Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Интервюта Пулсът на времето Аркади Шарков: Властта трябва да се фокусира върху здравеопазването като сфера, свързана с националната сигурност

Аркади Шарков: Властта трябва да се фокусира върху здравеопазването като сфера, свързана с националната сигурност

от 28 юли 2022г.
Автор: Гергана Караилиева
Аркади Шарков: Властта трябва да се фокусира върху здравеопазването като сфера, свързана с националната сигурност - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Националният план за борба с рака вече е факт. След години, в които представителите на пациентски, съсловни и научни организации алармираха и настояваха за създаването му, най-накрая проектът на плана е готов. По време на представянето му министърът на здравеопазването в оставка Асена Сербезова заяви, че се надява той да бъде катализатор на очакваната положителна промяна за българите, които водят битка с рака. Сред заложените в документа цели са грижите за хората с онкологични заболявания да бъдат модерни и устойчиви, да се подобрят здравната осведоменост и култура, да бъдат въведени скринингови програми и осигурен достъп до иновативни методи на лечение и специалисти. Сериозно място е отделено на превенцията и профилактиката, на проследяването състоянието на болните и грижата за тях след терапията. Големият въпрос е как реално ще бъдат осъществени дейностите по Националния план за борба с рака, за да не се превърне той в поредния забравен документ. За плана и смисъла от него разговаряме с експерта в областта на икономиката на здравеопазването Аркади Шарков, който беше модератор по време на представянето на документа. Сред другите теми, които обсъждаме с члена на Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП), са още здравеопазването у нас, дали му е нужна реформа и защо от състоянието му продължават да недоволстват както хората, така и работещите в системата.

Г-н Шарков, бяхте модератор по време на представянето на Националния план за борба с рака. Как той беше приет от колегите журналисти и кои бяха въпросите, които най-много ги вълнуваха?

Най-много бяха въпросите по отношение на графика и на методите на финансиране на конкретните етапи, което е логично, защото става дума за много голям и сериозен проект, който ще продължи 10 години и следва да има достатъчно ясна финансова рамка. Институциите трябва да подготвят много добра аргументация как ще се подпомогне прилагането на плана. А иначе какво може да очакваме? Конкретният казус е, че за да може да се остойностят етапите и дейностите, се изисква създаването на анализ на всички тях. Тоест, какво е възможно да бъде финансирано и откъде. Дали парите ще дойдат през Плана за възстановяване, който за пореден път най-вероятно ще бъде ревизиран, особено с оглед на това, че предстои да дойде служебно правителство, а то със сигурност ще направи промени. Оперативните програми също биха могли да да бъдат преформатирани, за да подпомогнат различни елементи на плана. Съмнявам се голямо отношение към финансирането да има НЗОК, но виждам като възможност подпомагане от страна на здравното министерство, защото е напълно в неговите възможности, финансирането на програми за скрининг и превенция на различни заболявания. Що се отнася до Националната здравна каса, то финансирането ще бъде по-скоро косвено, а не пряко и вероятно ще е свързано със заплащането за лекарите в доболничната и болничната помощ. Не знам обаче как това може да бъде пряко обвързано с плана. По-скоро това е знак, че съществува още една възможност за дофинансиране на конкретните му етапи.

Един подобен план може ли да е гаранция, че отношението към хората, болни от рак, ще се промени, че държавата ще направи всичко възможно всеки от тях да има реален достъп до най-доброто лечение и специалисти?

Този документ дава рамките, в които подобен тип дейности, свързани с гарантирането на достъп и грижа за болните от рак, може да бъде приложен. Въпросът е кой и как го прилага. В това е разковничето. Защото планове и стратегии много, но е от значение кой и как реално ги изпълнява. Затова е важно новата власт да се фокусира върху здравеопазването като ключова сфера, свързана с националната сигурност, но и с икономиката на държавата, тоест от него да има стопанска полза, а не да се гледа като на разход. Това е един от важните елементи, когато говорим за определен тип дейности, които следва да бъдат планирани и извършени и трябва да са в помощ на хората. Какви са очакванията ми? Голяма част от плана ще успее да бъде приложен въпреки държавата. Свършеното през годините е дело на хората от гилдията и от индустрията, а държавата по-скоро е поставяла заключителен щрих, но не е била основен участник за съжаление. Така е, защото здравеопазването не е във фокуса на държавата. Личи си по отношението към всякакъв вид програми, свързани с подобряване на общата здравна среда.

