Линейките ще идват според червен, жълт или зелен код - нов стандарт за Спешна помощ
Въвежда се нов стандарт, по който да се определя "спешността" на повикването на Бърза помощ.
Според новите правила линейка ще трябва да пристига при пациент от 8 до 120 минути в зависимост от състоянието му, което ще бъде определяно с три кода.
- Към "код червено" ще спадат хората с пряка опасност за живота (инфаркт, инсулт, безсъзнание), затова срокът на пристигане на линейка ще е до 8 минути.
- Пациентите с "код жълто" ще чакат между 8 и 20 минути - такива са например хора, изпаднали в безсъзнание, но вече излезли от него.
- Реанимационният автомобил ще идва до 120 минути при хора с "код зелено", при които няма опасност, застрашаваща живота им, като изтръпване на крайници, аритмия или нервни разстройства.
Новите правила са предвидени в проекта за медицински стандарт по спешна медицина, предложен за обсъждане от Министерството на здравеопазването.
За всяко от трите състояния са написани въпросите, чрез които се определя нивото на спешност при повикването. Записани са и инструкциите, които се дават за околните до пристигането на спешния екип.
Защо линейките закъсняват?
Много повиквания, които са фалшиви или не касаят спешна помощ, затрудняват работата на спешните медици. На телефон 112 често постъпват сигнали на пациенти без личен лекар или такива, които не желаят да чакат на опашки пред кабинета.
"С въвеждането на протоколи с въпроси за определяне спешността на всеки сигнал ще се избегнат злоупотребите. Това е световна практика, при която се задават систематизирани въпроси за определяне степента на спешност на всеки пациент. Инструктират се близките до пристигане на медицинския екип", обясни пред Дарик д-р Десислава Кателиева - председател на Националната асоциация на работещите в Спешната помощ.
"Към момента организираната Спешна помощ се отзовава до 20-тата минута, но практически се получават закъснения. Това е една от основните причини на жалби от пациенти и техни близки за неизпълнение на навременна медицинска помощ", допълни д-р Кателиева.
"При въвеждането на тези протоколи с възможностите на софтуерната система, ще намалеят злоупотребите и неоснователните повиквания. Ще бъде изготвен регистър на злоупотребяващите със спешния телефон и ще бъдат санкционирани", заяви д-р Мая Рашева – шеф на Областната спешна помощ.
Статистиката говори
3 процента от българите (около 211 хиляди души) са лишени от Спешна помощ, а причината за това е, че те живеят в отдалечени и труднодостъпни за линейките места.
Данните оповести пред БНР председателят на Сметната палата Цветан Цветков, като те са част от доклад за качеството на родната медицинска помощ и обхващат периода от 2010 до 2014 г.
Главният извод на доклада според Цветков е, че бързата помощ у нас не е ефективна, нито пък ефикасна.
Очаква се приемането на медицински стандарти за Спешната помощ да промени статуквото и линейките да са длъжни да пристигат за определено време според спешността на случая.
Средно време за пристигане на линейка в България - 28 минути
Средното време, за което линейките пристигат до пациентите, е 28 минути, информира началникът на отдел "Спешна медицинска помощ" към Здравното министерство д-р Иван Бенишев.
Заедно с Милена Григорова, ръководителят на проекта "ПУЛСС - Практически увод в лечението на спешните състояния", той представи резултатите от обучението на медицински служители и лекари в спешните отделения на болниците и в центровете за спешна медицинска помощ.
Предвижда се по проекта да бъдат обучени общо 6500 кадри.
"Кадровият потенциал в областта на спешната медицина в страната ни е много добър", каза директорът на "Пирогов" доц. Стоян Миланов. Той допълни, че проблемите в спешната помощ са свързани най-вече с липсата на необходимия инструментариум и различното оборудване на линейките в София и в останалите градове.
Д-р Ваньо Шарков коментира
"Приоритет на линейката няма да е прекалилият с алкохола, а детенцето", обяви здравният заместник-министър Ваньо Шарков.
