Проф. Мая Визева: Не просто обучаваме, а възпитаваме в етични ценности медицинските специалисти

Тя е специалист по медицинска педагогика и обществено здравеопазване, автор и съавтор в повече от 150 публикации в наши и международни издания, автор на монография, посветена на здравните грижи при захарен диабет тип 2, отговорен редактор и един от създателите на престижното медицинско списание „Здраве и наука“, издание на Медицинския колеж в столицата. Тя е проф. Мая Визева, директор на Медицинския колеж „Йорданка Филаретова“, част от МУ – София.
Говори с респект и гордост за колежа. Категорична е, че един от сериозните проблеми на света, в който живеем днес, е дехуманизацията, затова не само обучават бъдещите медицински специалисти, но и ги възпитават, посвещават ги в етичните ценности като съпричастност, емпатия и морална отговорност.
Признава, че нуждата от квалифицирани специалисти е огромна и расте непрекъснато, особено от лаборантите – медицински и рентгенови, рехабилитаторите, парамедиците. Това са част от специалностите, по които обучават в Медицинския колеж „Йорданка Филаретова“. Особено внимание отделя на специалността "Масажист" за хора със зрителни увреждания и казва, че създаването й е пример за социално отговорна образователна политика. Определя като най-сериозни в здравеопазването проблемите, свързани с липсата на специалисти, бюрократизацията и особено моралната ерозия в част от системата. Затова е убедена, че задачата на преподавателския екип е не само да създаде специалисти, притежаващи знания и умения, но и носители на ценности.
Интервюто ни с проф. Мая Визева е част от поредицата ни, посветена на медицинското образование у нас във всички негови степени и разновидности, защото сме убедени, че стойностното образование е в основата на доброто здравеопазване, в центъра на което са човекът и грижата за него.
Кои са основните проблеми, пред които сте изправени? Имате ли стратегия, с която да ги преодолеете?
Медицинският колеж „Й. Филаретова“ е основно звено на Медицинския университет – София и е едно от най-старите и авторитетни учебни заведения в България, с богата история и дългогодишни традиции в подготовката на медицински специалисти. Колежът носи името на Йорданка Филаретова - изявена личност на Българското възраждане, посветила живота си на благотворителност и грижа за нуждаещите се.
Мисията на учебното заведение е да допринася за развитието на националното здравеопазване чрез подготовка на квалифицирани медицински специалисти в областта на здравните грижи.
Едно от сериозните предизвикателства на съвремието е дехуманизацията и отчуждението в обществото. Именно затова в нашия колеж се стремим не просто да обучаваме, а да възпитаваме – да посвещаваме в етични ценности като съпричастност, емпатия и морална отговорност. Неслучайно темата на нашия приемен изпит е свързана с етичното и хуманно отношение към хора в нужда – това е основата, върху която изграждаме професионалната идентичност на нашите студенти.
В същото време обществената здравна система поставя все по-големи изисквания към нас като образователна институция – нуждата от квалифицирани специалисти е крайно належаща и нарастваща, особено по отношение на медицинските лаборанти, рентгеновите лаборанти, рехабилитаторите и други медицински специалисти, които се подготвят в медицинските колежи.
Ние, в Медицинския колеж „Йорданка Филаретова“ към Медицински университет – София, осъзнаваме отговорността си в този процес и вярваме, че предизвикателствата трябва да се посрещат с позитивен, конструктивен подход.
Вдъхновяваме се от завета на великата българка Йорданка Филаретова, положила основите на гражданската благотворителност. Следваме този пример, като поставяме акцент върху възпитаването на етично и хуманно отношение чрез активна ангажираност в благотворителни инициативи, в които студентите ни участват с желание, ангажираност и чувство за дълг.
Именно чрез такива дейности – дарителски акции, подкрепа за социално уязвими групи, участие в здравно-образователни кампании стимулираме вътрешна мотивация у студентите, изграждайки у тях усещането за мисия и дълг и по този начин младите хора откриват дълбокия смисъл на професията си.
Нашите стратегически приоритети се изразяват в реализирането на горепосочените идеи в контекста на новото обществено здраве.
Има ли интерес към специалностите – помощник-фармацевт, лаборант, рехабилитатор, зъботехник, парамедик, масажист с увредено зрение? Как привличате студенти и кое, според Вас, мотивира младите хора да изберат тези професионални реализации?