Години наред в България се изготвят планове и стратегии, които сами по себе си са много добри и смислени. В същото време реалността е коренно противоположна. Драмата е, че всеки започва отначало и този порочен кръг е без край. Може ли, г-н Шарков, да бъде сложен край на това особено като става дума за политики в здравеопазването

Не е случайно, че всички стратегии и планове се приемат от Министерския съвет. Логично е да се смята, че това дава по-голяма сигурност, а приетите документи няма да зависят толкова много от конкретната личност, която в момента управлява Министерството на здравеопазването. Всеки министър има свои идеи и когато идва на власт започва да зачерква старите. Проблемът с приемствеността е сериозен. Тук говорим за форма на егоцентризъм.

национален план за борба с рака

Но да се върнем към основното, все пак това е стратегически документ. Поставен е на обсъждане. Допълнително всеки може да дава идеи как да бъде надграден или променен в определена посока, тоест той не е затворен. Има ли шанс в България подобен тип действия да не бъдат опорочавани от всяко следващо правителство? Смятам, че в следващите 4-5 години няма да имаме стабилна власт по отношение на икономика и финанси. Здравеопазването може би има възможност да се предпази от подобен тип брожения, защото е по-консервативна за промените сфера. Всяко по-рязко действие би провокирало негативна реакция не само от работещите, но и от пациентите. Важно е да има личности, които могат да управляват. А по отношение на приемствеността, тя е свързана преди всичко с хората, които работят въпреки политиката. Говорим за съсловните и пациентските организации и за индустрията.

>>>Онколози и представители на пациентски организации са притеснени от липсата на Национален антираков план

Това, което се видя при създаването на Онкологичния алианс, е, че само обединени могат работят активно и в полза на общественото здравеопазване. Те могат да продължават да са основната колона, която да пази стабилността и правилното прилагане на етапите от плана. Така че прилагането реално на стратегии и планове ще дойде повече от неправителствения сектор отколкото от държавата.

Имате ли отговор на въпроса защо нито българите, нито работещи в сферата са доволни от здравеопазването?

Здравеопазването е субективна сфера за оценка. Ако току-що излизате от болницата и ви попитат как е било, ще кажете със сигурност, че е било гадно и тъпо. След седмица отговорът ще е различен, а след месец съвсем друг. В момента ние, от ЕКИП, заедно с колегите от ТРЕНД осъществяваме проучване за достъпа до здравеопазване, което ще бъде готово през септември. Първоначалните данни, които получаваме, са , че по отношение на достъпа до специалисти българите са доволни от скоростта, с която стигат до тях. Проблемът е доплащането и тук трябва да се насочат усилията на политиците, за да се намали недоволството на гражданите. Защото доплащаме много, но това не се отразява на качеството.

Каква е оценката Ви за българското здравеопазване и как изглежда то през вашия поглед?

Когато писах дипломната си работа през далечната 2013 г. тогава оценката ми беше по-скептична, но беше базирана на статистически данни за исторически период назад. Поглеждайки сега, виждам – достъпът до иновативни лекарства и терапии се е увеличил, повече лечебни заведения има, хората могат да разчитат на много и различни специалисти. За тези 8% - парите, които плащаме, нашето здравеопазване е сравнително добро. Проблемът е в превенцията и периода след лечението, които са ключови. Там промяна няма за съжаление. У нас липсва подобен вид грижа, няма и проследяване на пациента. Тук системата куца. Затова и няма дълго живеещо население с по-малко години живот в инвалидност.

Защо години наред превенцията, профилактиката и доболничната помощ биват пренебрегвани?

Така е от времето преди 1989 г.. Още тогава е посочено, че болницата е мястото, където се лекува. Хората не разбират, а и не виждат възможността лечението да се извърши амбулаторно, така че извънболничната помощ е подценена. Дори чисто мисловно и психологически е подценена. Повечето приемат за здравеопазване случващото се в болниците. Виждаме този тип мислене дори в бюджета на НЗОК, където за болнично лечение се отделят милиарди, а за доболнично -милиони.

