Доц. Весела Иванчева: Медицинска сестра и акушерка са професии със смисъл и бъдеще

Доц. д-р Весела Иванчева, дм, е директор на филиал Велико Търново на Медицинския университет „Проф. д-р Параскев Стоянов“ във Варна. Специалист по очни болести. Завършва медицина в Медицинския университет в Плевен, градът, в който е родена. Защитава докторска степен с дисертационен труд на тема „Сравнителен анализ на топографски и микроструктурни методики за оценка на роговицата в норма и патология.“ Притежава и Европейска диплома по офталмология от Франция. Автор на повече от 45 научни статии в български и чуждестранни издания. Доц. Иванчева е убедена, че въпреки тежката криза в здравеопазването и нерешените проблеми има начин младите хора да бъдат мотивирани да станат медицински сестри и акушерки, защото тези професии са в истинския смисъл на думата гръбнака на здравеопазването. Не е обезкуражена и вярва, че няма опасност професиите да изчезнат, стига да има смислени и правилни политики.
Интервюто с директорката на филиала Велико Търново на МУ-Варна доц. д-р Весела Иванчева е част от поредицата ни от материали за съвременното българско медицинско образование във всичките му степени. Убедени сме, че в основата на доброто здравеопазване стои образованието на бъдещите специалисти. С доц. Иванчева разговаряме за начините, по които мотивират младите хора да изберат професиите „Медицинска сестра“ и „Акушерка“, но и за това как ги обучават и дали ги подготвят за реалността. За страховете на студентите, но и за мечтите им, за новите технологии и как се превръщат в част от образованието. Важно е, казва директорката, студентите не само да имат сериозни знания по специалността и да лекуват, но и да умеят да разбират и да бъдат съпричастни с хората, за които полагат грижи.
Доц. Иванчева, кои са основните проблеми, пред които сте изправени? Имате ли стратегия, с която да ги преодолеете?
Един от най-сериозните проблеми, с които се сблъскваме, е колебанието на младите хора дали професиите „Медицинска сестра“ и „Акушерка“ предлагат достатъчно перспективи и социален престиж. Въпреки че нуждата от тези кадри е огромна, често срещаме ниска мотивация при кандидат-студентите, породена от остарели нагласи, недооценяване на професията в обществото и притеснения относно условията на труд.
Нашата стратегия е свързана с промяна на тази нагласа чрез реална, честна и вдъхновяваща комуникация. Срещаме се със зрелостници, организираме Дни на отворените врати, включваме наши студенти и завършили професионалисти, които говорят от личен опит. Показваме, че това е професия със смисъл, развитие и възможности – както у нас, така и в международен план. И най-важното – окуражаваме младите хора да направят избор със сърце, но и с увереност, че ще бъдат ценени и подготвени
Има ли интерес към специалностите „Медицинска сестра“ и „Акушерка“, как привличате студенти и кое, според Вас, мотивира младите хора да изберат подобна професионална реализация?
Да, интерес към специалностите има, макар и предизвикателствата да са реални. Много млади хора все още търсят професия, която носи смисъл, сигурност и възможност за развитие – и я намират именно тук. Вярвам, че най-силният мотив е желанието да помагаш, да бъдеш полезен и ценен в обществото.
За да привличаме студенти, работим активно със средни училища, провеждаме информационни кампании, Дни на отворените врати и срещи с представители на лечебни заведения и наши завършили студенти, които споделят реалния си опит. Показваме професията не само като призвание, а и като модерна, отговорна и търсена специалност с реализация както у нас, така и в чужбина.
>>>Как да се промени наименованието "медицинска сестра"?
Също така подчертаваме, че това е професия с бъдеще – особено в контекста на застаряващото население и нуждата от комплексни здравни грижи. Безплатното обучение, възможностите за надграждане и перспективите за професионален и академичен растеж също оказват положително влияние върху избора им.
Какъв ще бъде реалният ефект от решението обучението на медицинските сестри и акушерките да бъде безплатно?
Финансовата бариера често е решаваща за млади хора от по-малки населени места. Такъв тип подкрепа е важна стъпка, но трябва да бъде съчетана с добра професионална перспектива и уважение към труда на тези специалисти, за да задържим младите хора в сектора. Очаквам по-широк достъп до обучението и засилен интерес към професиите. Важно е обаче тази мярка да бъде съпътствана от усилия за подобряване на условията на труд след дипломиране, за да не губим кадри в чужбина.
Заплашени ли са тези две професии и има ли бъдеще, според Вас?
Не бих казала, че са застрашени, но изискват активна подкрепа и преосмисляне на ролята им в системата. Медицинските сестри и акушерките са ключови фигури в здравеопазването – не само изпълнители, а партньори в грижата за пациента.
С правилните политики, те имат бъдеще, включително в специализации и управленски роли, както и реализиране на самостоятелни практики.
Как планирате да интегрирате изкуствения интелект и новите технологии в обучението през следващите пет години и как дигитилизацията влиза в програмата?
Вече използваме симулационни манекени, виртуални среди и електронни платформи за обучение. В близко бъдеще ще интегрираме повече дигитални ресурси, включително софтуер за самостоятелно обучение и елементи на изкуствен интелект за адаптиране на съдържанието. Важно е обаче балансът между технологиите и човешкото присъствие да се запази. Технологиите не заместват човешкото отношение – затова поставяме акцент и върху развитието на емпатия и комуникация.
Каква е стратегията Ви за привличане и задържане на преподаватели с висока квалификация?
Основна стратегия на Медицински университет- Варна е академична среда, в която преподавателите се чувстват уважавани, професионално удовлетворени и мотивирани да се развиват. Предоставени са възможности за участие в научни проекти, конференции и квалификационни курсове, както и подкрепа за публикации и академичен растеж.