Интерес към специалностите има, но той не е достатъчен, за да отговори на нуждите на здравната система. Въпреки това, на фона на новите обществени предизвикателства и конкуренция успяваме да привличаме достойни кандидати чрез активна социална ангажираност – кампании, демонстрации, отворени врати, професионални презентации в училища, както и чрез участие в събития, свързани с хуманни каузи.
Особено внимание отделяме на специалността „Масажист“ създадена за хора със зрителни увреждания. Това е пример за социално отговорна образователна политика.
Много важен аргумент за мотивацията за бъдещата професионална реализация е усещането за значимост и принадлежност към обществена кауза. В този аспект възпитанието в емпатия е неразделна част от професионалната подготовка на нашите студенти.
Как планирате да интегрирате изкуствения интелект и новите технологии в обучението през следващите пет години и как дигитализацията влиза в програмата?
Изкуственият интелект и технологичните иновации вече се интегрират в учебния процес чрез електронни платформи, симулационни центрове и виртуални лаборатории. Планираме разширяване на дигитализацията чрез въвеждане на адаптивни обучителни системи, анализ на обучителните постижения с помощта на изкуствения интелект и интеграция на тези технологии в учебните програми.
» Доц. Весела Иванчева: Медицинска сестра и акушерка са професии със смисъл и бъдеще
» Проф. Георги Момеков: В 21 век фармацевтите са лидери на мнение |
В същото време сме ангажирани с това да не загубим човешкото измерение в професиите от направлението здравни грижи. Технологиите са продукт на човешкия интелект, на търсенето в безкрайността на познанието, но не могат да заместят емпатията, съпричастността и хуманното отношение, на които обучаваме нашите студенти.
Каква е стратегията Ви за привличане и задържане на преподаватели с висока квалификация?
Реализирането на стратегията ни с нов смисъл и съдържание, залага на съвременните конкурентни предизвикателства и съчетаването на академична автономност чрез максимална ангажираност на всеки член от колектива за професионално развитие и ценностно съответствие с призванието на колежа. При нас работят преподаватели, за които обучението на млади хора не е просто трудова функция, а лична мисия, посвещение. Осигуряваме възможности за допълнителна квалификация, включително участия в международни форуми, научни проекти и др.
Особено важна е приятелската екипна атмосфера при взаимна подкрепа и разбирателство, която е заложена и утвърдена в колежа. Ясните стандарти за преподавателска етика и ангажираност към обучаемите, както и висок просвещенски дух.
Предлагате ли международни партньорства и програми за обмен и как те обогатяват студентите Ви?
Ръководството на Медицински университет – София и Факултетът по обществено здраве „Проф. д-р Цекомир Воденичаров, дмн“ активно работят по програми за международен обмен, благодарение на което и в Медицинския колеж осъществяваме множество мобилности.
Чрез програмата „Еразъм+“ нашите студенти и преподаватели обменят опит с водещи институции в Европа. Тези партньорства дават възможност за запознаване с различни здравни системи, културни подходи към грижата за пациента и иновации в професионалната подготовка. Студентите се завръщат удовлетворени с разширен мироглед, по-висока мотивация и засилено усещане за принадлежност към европейската здравна общност.
Какви са възможностите за интердисциплинарно обучение, които предлагате и които съчетават знанията по специалността с познание в други области, например, бизнес и право?
В обучението на нашите студенти въвеждаме курсове и лекционни модули, които обединяват знания от сферата на медицината с елементи от биоетика, здравен мениджмънт, икономика на здравеопазването, бизнес комуникации, здравно законодателство и здравно социална политика. Този интердисциплинарен подход е особено важен в съвременната практика, където здравните професионалисти трябва да умеят да комуникират ефективно, да познават правата и задълженията си, да управляват здравни процеси и да реагират адекватно при критични ситуации.
Вашите студенти ще бъдат част от системата на здравеопазването след дипломирането си. Как ги подготвяте за нея? Какво е мястото им в здравната система?
Подготовката на нашите студенти включва не само теоретично и практическо обучение в съответствие със стандартите, но и интегриране в реална здравна среда чрез практики, стажове и доброволчески инициативи.