Г-н Шарков, у нас постоянно се говори за реформа в здравеопазването. Нужна ли е тя?

Преди десет години щях да кажа - да. Сега не съм толкова категоричен. На първо място думата се свързва с тежка, негативна конотация, а на второ системата има нужда от надграждане. Например, моделът на здравно осигуряване е добър, но има вариант да бъде създаден нов стълб – застраховането там да е доброволно, а това значи да има един основен пакет в Касата. Или НЗОК да не е "бутикова", както я определя един бивш неин директор, а да създаде златен стандарт. След това, който иска по-скъпо и иновативно лечение да го заплати чрез допълнителния фонд. Ето, може би това е форма на реформа. Не бива да има обаче абсолютна промяна на здравния модел, както предлагаха последните няколко години. Не само защото е несериозно, но и защото в години на криза като настоящата, която скоро няма да свърши, всяко заиграване със здравния модел по-скоро ще навреди на системата, отколкото ще й помогне.

Много често управляващите здравеопазването биват обвинявани, че не разпределят добре средствата и затова системата има проблеми. Вие какво мислите?

Проблем е не разпределението на средствата, а кой и как ги усвоява. Ето, последната година добавиха 370 000 000 лв. за извънболнична помощ, въпросът е дали лекарите ще могат да ги заработят. И още става дума за уредбата, но и за здравната култура на българите и повишаването на качеството й. Затова пациентът да е отговорен към собственото си здраве, да разбира какъв тип дейности потребява от пакета, който заплаща и да го прави редовно, за да има повече позитивни изходи в ситуации като късна диагностика и забавено лечение. Разпределението е вече балансирано за разлика от преди години. Проблемът е в архитектурата на системата -кой какъв е и за какво служи в нея.

А дали сте оптимист, че здравната култура на хората може да се повиши?

Повишаването на здравната култура не зависи единствен от Министерството на здравеопазването, но и от образователното и включително от Министерството на спорта, което е по принцип безсмислено и смятам, че не трябва да го има, но тъй като е там, може да помогне. Например, усилията да се насочат към „Спорт за здраве“ за ограмотяване. Здравната култура не тръгва от мен и Вас, а от най-малките. Говорим вече за фокус на държавата. Обичам да давам за пример Сингапур. Когато през 70-те години на миналия век изграждат новата държава, залагат като фундамент образованието и здравеопазването, тоест добре образованият и здрав човек работи повече и по-дълго, а така прибавя голям брутен вътрешен продукт за държавата. Когато държавата изведе здравеопазването като ключов елемент на икономиката, когато се фокусира върху образованието и културата и те бъдат подкрепени, е възможно да бъдем наистина едно по-здраво и по-дълго живеещо общество. А иначе съм оптимист, защото различните поколения разбират по различен начин здравеопазването. А с навлизането на нови ще има и нов тип възможности за влияние.

Източник:

снимка: автор Златан Деков за Forbes

Още по темата:
  • Д-р Таня Стоянова: Надявам се за нашите деца ракът да бъде лечим също като грипа Д-р Таня Стоянова: Надявам се за нашите деца ракът да бъде лечим също като грипа
  • Мария Шрьодер: Вярвам в потенциала на химиотерапевтичния медикамент, който разработваме Мария Шрьодер: Вярвам в потенциала на химиотерапевтичния медикамент, който разработваме
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани с ИНТЕРВЮТО

РАКЪТ МОЖЕ ДА БЪДЕ ИЗЛЕКУВАН - Отец Романо Заго от Ордена на францисканците минорити
7.00лв.

РАКЪТ МОЖЕ ДА БЪДЕ ИЗЛЕКУВАН - Отец Романо Заго от Ордена на францисканците минорити

ЛЕЧЕНИЕТО НА ВСИЧКИ НАПРЕДНАЛИ ФОРМИ НА РАК - Д-р Хулда Регер Кларк
25.00лв.

