964 г. То се базира на данните от индивидуалните им ученически досиета и на въпросници, които те попълват, свързани с броя техни подчинени за период от 10 години – от 1988 г. до 1998 г. Според Яворски изследването е всеобхватно, защото обобщава данни за успеха на доброволците през годините в училище, информация за развитието им след завършване и броя служители, които са управлявали.
Забавяне на мерките срещу половото неравенство на работното място
За жалост, според социолозите наблюдаваната тенденция вероятно е в сила и за по-младото поколение, тъй като след средата на 90-те години се забелязва забавяне или застой в предприетите мерки срещу половото неравенство на работното място.
В допълнение, пандемията от COVID-19 също се оказва много по-неблагосклонна към жените, отколкото към мъжете, тъй като в повечето случаи майките са тези, които жертват професионалните си стремежи, за да се грижат или да учат заедно с децата. „Дългите отсъствия от работа и натрупаната умора заради товара, който носят у дома след работно време, още повече ги отдалечава от издигане в службата“, добавя Яворски.
Равни шансове пред мъжете и жените – как
Експертите виждат възможност за промяна в несправедливото отношение в две ключови политически промени, които биха помогнали за по-пълноценното използване потенциала на жените.
1. Финансова помощ при наемане на детегледачка, тъй като в много случаи липсата на средства кара семействата да се въздържат от услугата.
2. Платен отпуск по майчинство или бащинство, който да стимулира бащите да участват по-активно в отглеждането на децата и грижата за домакинството.
newswise.com/articles/men-with-failing-grades-in-high-school-have-the-same-leadership-opportunities-as-women-with-straight-a-s
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология
- Възрастова дискриминация (ейджизъм) – същност, признаци и последици
- Авторитарният лидерски стил и другите, които трябва да знаете
- Как описваме мъжете и жените лидери
- Как да приемем същността на другите хора
- След 40-годишна забрана: Върховният съд на САЩ връща молитвите в държавните училища
- Защо раждаемостта в Южна Корея е най-ниската в световен мащаб
- Златните правила в общуването на Джон Максуел
- Микроагресията на работното място
- Емоционалният труд, извършван от жените на работното място – тежък, но непризнат
- Как да се борим с дискриминацията на работното място
Коментари към Мъжете с нисък успех в училище имат не по-малки шансове да станат лидери от жените с висок успех