Пред bTV той отново коментира планираните реформи в Спешната помощ. Д-р Шарков обясни, че здравното министерство има цел до 5 години да бъде приключен проектът за подобряване на инфраструктурата и условията на труд за спешните екипи. Заместникът на Петър Москов посочи, че заплатите на спешните лекари отново ще бъдат актуализирани от 1 януари, 2016 г.
След като стана ясно, че линейките ще пристигат според спешността на случаите, означени с червен, жълт и зелен код, д-р Шарков подчерта, че максимален брой "червени" случаи трябва да бъдат достигнати в 8-минутен срок. По думите му при всяко нормативно изоставане трябва да последва анализ.
Д-р Шарков заяви, че малките населени места често разполагат само с един стационарен и един мобилен екип. Когато има две обаждания, например за дете или катастрофа, а другото - за високо кръвно или пациент, почувствал се зле след злоупотреба с алкохол, медиците отиват при детето, а не при препилия.
Министърът даде за пример Спешната помощ в съседна Румъния, където във филиала на Спешна помощ в Букурещ приемат до 120 минути (колкото ще е максималният срок за обработване на леките случаи у нас). Д-р Шарков заяви, че до февруари 2016 г. ще бъде завършен Закон за здравето, който ще съдържа и текстове, свързани с дейността на ТЕЛК комисиите.
Техническо нововъведение - системата LIMA
Линейките вече ще могат да достигат до адреси само за 4-5 минути.
Това ще се случи благодарение на системата за контрол на трафика LIMA, с която Пътната агенция вече работи. С нея ще бъдат избягвани задръстванията и уличните ремонти, които допринасят за забавянето на реанимобилите.
Работещите в Спешна помощ посочват, че често заради ремонтни дейности и затворени улици се възпрепятства достигането до хора в критично състояние, за които всяка минутка закъснение е от значение.
Иновативната система избира най-добрия маршрут за линейките, като се избягват ремонти, затворени улици и дори задръствания. Експертите изчисляват, че при този метод на организация столицата може да бъде обслужвана дори само от десетина реанимобила. Очакванията са новата система да заработи в близките седмици.
Продукти свързани с НОВИНАТА
МЕЛИСА ЕНД ДЪГ ДЪРВЕН АВТОВОЗ - СПЕШНА ПОМОЩ 14610
ЧАНТА ЗА СПЕШНА ПОМОЩ ELITE BAGS EM - 13.003 ЧЕРВЕНА
Безплатна доставка за България!ЧАНТА ЗА СПЕШНА ПОМОЩ ELITE BAGS EM-13.042
Безплатна доставка за България!ЧАНТА - РАНИЦА ЗА СПЕШНА ПОМОЩ ELITE BAGS EM - 13.006 ЧЕРВЕНА
Безплатна доставка за България!ЧАНТА ЗА СПЕШНА ПОМОЩ ELITE BAGS EM-13.021
Безплатна доставка за България!ЛЕКАРСКА ЧАНТА ТИП КУФАР ELITE BAGS EB - 02.006
Безплатна доставка за България!НОВИНАТА е свързана към
- Лечение на спешни състояния: първа помощ при инфаркт
- Доволни ли сте от Спешна помощ
- Неотложно звено (Дежурен кабинет) - МЦ "Лора" ЕООД, гр. София
- Център за спешна медицинска помощ /ЦСМП/ - Стара Загора
- Център за спешна медицинска помощ /ЦСМП/ - Варна
- Център за спешна медицинска помощ /ЦСМП/ - Плевен
- Какво да направим, когато близък човек е в спешното – историята на една съпруга
- Център за спешна медицинска помощ /ЦСМП/ - Пловдив
- Център за спешна медицинска помощ /ЦСМП/ - София
- Център за спешна медицинска помощ (ЦСМП) - Кърджали
Коментари към Линейките ще идват според червен, жълт или зелен код - нов стандарт за Спешна помощ