По-малко ли вреди на околната среда електрическият автомобил

Електрическо превозно средство или кола с газова уредба – кое мислите, че е по-безвредно за околната среда? Отговорът изглежда на пръв поглед повече от ясен. Разбира се, че електрическите автомобили нанасят много по-малко поражения, защото нямат ауспух и не изпускат вредни емисии в атмосферата.
Въпреки това те не са идеални и също замърсяват природата. Един от основните им проблеми са акумулаторите, които съдържат компоненти като литий например, за чието добиване и обработка са необходими много усилия и труд.
По-ниско качество на електричеството, произвеждано от въглищни електроцентрали
Изследване от 2014 г., публикувано в списание „Proceedings of the National Academy of Sciences“, разкрива, че самият добив на металите и производството на нужната за зареждането на акумулаторите електроенергия също будят тревога. Експерти изчисляват кое средство за придвижване нанася повече щети, като се базират на средните стойности на емисиите, отделяни от автомобилите на газ. Оказва се, че, когато електрическият автомобил се зарежда с ток, произведен от въглищна електроцентрала, той замърсява околната среда повече, отколкото този с газова уредба.
В повечето страни по света обаче националните енергийни мрежи вече доставят електричество, което е с достатъчно добро качество, за да превърне електрическите автомобили в екологично съобразни транспортни средства.
Колин Шепърд, експерт по инженеринг на енергийни и транспортни системи в Националната лаборатория „Lawrence Berkeley“ в Калифорния, уточнява: „Единствено в случаите, когато страната произвежда ток във въглищни електроцентрали, автомобилът с газова уредба печели съревнованието с електрическия в екологичен аспект.“
Енергийният сектор в Китай
Много малко са страните, където въглищата продължават да бъдат основна суровина при производство на електроенергия. Китай е една от тях. През 2019 г. близо 58% от енергийния запас е произведен от твърдото гориво, а в някои части то е единствен ресурс. През последните години бяха направени сериозни инвестиции във възобновяеми източници и към момента вятърните електроцентрали в Китай са два пъти повече от централите в САЩ. Соларните панели също се увеличават, като производството им на годишна база надвишава това във всяка друга държава по света, твърдят от списание „Nature“.
Расте делът не електроенергия от възобновяеми източници
Положителната тенденция за увеличаване на възобновяемите източници за сметка на твърдото гориво се наблюдава повсеместно. Тя работи в полза на електрическите превозни средства, смята Гордън Бауер, експерт по електромобили в Международната служба за екологично съобразен транспорт в Сан Франциско. „Колкото повече „зелена“ енергия произвеждаме, толкова повече ще навлизат електрическите коли“, допълва още той.
В проучване, публикувано през месец април тази година в списание „Environmental Science and Technology“, Шепърд описва модел, в който хипотетично всички коли са електрически. Целта е да се оцени ефекта от подобен вид масов транспорт върху околната среда, енергийния сектор и инфраструктурата. Той работи съвместно с Бауер и резултатите показват категорично, че бъдещето принадлежи на електрическите автомобили.
46% по-малко парникови емисии, ако всички коли в САЩ са електрически
Според изчисленията на Шепърд, ако всички лични превозни средства на територията на САЩ са на ток, парниковите газове биха намалели с цели 46% за година (или 0,5 гигатона въглероден диоксид), в сравнение с конвенционалните автомобили с газова уредба. Още по-голям би бил техният спад, ако се приложи така нареченото „контролирано зареждане“ - „смарт“ технология, при която колите се зареждат на точно определени интервали от време, за да се минимизират финансовите разходи по електропроизводството. Така например, зареждането на електромобила през нощта често е по-рентабилно. Ако се наложи контролираното зареждане, това ще доведе и до по-ефективно производство на електроенергия с по-ниски крайни цени на тока. Тогава парниковите емисии биха спаднали до 49% годишно.
Шепърд признава, че е обрисувал бъдещето на страната много оптимистично, но въпреки това крайната цел е напълно постижима, ако се справим с няколко важни предизвикателства. Необходимо е да нарасне значително делът на възобновяемата енергия и да се постигнат нулеви въглеродни емисии, което би означавало, че енергийните мрежи няма да влияят върху климатични промени. Освен това се изисква силна политическа воля и прилагане на взетите решения на практика. Шепърд вярва, че начертаният от него модел има своите ползи, защото разкрива безспорните предимства на електрическите автомобили, макар и при различни обстоятелства, които все още не са налице в повечето страни.
По-евтина поддръжка на електрическия автомобил
Нов доклад от 2020 г. на Комисията по правата на потребителите изтъква още едно предимство на електромобила – разходите за ремонт и поддръжка на 1,6 км изминато разстояние са малко по-ниски от тези на превозните средства с ДВГ. Основната причина е, че електрическите мотори имат само една движеща се част, докато при ДВГ те са много повече. Колкото по-малко са движещите се части, толкова по-рядко се налага тяхната смяна, което означава ниски разходи за поддръжка, въпреки сериозната първоначална инвестиция.
Бауер споделя: „В момента вероятно звучи немислимо, но до 2030 г. смятам, че производителите на електрически автомобили ще се сблъскат с прекалено голямо търсене, на което трябва да отговорят по някакъв начин.“
В свое изследване, проведено в САЩ, Бауер твърди, че високият ръст на обезценяване на употребяваните електрически коли ще ги направи достъпни за семействата с ниски доходи. Според неговите прогнози до 2029 г. цената на електромобилите би била близка до тази на колите с газова уредба в резултат на непрекъснатите технологични нововъведения и сериозната конкуренция. Експертът изчислява, че до 2030 г. по-бедните домакинства в страната ще спестяват 1000 долара годишно от разходи за гориво, ако изберат електрическо превозно средство.
livescience.com/electric-cars-environment
Снимка: freepik.com
Продукти свързани със СТАТИЯТА
СТАТИЯТА е свързана към
- Екология
- Как да направим естествен надпис на стена или ограда на градинката си, без да използваме боя?
- 19 реклами, които призовават за промяна в този свят
- Глобалното затопляне ще се отрази пагубно на сексуалния ни живот
- Полски изследователи разработват проект за производството на автомобилни части от плевели
- Как да рециклираме старите предмети в едни прекрасни саксии?
- През 2016 г. морският лед в Арктика е рекордно малко
- Изобретиха устройство, благодарение на което може да спре разхищението на вода
- Живеем така, сякаш разполагаме с още една планета
- От 2025 г. Норвегия ще забрани автомобилите с бензинови и дизелови двигатели
- Направете стилна и красива лампа от стари дървени щипки
Коментари към По-малко ли вреди на околната среда електрическият автомобил