Д-р Викория Чобанова: В последните две десетилетия няма воля да бъдат решени проблемите в доболничната помощ
Проблемите, за които алармират общопрактикуващите лекари в отворено писмо, са от началото на реформата и не са се променили съществено, коментира д-р Виктория Чобанова, която смята, че вероятно управляващите ще чуят, но доколко ще обърнат внимание не знае, защото става дума за проблеми, които изискват решение. Но те са още въпрос на политическа воля, на приоритети, на преговори със съсловните организации.
„БЛС не поставя тези проблеми, ако го беше правил, част от тях щяха да бъдат решени. През последните две години се извършват единствено промени, свързани с епидемията от COVID-19 и с бюджета. Не казвам, че парите не са от значение, важни за всички ни, но не те са най-значимият проблем“, убедена е д-р Чобанова.
Проблемите, посочени в отвореното писмо
За него се говори постоянно. Той е част от общата криза на медицински служители у нас, което от своя страна е резултат именно от нерешените проблеми в системата.
Липсата на общопрактикуващи лекари
Официалните данни на НЗОК показват, че само за една година 400 общопрактикуващи лекари са прекратили работата си. Те представляват 10% от всички работещи към септември 2020-а. Тази тенденция продължава. И днес личните лекари са недостатъчни, за да осигурят и достъпна, и качествена помощ. Особено тревожно е състоянието в малките населени места, където след закриването на практиката, хората остават без лекар. Недопустимо е.
След пет години нещата ще придобият драматични измерения. „И сега за нас е невъзможно да се погрижим за всички. Не може да има практика със 7000 или 8000 пациента. Ние сме в състояние да обслужваме редовно не повече от 15% от тях. Има хора, които не са били на лекар от години, което е недопустимо“, категорична е д-р Чобанова. И обяснява защо:
„Личните лекари са тези, които извършват профилактичните прегледи, откриват навреме заболяването, консултират, насочват. В повечето случаи именно на това първично ниво се решават проблемите и няма нужда от хоспитализация.“
24-часовото разположение
Ангажиментът личните лекари да бъдат на разположение 24 часа трябва да бъде отменен, категорични са подписалите писмото. Предложението им е медицинската помощ за хората да бъде организирана на териториален принцип. Това означава да бъдат разкрити дежурни кабинети, които се издържат от държавния или от общинския бюджет или по договор с НЗОК.
Медицинските услуги, за които няма определена цена
Списъкът на тези услуги е наистина огромен, а в същото време се оказва, че единствено личните лекари извършват наблюдението и лечението на COVID-19 на цена от 1,40 лв. и 2,20 лв. В същото време в болничната и специализираната помощ цената на тези дейности е ясно регламентирана.
Потребителската такса
Потребителската такса от 2,90 лв. и 1 лв. за пенсионери не е променяна от десетилетие. Тя се заплаща реално от 25% от хората. На практика тя е изгубила функцията си да ограничи свръхпотреблението на медицински услуги, но и не е в състояние да помогне за дофинансирането. Предложението на ОПЛ е да бъде възстановено обвързването на потребителската такса с минималната работна заплата.
Лимитите за изследвания и консултации да отпаднат
Спешно трябва да бъдат предприети действия, които да доведат до отпадането на лимитите за диагностика и наблюдение на инфекциозно болните. Време е, подчертават в писмото общопрактикуващите лекари, да бъде сложен край на срамното изискване, когато личният лекар превиши лимитите да ги плаща той. Предложението е да отпаднат и заложените в Националния рамков договор ограничения за изследвания и задължителните консултации при вече стабилни пациенти. Друг механизъм при отпадането на лимитите е да има доплащане от 20% до 30% от стойността на медицинската услуга. Методът е ефективен за ограничаване на свръхпотреблението на медицински услуги в много страни в Европа.
Отсъствието на общопрактикуващите лекари
Оказва се, че за личните лекари е трудно да си вземат отпуск, да отидат на почивки и дори да боледуват. За да го направят, трябва преди това да си намерят заместник. Това невинаги е възможно. В същото време пандемията от COVID-19 изостри до крайност ситуацията, защото и личните лекари се заразяват, поставяни са под карантина, а за съжаление мнозина изгубиха живота си. При подобно спешно прекъсване на работата, пациентите им остават без възможност да получат медицинска помощ. Предложението е да бъде регламентирано при подобни казуси хората да посещават всеки ОПЛ в техния район.
