Красимир Вълчев: Не, няма да се учи религия задължително

Темата за задължителното обучение по религия в училищата се оказа изключително голям проблем - намериха се хора, които подкрепят, както и хора, които са против. Министър Красимир Вълчев излезе с пост в социалните мрежи, в който се опитва да разсее някои от твърденията и внушенията, които често се използват като аргумент "против". Публикуваме позицията без редакторска намеса.
"Някои въпроси и внушения по темата за новия предмет "Добродетели и религии”, на които се чувствам длъжен да отговоря отново:
- "Религия ще се учи задължително”. Не, няма. В системата на образованието открай време съществува един термин - “задължителноизбираем час”. Звучащ еклектично, това означава, че часът е част от задължителния учебен план, но в рамките на него има избор. Ние предлагаме задължителен час по възпитание в добро и формиране на ценности. Защото вярваме, че едно от най-важните неща, които трябва да направим като образователна система и държава, е да усилим възпитателната функция на българското училище. Религия в конфесионалния ? вид няма да се учи задължително. Тя ще бъде възможност, както досега. С тази разлика обаче, че този избор ще се даде на всяко дете, защото досега религия се изучава като избираем предмет само в отделни училища, а мнозинството ученици нямат достъп до тази възможност. Програмата по религия ще бъде един от двата алтернативни пътя за формиране на добродетели и нравствена култура. Другият ще е програма с фокус върху етичните и гражданските компетентности, без конфесионална религия. МОН вече публикува визията си за такава програма и всеки може да се запознае с нея. Публикуваният текст е само основа за обсъждане и тепърва ще се доработва, променя, надгражда. Самата програма ще се изготвя идните месеци.
- “Църквата влиза в училището”. Това също не е вярно. Часовете по “Добродетели и религии” ще се водят единствено от учители с университетска квалификация, а не от свещенослужещи или представители на религиозни институции. Дори в програмите, които съдържат елементи на религиозно образование, преподаването ще остане в ръцете на педагози.
- “Новият предмет ще доведе до допълнителна натовареност”. Не, няма. Ще бъде в рамките на общия брой задължителни и избираеми часове (раздел А и раздел Б на учебния план).
- “Децата ще се разделят”. Да, в образованието децата се разделят, но само според интересите, способностите и постигнатите резултатите. За да може да се подкрепи персонализираното развитие на всяко дете. В случая, за да се осигури избор. Религията в училище няма да възпитава култура на разделение. Напротив, ще прави децата по-добри и по-толерантни. Алтернативните програми ще бъдат подчинени на една цел - личностното и ценностното формиране. В учебните програми ще бъдат включени само универсалните човешки ценности и добродетели - тези, които ни обединяват.
- “Няма нито едно научно доказателство, че религията прави децата по-добри”. Има, десетки. Може да се направи преглед в научните бази данни. В първите три коментара може да се види списък с част от публикациите по темата. Още по-лесно е да попитаме изкуствения интелект или да направим задълбочен преглед в интернет. Изводите са, че включването на децата в програми, които съдържат елементи на религиозно образование, допринася за подобряване на психичното здраве и образователните резултати, подпомага справянето със стреса, понижава риска от вредни поведения, намалява случаите на употребата на наркотици и като цяло повишава благополучието на децата. Впрочем всичко това може да се види и при учениците, които в момента са включени във ФУЧ “Религия”.
- “Това ли е най-важната реформа в образованието?”. Не, важни са и реформите в учебните програми, учебните планове, оценяването на учениците, образователната структура, подготовката на учителите. Всичко е важно. Благополучието на едно дете зависи едновременно от интелектуалното, социалното, духовно-нравственото, физическото и емоционалното му развитие. Зависи както от обучителната, така и от възпитателната функция на образованието.
Първият документ, който публикувах на третата седмица от встъпването ми в длъжност, беше "Концепция за промяна в учебните програми". Скоро ще публикуваме за обсъждане и предложения за промени в рамковите учебни планове, стартираме дискусии по адекватността на образователната структура, отворили сме за реформа и оценяването на учениците. Готвим промени в Закона за предучилищното и училищното образование, където темата “Добродетели и религии” е само една от 20-те. Но тя просто е най-коментираната."
Продукти свързани с НОВИНАТА
СЛОВАТА НА БУДА - ДХАММАПАДА
БОГОМИЛСКИ КНИГИ И ЛЕГЕНДИ - ЙОРДАН ИВАНОВ - ШАМБАЛА
ОГЛЕДАЛАТА НА ГРАДА - ЕЛИФ ШАФАК - ЕГМОНТ
ПЪТЯТ НА БОДХИСАТВА - ШАНТИДЕВА
ИСУС ПОСЛЕДНИЯТ ВЕЛИК ПОСВЕТЕН - ЕДУАРД ШЮРЕ - ШАМБАЛА
АСКЕТИКА - НИКОС КАЗАНДЗАКИС - СИЕЛА
НОВИНАТА е свързана към
- Кока
- Математически трик с пръсти за лесно научаване на таблицата с 9
- Пет неща, които жените амиши не могат да правят
- „Не харесвам понеделниците“: защо едно момиче стреля по училището си през 1979 г.
- СУ "Железник", гр. Стара Загора
- Как се отразява религията на психичното здраве на човека
- Синдромът на религиозната травма: как религията може да доведе до психични проблеми (1 част)
- Основно Училище "Св. св. Кирил и Методий", гр. Девня
- Будизмът: религия или философия
- Да се допускат ли до учебните заведения деца без ваксини
Коментари към Красимир Вълчев: Не, няма да се учи религия задължително