Мястото на нашите дипломирани студенти в здравната система е изключително важно – те са първата линия на контакт с пациента, често са медиатор между пациента и лекаря и играят ключова роля във всички етапи на превенция и профилактика на заболяванията, диагностиката, лечебния процес, рехабилитацията и др. Затова обучението им е съпроводено и с развитие на емоционална интелигентност, етична осъзнатост и готовност за адекватни реакции в кризисни ситуации.
Как мотивирате студентите си след завършването да изберат работа у нас?
Стремим се да формираме в нашите студенти усещане за мисия и граждански дълг към обществото. Поддържаме връзки с лечебни заведения в страната, организираме срещи с работодатели, кариерни форуми и инициативи, в които младите хора осъзнават, че могат да бъдат полезни именно тук. Повечето от нашите студенти остават в България и се реализират успешно в държавни и частни здравни заведения, зъботехнически лаборатории, рехабилитационни центрове, дермато-козметични кабинети, служби по трудова медицина и др.
Обучавате ли бъдещите специалисти за начините, по които да общуват? Възпитава ли се емпатията?
Комуникативната компетентност е неделима част от учебния процес. Чрез ролеви игри, казуси, наблюдение и анализ на реални ситуации, както и чрез участието в благотворителните кампании възпитаваме в емпатия, съчувствие и толерантност. Смятаме, че без изградени умения за емоционална комуникация не може да има пълноценен здравен професионалист. Това е и ключов акцент в нашата етична стратегия.
Търсите и получавате ли подкрепа от бизнеса?
Медицинският колеж поддържа партньорства с лаборатории, здравни заведения, фармацевтични компании, фирми предоставящи медицински технологии и материали. Те осигуряват не само стажове, но и материална и технологична база, както и възможности за реализация на нашите студенти след дипломиране. Тези взаимодействия са изключително полезни и за студентите, и за работодателите, тъй като подготвяме професионалисти, които отговарят на изискванията на съвременните бизнес търсения и реалните нужди на сектора.
Кои са най-големите проблеми в сектор „Здравеопазване“, според Вас?
Бих определила като най-сериозни проблемите в неспиращата здравна реформа, недостигът на специалисти, бюрократизацията, финансовите дефицити в някои направления, а също така и моралната ерозия в част от системата. Към това трябва да добавим и необходимостта от съвременна, хуманна и етична култура в общуването с пациента, която често остава на заден план. Нашата роля е именно тук – да изградим млади подготвени специалисти, които не само притежават знания и умения, но и са носители на ценности.
Споделят ли студентите какви са очакванията им за бъдещето след завършването?
Студентите често споделят, че търсят реализация, сигурност и възможност да бъдат уважавани и полезни. Те искат да работят в среда, която ги цени не само като изпълнители на задължения, но и като личности с идеи и чувство за призвание. Наша задача е да ги подкрепим в това търсене – чрез образование, което ги подготвя за бъдещето не само професионално, но и духовно. Вярвам, че с последователна работа и подкрепа от страна на академичната общност и ръководството на МУ-София, партньорските институции и държавната политика в сферата на медицинското образование, ще успеем да отговорим на съвременните предизвикателства и да подготвим висококвалифицирани, морално отговорни и социално ангажирани здравни специалисти.
-
Проф. Георги Момеков: В 21 век фармацевтите са лидери на мнение
-
Проф. Янкова-Аврамова: Бъдещият лекар трябва да бъде технологично подготвен и етично отговорен
-
Проф. Юлиан Ананиев: Тенденцията медиците да напускат България се обръща
-
Доц. Весела Иванчева: Медицинска сестра и акушерка са професии със смисъл и бъдеще
ИНТЕРВЮТО е свързано към
- Лицата, които променят света около нас
- Проф. Георги Момеков: В 21 век фармацевтите са лидери на мнение
- Проф. Янкова-Аврамова: Бъдещият лекар трябва да бъде технологично подготвен и етично отговорен
- Проф. Юлиан Ананиев: Тенденцията медиците да напускат България се обръща
- Проф. д-р Жени Стайкова
- История на Медицински университет - София
- Създават Катедра по Ревматология към Медицински университет - София
- Доц. Весела Иванчева: Медицинска сестра и акушерка са професии със смисъл и бъдеще
- Доц. Соня Ненчева: Специалностите в Медицинския колеж в Бургас са силно търсени
Коментари към Проф. Мая Визева: Не просто обучаваме, а възпитаваме в етични ценности медицинските специалисти