Решението за междусрочната ваканция ще бъде взето на отрасловия съвет на 21 януари 2022-а
Учителите и учениците имат нужда от междусрочна ваканция по-голяма от един ден, но решението трябва да бъде взето по време на отрасловия съвет, който ще се проведе на 21 януари 2022 г. Това заяви по време на брифинг министърът на образованието и науката академик Николай Денков.
За междусрочната ваканция
Министър Денков е убеден, че учениците и учителите имат реална нужда от по-голяма ваканция между двата срока. Тя е необходима от една страна, за да могат да си починат от натрупаната умора и напрежението до момента, а от друга е начин да няма натоварване върху здравната система, тъй като прогнозите показват, че в този период се очаква завишен ръст на заразените от COVID-19.
До момента в Министерството на образованието и науката са постъпили две предложения от организации на работодателите в системата за по-голяма междусрочна ваканция.
Едното е на Съюза на работодателите в народната просвета. Тяхното предложение е ваканцията да бъде от 28 януари до 2 февруари 2022-а. Другото е на Сдружението на директорите в средното образование, според което почивката е добре да бъде от 31 януари до 4 февруари.
Синидкатът „Образование“ към КТ „Подкрепа“ също поиска повече дни за почивка.
Просветният министър каза, че според него, най-добрият вариант е почивката да започне от 31 януари и да продължи до 4 февруари. Когато към тези пет дни се прибавят четирите почивни дни (преди 31 януари и след 4 февруари) деца и учители ще почиват общо 9 дни, време достатъчно за възстановяването им.
Подобни решения не могат да бъдат взети единствено от министъра и неговия екип, подчерта Николай Денков. Те ще бъдат обсъдени на отрасловия съвет, насрочен за 21 януари 2022-а. На него министърът ще внесе предложение за обявяването за неучебни на дните от 31 януари до 4 февруари и начало на втория учебен срок от 7 февруари 2022 г.
Присъственото обучение
Не съществуват причини, за да затваряме на национално ниво училищата в момента и те да преминават към обучение онлайн, увери министърът, според когото ключов е локалният подход. Този механизъм работи и не се налага да бъде коригиран. Всяко училище преценява как да постъпи като се съобразява с броя на болните и учители и ученици. Искането за преминаване под карантина и обучение онлайн се обработва веднага след като постъпи в министерството.
Министър Денков е категоричен, че не бива да се допуска грешката отпреди година, когато се премина на дистанционно обучение на национално ниво, а в същото време имаше учебни заведения без нито един заразен.
За пореден път министърът подчерта, че решенията в системата на образованието са съобразени с политиката и действията на здравното министерство.
За пореден път той насочи вниманието и към сериозното противопоставяне сред родителите по темата – присъствено или дистанционно обучение. „И в този момент между 12% и 15% от учениците са в домовете си и се обучават онлайн точно пожелание на родителите си, така че сме се съобразили и с тази група“.
Приоритетите за просветния министър през мандата на управление
Всъщност, основната тема на брифинга беше посветена на приоритетите на министър Денков през мандата му 2021 г. – 2025 г., които той представи пред журналистите.
Министърът на образованието и науката отличи четири приоритета, които са:
- Увеличаване на обхвата на децата в системата
За постигането на този приоритет са предвидени различни мерки, сред които осигуряване на средства за безплатни детски градини на децата над 3-годишна възраст, нова и по-ефикасна програма за извънкласните дейности в сферата на културата и спорта.
- Повишаване качеството на образованието в училищата
Това може да стане като бъде повишен стандарта за издръжка на учебните заведения, което не е правено повече от десет години, но и като бъдат увеличени заплатите на учителите, за да достигнат записаното в коалиционното споразумение 25% над средната за страната заплата.
- Повишаване качеството на висшето образование
Мерките за осъществяването на този приоритет са свързани с по-активната борба с плагиатството, с промени в системата за акредитация и атестация на университетите и с поставяне на въпроса за преструктурирането и обединяването на висшите училища.
- Дейностите по Плана за възстановяване и устойчивост
Много бързо, подчерта министър Денков, трябва да бъдат подготвени и представени за одобрение проекти по Плана и двете оперативни програми за образование и наука. Европейските средства за тях са над 1 милиард лева.
- След 2-годишно разследване: Ясни са последствията и научените уроци от пандемията от COVID-19
- Първи случай у нас на флурона – заразяване едновременно с грипен вирус тип А и COVID-19
- От 27 януари 2022 г. Великобритания премахва задължителното носене на маски и зеления сертификат
- 5 януари 2022 г.: Висок ръст на установените нови случаи на COVID-19 – 6252 за последното денонощие
НОВИНАТА е свързана към
- След 2-годишно разследване: Ясни са последствията и научените уроци от пандемията от COVID-19
- Първи случай у нас на флурона – заразяване едновременно с грипен вирус тип А и COVID-19
- Дистанционно обучение за учениците - на какво мнение сте за тази възможност
- Как да мотивираме децата си да учат по време на дистанционно обучение
- Магдалена Абаджиева: Да не спускаме черните знамена върху българското училище на 15 септември
- Омикрон и Делта са двойна заплаха, която увеличава рекордно броя на заразените, алармира СЗО
- 1 метър разстояние между хората при носене на предпазна маска срещу коронавирус е не по-малко безопасно от 3 метра
- МОН препоръчва на учебните заведения в страната да осигурят варианти за дистанционно обучение
- 5 януари 2022 г.: Висок ръст на установените нови случаи на COVID-19 – 6252 за последното денонощие
- Как ще открият учебната 2021-2022 г. в различните балкански страни
Коментари към Решението за междусрочната ваканция ще бъде взето на отрасловия съвет на 21 януари 2022-а