Начало Здравна медиа Любопитно Грижа за детето Кога трябва да проговори детето?

Кога трябва да проговори детето?

Кога трябва да проговори детето? - изображение
  Всяко дете се развива със свой собствен темп и е трудно да се каже кога ще усвои определено умение или ще формира знание за нещо конкретно. Въпреки това в психологията има периодизация на детското развитие, която дава основна информация за това какво бихме могли да очакваме на определен етап от живота на детето.

  Когато дете на 3-годишна възраст не използва думи в общуването си с околните, това е основание за провеждане на консултация със специалист. Като начало родителите следва да се обърнат към своя педиатър и с негова помощ да отхвърлят евентуални сензорни дефицити (например нарушения на слуха) или неврологични заболявания. При отсъствието на такива следващата стъпка е среща с логопед или психолог, като от съществено значение е те да бъдат специализирани в работа с малки деца.

  Достъпът до тези професионалисти е възможен в рамките на някои детски градини, училища или ресурсни центрове. В Клиниката по детска психиатрия към Александровска болница (единствена в страната) децата биха могли да получат комплексно екипно оценяване от детски психиатър, клиничен психолог и логопед.

  Това прави възможно изграждането на по-пълна и точна представа за развитието на детето и е необходимо в онези случаи, в които отсъства яснота относно неговото състояние и/или има усложнения. Имайки предвид, че развитието на речта е само елемент от големия пъзел на психичното развитие, в който влизат също така емоционалното, социокомуникативното, психомоторното развитие и пр., забавянето на думите не бива да се разглежда като изолирана проява, а следва да бъде проучено в контекста на общото функциониране.

  От основно значение е идентификацията на затрудненията да става в колкото се може по-малка възраст, което би могло да се случва чрез скрининг на развитието, осъществяван при редовните посещения в педиатричния кабинет или в детската ясла/градина от логопед, психолог или педагог.

  Колкото по-рано бъде дефиниран проблемът и колкото по-скоро след това стартират адекватни на нуждите на детето интервенции, толкова по-големи са възможностите за повлияване и позитивно развитие.

Светла Стайкова, клиничен психолог, Клиника по детско-юношеска психиатрия "Св. Никола", УМБАЛ "Александровска"

За Framar.bg:

Още по темата:

3.2, 6 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлЛюбопитноЛеченияЗдравни съветиСоциални грижиСпециалистиНовиниПсихологияКлинични пътекиСнимкиАлтернативна медицинаОрганизацииСпортИсторияНаправления в медицинатаГеографияИнтервютаРецептиХранене при...ЗаведенияНормативни актовеОбразованиеАнкетиМедицински изследванияБотаника