Поддържаме добър диалог с практикуващи медицински специалисти, които каним като хонорувани преподаватели – това обогатява учебния процес и връзката между теорията и практиката. Вярваме, че атмосферата на колегиалност, гъвкавост и уважение към труда са също толкова важни, колкото формалните условия. Затова инвестираме в хората, не само в системата.
Предлагате ли международни партньорства и програми за обмен и как те обогатяват студентите Ви?
Да, активно работим по програми като Erasmus+ и други двустранни споразумения. Чрез тях студентите ни могат да провеждат практики и обучение в чужбина. Тези контакти разширяват хоризонтите, изграждат самочувствие и професионална култура.
Какви са възможностите за интердисциплинарно обучение, които предлагате и които съчетават знанията по специалността с познанието в други области, например, бизнес и право?
Да, това е една от целите ни. Обучението включва елементи от психология, комуникация, етика, а все по-често търсим връзки и с области като управление, обществено здраве и информационни технологии. Здравеопазването вече не съществува в изолация – нуждаем се от холистичен подход. Вярваме, че съвременният здравен специалист трябва да притежава не само медицински знания, но и по-широк кръг от умения – в комуникацията, управлението, правото и технологиите. В обучението сме включили дисциплини, свързани със здравно законодателство, етика, медицинска документация и организация на здравеопазването. По този начин студентите се ориентират в правната и административната рамка, в която ще работят. Насърчаваме ги да се включват и в инициативи и обучения извън програмата. Работим в посока развитие на още по-силни връзки между медицината и други ключови области, защото здравеопазването все по-малко съществува в изолация.
Вашите студенти ще бъдат част от системата на здравеопазването след дипломирането си. Как ги подготвяте за нея?
Подготовката е фокусирана както върху теоретични знания, така и върху практически умения в реална клинична среда. От първи курс студентите ни се включват в практически занятия в болници и в извънболнични структури, където работят под наблюдението на опитни преподаватели и наставници. Използваме съвременни методи – симулации, казуси, интердисциплинарни уроци – за да ги подготвим не само за процедурите, но и за динамиката, натоварването и отговорността, които ги очакват. Също така развиваме умения за работа в екип, етика, адаптивност и емоционална устойчивост.
Какво е мястото им в здравната система?
Мястото им е ключово. Медицинските сестри и акушерките не са просто помощен персонал – те са равноправни партньори в лечебния процес.
Те са гръбнакът на здравната система – осигуряват непрекъснатост на грижите, следят за състоянието на пациента, комуникират с близки, обучават, дори вземат управленски решения в определени ситуации. Именно те са най-близо до пациента – с грижа, професионализъм и човечност. Нашата задача е да ги подготвим така, че да се чувстват уверени и достойни за това важно място.
Как мотивирате студентите си след завършването да изберат работа у нас?
Опитваме се да изградим усещане за мисия и принадлежност. Насърчаваме ги да видят смисъла в това да работят близо до своето семейство и общност. Също така им показваме добри примери на кариерно развитие тук – не е необходимо да напускаш страната, за да бъдеш успешен специалист. Още по време на обучението си студентите могат да работят в лечебни заведения, обвързано с договори.
Обучавате ли бъдещите специалисти за начините, по които да общуват? Възпитава ли се емпатията?
Разбира се. Имаме дисциплини по медицинска етика и комуникация, а в практическите занятия преподавателите обръщат специално внимание на отношенията с пациента. За нас е важно студентите не само да лекуват, но и да разбират, да слушат и да подкрепят.
Търсите и получавате ли подкрепа от бизнеса?
Да. Все още не в пълната степен, която ни се иска, но работим в тази посока. Частният сектор може да бъде ценен партньор – чрез стипендии, оборудване, обучителни практики и стажове. Надявам се в бъдеще да развием по-тясна връзка с работодатели, включително и извън болничната помощ.
Кои са най-големите проблеми в сектор „Здравеопазване“, според Вас?
Ключов проблем е недостигът на кадри и тяхната прекомерна натовареност. Има и структурни дефицити – липса на добра връзка между доболничната и болничната помощ, неравномерно разпределение на ресурсите. Също така, професиите в сектора страдат от ниска социална оценка, което демотивира младите.
Споделят ли студентите какви са очакванията им за бъдещето след завършването?
Много от тях се тревожат дали ще намерят подходящо работно място и как ще се справят с високата отговорност. В същото време имат големи очаквания – искат възможности за развитие, нормално заплащане и добри условия на труд. Ние сме тук, за да ги подготвим – не само професионално, но и психически.
ИНТЕРВЮТО е свързано към
- Лицата, които променят света около нас
- Проф. Юлиан Ананиев: Тенденцията медиците да напускат България се обръща
- Проф. Янкова-Аврамова: Бъдещият лекар трябва да бъде технологично подготвен и етично отговорен
- Проф. д-р Зорница Златарова д.м.н.
- Д-р Маргарита Господинова - Опасните усложнения от скарлатината
- Младият лекар Станислав Морфов разказва за ортопедията, анатомията, спешната помощ и за избора да се занимава с медицина
- Доц. д-р Николай Сапунджиев - Отосклерозата - тихата опасност
- д-р Калин Калчев - Патологията – ключово звено в лечението на онкобологични заболявания
- Човешкият глас или още за тумора на ларинкса - доцент д-р Николай Сапунджиев
- Армия в бяло - COVID 19 – Икономическият рестарт - нужен или не - д-р Каприел Капрелян
- Д-р Антония Кишева - Как да различим предсърдното мъждене?
Коментари към Доц. Весела Иванчева: Медицинска сестра и акушерка са професии със смисъл и бъдеще