Липсата на равнопоставеност в отношения лекар –пациент
Ако всеки пациент има право да смени лични си лекар, то лекарят не може да се откаже дори от пациент, който е агресивен, проявил е неуважение към него или дори е извършил вандализъм. Предложението е да има възможност за предсрочен избор на нов ОПЛ, когато доверието между лекаря и пациента е компрометирано.
Огромната административна дейност
Много често административните задължения не само са прекалено много, а и част от тях са напълно ненужни. Крайно време е личните лекари да нямат ангажимент към немедицински дейности. Те трябва да имат персонализиран достъп на институциите до информацията в Здравната информационна система.
Административните проверки и санкциите
Нужна е промяна, категорични са ОПЛ. Трябва да се прекрати контрол, чиято цел е да се налагат санкции за незначителни пропуски, които не ощетяват нито НЗОК, нито пациентите и да се осъществява методичен контрол, който разяснява процедурите в различните ситуации. Да има стимули за добрата практика, които със сигурност ще подобрят качеството на работата.
Въвеждане на понятието „допустимост на жалбата“
Става дума за жалби, които са от анонимни податели и по които вече са извършени проверки, за подадени от пациенти, проявили агресия. Те не бива да се разглеждат по същество, защото това води само до разход на време и енергия.
Нормативни промени
Подобни промени ще направят работата на ОПЛ привлекателна за младите лекари и ще са в основата на решаването на тежките кадрови проблеми. Предложенията са:
- По-добра нормативна уредба и създаване на Кодекс на здравеопазването, който да обедини всички закони, наредби и изисквания, пръснати в десет закона и над 50 наредби.
- Подобряване условията за специализация по Обща медицина
- Промяна на отношението на институциите към ОПЛ – от неглижирането на работата им към уважение за труда и адекватно заплащане.
Защо у нас продължава неглижирането на извънболничната помощ
Общопрактикуващата лекарка д-р Виктория Чобанова е на мнение, че неглижирането е резултат от лобистки интереси. Няколко са големите болнични вериги в страната, които разполагат с достатъчно възможности за влияние, за да бъдат взети решения, удобни на тях.
„Виждаме това от много време. Може да бъде променено, но изисква политическо решение и усилия. Радвам се, че тази година за първи път чух от няколко места, че има идея да се акцентира върху първичната извънболнична помощ. Всяка уважаваща и ценяща ресурсите си страна инвестира предимно в първичната помощ, защото когато там се решат проблемите, нагоре по веригата става по-леко.“
В отвореното писмо ясно се назовават проблемите, които са следствие от неработещата и лошо организирана първична медицинска помощ у нас. Освен сериозното претоварване за спешната помощ става дума още за влошения контрол върху хроничните заболявания, късната диагностика, усложненията, увеличаването на хоспитализации за заболявания, които успешно могат да бъдат лекувани амбулаторно. Не на последно място това води до по-високи разходи, но и да сериозно влошаване на качеството на живот, до увеличаване на смъртността.
Проблемите за толерирането на болничната помощ и пренебрегването на извънболничната са видими не само у нас. Те бяха посочени и в доклада на ЕК за състоянието на здравеопазването в частта за България. По време на дискусия на парламентарната здравна комисия за тях говори и представителят на ЕК Йерон Ютте, който открои като един от сериозните проблеми по-голямото финансиране на болничната за сметка на извънболничната помощ.
>>>ЕК за здравеопазването в България: Ниски нива на профилактика и на достъп до медицинска помощ
Д-р Виктория Чобанова, която е и председател на орагнизацията на общопрактикуващите лекари в София област, не за първи път бие камбаната за тежките и продължаващи от десетилетия проблеми.
>>>Д-р Виктория Чобанова: Не ни пречете да лекуваме болните!
В отговор на въпроса дали е повече оптимист или е повече песимист в настоящата ситуация, тя отговаря: „Нито едното, нито другото. Ние направихме това, което трябва – посочихме за пореден път проблемите. Решенията обаче не са наши. Ще работим, докато можем, а когато вече не можем, ще спрем“.
Д-р Чобанова и колегите й знаят, че поставените от тях проблеми не могат да бъдат решени бързо. Процесите трябва да бъдат обмислени и особено как да се осъществят връзките с останалите звена в системата. „Целта е не бързи решения, а да започнат разговори по тези въпроси, да се мисли“, казва още тя.
Проектобюджетът на НЗОК за 2022-а предвижда повече средства за извънболничната помощ, предвидени са 363 710 900 лв.
Коментари към Д-р Викория Чобанова: В последните две десетилетия няма воля да бъдат решени проблемите в доболничната помощ