Спешна или неотложна помощ - пациентите трябва да преценят сами
Родители на бебе с висока температура споделиха възмущението си от "Спешна помощ", отказала линейка за детето им. "Размотаваха ни два часа, накрая отидохме в частна клиника в Пловдив, където ни приеха веднага и поставиха диагноза от раз", разказва бащата Иван Милков.
"Ние поемаме само спешните случаи - хора, пострадали при катастрофи, с изгаряния и кръвоизливи, изпаднали в безсъзнание, пациенти със счупени крайници или с болки в гърдите", обясни зам.-директорът на "Спешна помощ" в Пловдив д-р Димитър Христозов. Неотложните случаи били от компетенциите на джипитата, но много хора не правели разлика между спешно и неотложно състояние. Едното е животозастрашаващо, а другото - тежко, но няма пряка заплаха за жизнените функции. Работа на джипитата била да обяснят на пациентите си към кого първо да се обръщат вечер или в почивните дни, заявиха и от Районната здравна инспекция.
"Личната лекарка не ни е казала нищо такова. Затова когато синът ми - на година и 11 месеца, се разболя, я потърсих, но телефонът й бе изключен. Тогава почна ходенето ни по мъките", разказва Милков.
Детето вдигнало температура към 20,45 ч във вторник. Родителите го завели в единствения по думите им денонощен детски кабинет в Пловдив на бул. "Васил Априлов". "Чакахме в коридора около 35-40 минути. Излезе медицинска сестра и й обяснихме, че детето е с висока температура, която продължава да се вдига", разказва бащата.
Докато състоянието на бебето се влошавало, от кабинета донесли на родителите живачен термометър. "Казахме, че вече сме измерили температурата с дигитален, но ни оставиха да чакаме в коридора още 20 минути", възмутен е Милков. През това време отскочил до близка аптека, за да купи "Панадол" и да се опита да свали температурата.
Бащата решил да позвъни на "Спешна помощ" за линейка. Диспечерката най-напред препоръчала да се свърже с джипито. Родителите обяснили, че личната лекарка не вдига, а отсреща ги посъветвали да обливат детето с хладка вода в банята и отново да го заведат в кабинета на "Васил Априлов".
"На въпроса ми дали ще изпратят линейка, просто ми затвориха телефона", възмутен е бащата. Той се принудил да отведе детето в частна клиника, където веднага го прегледали и му поставили диагноза гнойна ангина. В момента то е в добро състояние, лекуват го с антибиотици.
"Нека човекът да пусне жалба до Районния център по здравеопазване, ще се прослушат записите и ще направим проверка", посъветва зам.-директорът на спешната помощ, д-р Димитър Христозов. Той припомни, че през 1994 г. спешната и неотложната помощ били разделени. Неотложната отиде към общините, а през 2000 г. я съкратиха и я прехвърлиха на общопрактикуващите лекари, допълни реформата д-р Христозов. Така джипитата се задължават да поемат случаи като висока температура, болки в корема, главоболие, болки в краката. "В "Спешна помощ" обгрижваме по всяко време деца до 1 г. Над тази възраст те са към личните лекари, освен ако обаждането не е за натравяне след поглъщане на лекарства, гърч или други тежки случаи", обясни д-р Христозов.
Много малко джипита в Пловдив и областта работят 24 часа. Затова, когато сключват договор със здравната каса, във формулярите си те посочват кой ги замества, когато отсъстват, обясни медикът. Обикновено джипитата наемали друг човек, а за по-лесно сключвали договори с частната неотложна помощ с тел. 6-150. "Когато посетят адреса, те също искат потребителска такса, но децата до 18 г. са освободени", поясни д-р Христозов. Отделно се заплащат манипулациите като поставяне на инжекция, но за тях суми се дължат и в кабинета на джипито.
Неосигурени чакали вечерта, за да викат доктор на тел. 112
"Личната лекарка би трябвало да е уведомила семейство Милкови към кого да се обръщат в извънработно време и в празнични дни", смята шефката на Районната здравна инспекция, д-р Ваня Танчева-Манчева. "Или не са информирани от нея, или в тревогата си са се паникьосали. Но в Пловдив много рядко има такива жалби", категорична е тя.
Преди дни от РЗИ пратили справка до здравното министерство с подробни данни кой поема дежурствата за неотложна помощ в различните населени места. "За Пловдив освен 6-150, работят няколко амбулатории за групови практики - "Цитомедика" покрива града и областта. В Асеновград и Първомай работи "Медихелп", "Евромед" е в Карлово и Калояново", цитира документа д-р Маргарита Ганчева от РЗИ. Частниците имат кабинети за 24-часов прием в амбулатория, правят и домашни посещения, разполагат с линейки. Всички разполагат с педиатър. Под тепетата освен денонощния кабинет на "Васил Априлов" работи и частен на ул. "Любен Каравелов". "Нямат договор с касата, но работят с годишен абонамент", обясни д-р Ганчева.
"От министерството ни поискаха справката, защото държат във всяко селище да има възможност за 24-часово лечение", каза д-р Ваня Танчева-Манчева. Тя смята, че Пловдив направо е за пример, като се имало предвид какъв хаос е в страната. "Хората са притеснени в случай на спешност дали заради загуба на време няма да се случи нещо с близките им", смята тя.
Същевременно обаче много пациенти спекулирали и за по-лесно звънели на тел. 112 за линейка. "Непрекъснато се занимаваме с населението от ромските махали. Нямат осигуровки и чакат да стане 19 часът, за да започнат да се обаждат за линейки. Става дума за леки състояния, за хронични болести, но така им е по-лесно. Хитри са и винаги преувеличават - ако температурата е 37 градуса, казват, че е 40. А лекарите са длъжни да помогнат", разказва д-р Танчева-Манчева.
В Пловдив работят 8-10 екипа на "Спешна помощ", а в пикови дни и повече. За областта екипите са 25. Всеки включва лекар, шофьор на линейка и медицинска сестра или фелдшер. Спешните случаи средно са по 60 на ден. Натоварването е огромно, а хора недостигат, оплакват се в системата.
"Проблемът е във всички големи градове на страната - има текучество на кадри заради тежките условия на труд и ниското заплащане", признава зам.-шефът на спешните лекари д-р Димитър Христозов. Основната заплата на начинаещ лекар в звеното е 570 лв. С надбавките за нощен и извънреден труд медикът получава чисти 600 лв.
"Повечето колеги работят на 2 места, но мнозина напуснаха в началото на годината и си намериха по-добре платена работа. Сега чакаме абсолвентите да завършат през октомври и да потърсим нови кадри", казва д-р Христозов.
Заради фалшивите повиквания диспечерите вече не приемали сигнали от малки деца и настоявали да чуят гласа на възрастен. "Мнозина пък правят кухи обаждания - например, за да изпробват нов телефон звънят на нас или на тел. 112 и така блокират линиите", оплаква се д-р Христозов. От "Спешна помощ" съставили списък с номера, от които получават такива обаждания. Предали го на мобилните оператори.
От здравното министерство уточниха, че критериите за това, кой случай е спешен и кой неотложен са описани в закона за здравето, медицинския стандарт и наредбата за спешната помощ.
Коментари към Спешна или неотложна помощ - пациентите трябва да преценят сами