Невропсихолози разкриха какво ни мотивира да пазаруваме
Какво ни мотивира да пазаруваме разкриха при ново проучване невропсихолози от Сан Франциско, САЩ.
Според тях желанието да се купуват стоки се провокира от сложни психологически механизми.
Причините, които карат хората да пазаруват на пръв поглед изглеждат прости - купува се стока по необходимост или според социално-културни очаквания, като подаръците например. Въпреки това, проучването на невропсихолозите показва, че има сложни мотивационни механизми, които поддържат покупката и потреблението.
Научното изследване за психологията на пазаруването е направено преди коледните празници сега, за да се проследи голямото купуване на подаръци.
Според експертите, пазаруването винаги включва мотивационни фактори, свързани с отношенията с другите хора. Това е така дори когато става въпрос за чисто практическа покупка, смятат учените.
Естеството на пазаруването се влияе също и от фактори, които отразяват негативните промени в психологическото състояние на обществото.
Специалистите установили, че има повишени нива на тревожност, социална агресия, индивидуализъм и самота.
Повишените нива на тревожност, според тях се дължат до голяма степен на въздействието на комуникационните технологии, които водят до разрушаване на привичните модели на човешките взаимоотношения и намаляване на доверието в много социални институции: училище, бизнеса, правителството, медиите и т.н.
В състояние на висока тревожност хората по различен начин възприемат информацията и вземат решения по различен начин. По този начин продажбата изисква по-големи усилия, а продавачът трябва да се бори повече за вниманието на купувача.
В същото време пазаруването има и творческа сила. Изследванията отразяват повишена активност в невронните мрежи и допамина при процеса на пазаруване, подобни на тези при хора с пристрастяване - наркомания или компулсивно преяждане. Въпреки това, според изследователската група, едва ли допаминът е основният мотиватор за повечето хора да купуват.
За много хора най-важното е социалният аспект на предколедният шопинг. Има категория лица без семейство, за които пазаруването е процес, който им дава възможност да излязат и да разговарят с други хора. Голяма част от пазаруването е свързано с очакването и получаването на удоволствие, част от емоционалната възбуда, макар че завръщайки се у дома някои не могат да намерят обяснение за част от покупките си. Причината е, че здравият разум изключва при силна възбуда или стрес. Този фактор е на страната на продавачите.
Затова психолозите препоръчва под въздействие на силна емоция да не се купува, а да се изчака поне 20-тина минути преди да се направи покупка.
Коментари към Невропсихолози разкриха какво ни мотивира да пазаруваме