ЛЕЧЕНИЕТО НА ВСИЧКИ НАПРЕДНАЛИ ФОРМИ НА РАК - Д-р Хулда Регер Кларк

ЛЕЧЕБНИ ГЪБИ ПРОТИВ РАК И ДРУГИ ЗАБОЛЯВАНИЯ -  Д-р Георги Георгиев
7.00лв.

ЛЕЧЕБНИ ГЪБИ ПРОТИВ РАК И ДРУГИ ЗАБОЛЯВАНИЯ - Д-р Георги Георгиев

ПРЕДПАЗВАНЕ ОТ ВСИЧКИ ВИДОВЕ РАК - Д-Р ХУЛДА КЛАРК ДР. БИОМАСТЕР
25.00лв.

ПРЕДПАЗВАНЕ ОТ ВСИЧКИ ВИДОВЕ РАК - Д-Р ХУЛДА КЛАРК ДР. БИОМАСТЕР

ХЕРИЦИУМ таблетки * 120 DXN
94.70лв.

ХЕРИЦИУМ таблетки * 120 DXN

АНТИРАК - Д-Р ДАВИД СЕРВАН - ШРАЙБЕР - ИЗТОК - ЗАПАД
20.00лв.

АНТИРАК - Д-Р ДАВИД СЕРВАН - ШРАЙБЕР - ИЗТОК - ЗАПАД

Коментари към Аркади Шарков: Властта трябва да се фокусира върху здравеопазването като сфера, свързана с националната сигурност

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Аркади Шарков: Властта трябва да се фокусира върху здравеопазването като сфера, свързана с националната сигурност
    www.framar.bg 
    на 03 July 2025 в 03:56
    Коментирайте "Аркади Шарков: Властта трябва да се фокусира върху здравеопазването като сфера, свързана с националната сигурност"

ИНТЕРВЮТО е свързано към

  • Пулсът на времето
  • Цитонамазка (ПАП-тест) и течно-базирана цитология
  • Билки и билкови рецепти при онкологични заболявания
  • Хирургично отстраняване на лимфни възли
  • Употреба на "кафе" от глухарчета, като средство, подпомагащо превенцията срещу онкологични заболявания
  • Хирургично отстраняване на матката (Хистеректомия)
  • Лечение с циклофосфамид
  • Теснолистна върбовка, Иван чай, Огнена трева
  • Кюретаж
  • Посевна челебитка, Черен кимион
  • Известната в целия свят рецепта с лимон и сода против рак и още практически съвети
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Защо не трябва да пием кафе преди кръвни изследвания - всичко което трябва да знаете

преди 5 дни, 12 часа и 7 мин.

Какво представляват хлоратите: приложение и въздействие върху човешкото здраве

преди 154 дни, 18 часа и 38 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Безплатна консултация за деца с витилиго - Габрово, юли, 2025 година

преди 7 дни, 4 часа и 48 мин.

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 19 дни, 11 часа и 39 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 19 дни, 18 часа и 41 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 23 дни, 10 часа и 58 мин.
Всички

АНКЕТА

Пушите ли?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ВИШИ СОЛЕЙ АВТОБРОНЗИРАЩО МЛЯКО ЗА ЛИЦЕ И ТЯЛО 100 мл

ЛА РОШ ТОЛЕРИАН СЕНЗИТИВ ХИДРАТИРАЩ КРЕМ ЗА ЛИЦЕ 40 мл

ЛИПОКАНТЕ таблетки 1 мг * 30

ИМУРАН таблетки 50 мг * 100

ЛИПОКАНТЕ таблетки 2 мг * 30

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЛЕВЗЕЯ ПЛЮС 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 21:34:27

ЛЕВЗЕЯ ПЛЮС 10 мл

Коментар на: В12 от 02 юли 2025г. в 20:39:41

БАНЕОЦИН маз 20 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 20:27:07

БАНЕОЦИН маз 20 г

Коментар на: DOBROMIR SIMOV от 02 юли 2025г. в 19:34:48

АМОКСИКЛАВ филмирани таблетки 875 мг / 125 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 02 юли 2025г. в 17:28:43
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival