Начало Здравна медиа Любопитно Знаете ли, че... ПОТЕНЕТО – ИСТИНИ И ЗАБЛУДИ

ПОТЕНЕТО – ИСТИНИ И ЗАБЛУДИ

ПОТЕНЕТО – ИСТИНИ И ЗАБЛУДИ - изображение

  Слънцето и топлината ви радват, разбира се, но нерядко ви причиняват дискомфорт. Става ви горещо и се потите непрекъснато, особено ако решите да спортувате. Усещането е неприятно, но потенето е необходимо, за да бъде поддържана телесната температура постоянна. Около потенето кръжат доста митове, които нямат нищо общо с истината.

 

ТАКА ФУНКЦИОНИРА ВАШАТА КЛИМАТИЧНА ИНСТАЛАЦИЯ

Потенето е жизненонеобходимо. То регулира телесната температура и предпазва организма от прегряване. Известно е, че две трети от енергията, която тялото произвежда при съкращение на мускулите, се преобразува в топлина. Затова при спорт или друг вид физическо напрежение организмът се загрява като фурна. При 15-минутно тичане телесната температура се покачва например с повече от 1 градус.

За да не бъдат застрашени вътрешните органи, ако тялото силно загрее, близо 3-те милиона потни жлези започват да произвеждат безцветен секрет, който в 99% процента се състои от вода, но съдържа също сол /натриев хлорид/, урея и млечна киселина. Изпаряването му се усеща като приятен хлад по кожата. Дори когато организмът е в покой, той продължава да отделя определени малки количества течност. Потенето служи също за овлажняване на кожата и за стабилизиране на защитния киселинен слой, който спира нахлуването на микроби в тялото. Прясната пот няма миризма. Едва когато намиращите се върху кожата бактерии се намесят и започнат да разлагат потта, започва да се излъчва неприятна миризма.

 

„ПИЕНЕТО НА МНОГО ТЕЧНОСТИ ОХЛАЖДА ТЯЛОТО"

Изследването на спортисти по маратонно бягане показват, че екцесивното пиене не намалява телесната температура. „Важно е да се пие само толкова течност, колкото се е изпарила от тялото с потта. Ако човек пие повече, може да се стигне до прекомерно оводняване" - обяснява спортният медик, проф.д-р Клаус-Михаел Брауман от Института за спорт и двигателна медицина към университета в Хамбург. Който тича, трябва да изпива около 0,8 до 1 литър на час. Това са максималните количества за всеки вид интензивен спорт - храносмилателната система може да преработва максимум по 1 литър вода на час. Приемането на по-голямо количество течности води до „промиване" на важни минерали от организма. Ако тренировъчното темпо е по-ниско, количествата течност съответно също трябва да бъдат по-малки.

 

„КОЙТО НЕ СЕ ПОТИ, Е В ПО-ДОБРА ФИЗИЧЕСКА ФОРМА"

Точно обратното: Колкото по-трениран е човек, толкова повече се поти и най-често е в отлична физическа форма. „Редовните тренировки водят между другото до това, тялото да не загрява прекалено много" - казва експертът, проф.д-р Инго Фробоесе, завеждащ Центъра за здраве във Висшата спортна академия в Кьолн: „Това е от голямо значение, тъй като повишената топлина намалява дееспособността на органите. За да не се случва подобно нещо, човек може да тренира терморегулацията на организма си посредством регулярен спорт. При по-бързото и по-обилно производство на пот, охлаждането на тялото посредством изпаряването й настъпва по-рано. А това означава, че тренираният спортист започва да се поти по-рано от нетренирания."

 

„ПРИ ПЛУВАНЕ ЧОВЕК НЕ СЕ ПОТИ"

Нищо подобно, просто във водата потенето не се вижда и не се усеща от плуващия. Но плувците действително губят по-малко пот от другите спортисти. Причината за това се крие в по-високата топлопроводимост на водата в сравнение с тази на въздуха. Например вода с температура 27 градуса отнема повече топлина на тялото, отколкото въздух със същата температура. Изследванията показват, че тренираните плувци губят около 300 мл течности на час. За сравнение тренираните спортисти на земни спортове при интензивна тренировка и горещо време губят до 3 литра на час.


„СЛЕД СПОРТ ТРЯБВА ДА СЕ ВЗЕМЕ СТУДЕН ДУШ"

В никакъв случай не трябва да е ледено студен. Студът затваря порите, а топлината може силно да ги отвори. За да бъде насочен организмът към балансиране на студеното дразнене, първо трябва да бъде добре загрят. Едва тогава човек започва да се чувства добре в кожата си. Затова след спорт е най-добре да взимате душ със средно топла към хладка вода.

 

„ПОТЕНЕТО ПРЕЧИСТВА ТЯЛОТО"

„При обмяната на веществата в организма се образуват отпадни вещества, които обикновено се извеждат от тялото посредством лимфата" - обяснява спортният медик д-р Инго Фробоесе. "При нетренираните хора в тъканите се отлагат остатъците от тези вещества. Затова когато те започнат да се потят, започват да се отделят например карбамид и млечна киселина. Който се занимава редовно със спорт, има по-добре функционираща лимфна система и по-малко отпадни продукти в тъканите - потта му следователно е по-бистра и по-чиста."

 

„ПРИ ТОПЪЛ ВЛАЖЕН ВЪЗДУХ ПОТИЧА ОЩЕ ПОВЕЧЕ ПОТ"

Това не е съвсем невярно, но климатичната инсталация на тялото не функционира толкова добре. „При висока влажност на въздуха потта се изпарява по-бавно, тя се излъчва на капки и се задържа върху кожата - по това начин се осъществява охлаждащият ефект" - пояснява проф. Брауман. Затова при тренировка е добре да понамалите темпото.

 

„ПАМУКЪТ Е СУПЕР ЗА СПОРТ!"

Нищо подобно! Памукът попива добре потта, но не я изпарява бързо, затова класическият Т-шърт буквално залепва за кожата. При функционалните хай-технологични материи за сметка на това потта бързо се извежда навън посредством специално структурирани клетки в тъканта, като се изпарява и охлажда, а кожата остава суха. Така функционира например миксът от специално обработени полиестерни влакна с хидрофилно покритие, които постоянно съхнат. При т.нар. Х-статична технология повърхностните влакна са обвити със сребърни нишки, които поддържат константна телесна температура от 37 градуса. Успоредно с това те имат антибактериално действие и намаляват излъчването на неприятна миризма. За да се подобри вентилацията на кожата, някои производители на спортни дрехи допълнително добавят в тъканите специални транспортиращи течностите влакна, които отвеждат потта далече от тялото.

 

„КОЙТО СИЛНО СЕ ПОТИ, СЕ НУЖДАЕ ОТ ИЗОТОНИЧНИ НАПИТКИ"

С потта организмът губи не само течности, но и някои минерали като натрий и калий. Но те не могат да бъдат набавени веднага с една напитка. „При натоварвания до 1 час е съвсем достатъчно да се пие само вода, тъй като тя се усвоява от организма най-бързо." - обяснява проф. Брауман. Изотоничните напитки - според Немското дружество по хранене - са подходящи единствено за трениращи продължително и с висок интензитет спортисти. Тъй като концентрацията на минерални вещества и соли е аналогична на тази в кръвта, организмът трябва да е в състояние да ги усвои особено бързо. Оптимални за атлетите-аматьори биха били разредените с минерална вода плодови сокове, например микс от ябълков сок и вода в съотношение от 1:3 до 1:1

 

Още по темата:

3.8, 5 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛюбопитноХранене при...ФизиологияЗдравни съветиБотаникаИсторияАлт. медицинаИзследванияСнимкиСпециалистиКлинични пътекиЛеченияЗаболявания (МКБ)ЛайфстайлНовиниМикробиологияПатологияСпортНормативни актовеЗаведенияПроизводителиВидео