Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Любопитно Психология Как да подобрим четенето при деца с дислексия

Как да подобрим четенето при деца с дислексия

от 05 юни 2012г., обновено на 19 юли 2022г.
Редактор: Мила Василева
Как да подобрим четенето при деца с дислексия - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Дислексията е специфично нарушение на способността за учене. То засяга частта на мозъка, която отговаря за речта и се изразява в затруднения в начина, по който информацията се обработва и възпроизвежда, като се отразява предимно върху четенето и писането.

Около 20% от хората в световен мащаб имат подобни проблеми, които могат да бъдат забелязани още в ранна детска възраст и да се започне работа върху подобряване на състоянието.

>>> Как да разпознаете дислексията през различните етапи на развитие

Съществуват различни начини, които подобряват четенето и речта на децата с дислексия. Сред тях са:

По-голямо разстояние между буквите

Ако буквите в текста се изписват на по-голямо разстояние една от друга от обикновено, децата с дислексия ще се справят по-добре с четенето. Твърдението е на европейски учени. Те провеждат изследване, в което участват 60 деца на възраст между 10 и 14 години. 38 от децата са с дислексия, а при останалите 32 няма установено нарушение на способността за четене и разбиране. На всички участници се предлагат два текста – един с увеличено разстояние между буквите и един – с намалено. Резултатите показват, че раздалечаването на буквите води до по-добро разбиране и по-бързо четене на текста при децата с дислексия. По-малкото разстояние между буквите дава различни резултати, но досега не са правени по-задълбочени сравнения между двата подхода.

Учене на нови думи чрез наслагване

Всекидневното учене на нови думи може да помогне на детето да произнася, разбира и тълкува различни фрази. По този начин неговите умения за четене и запомняне ще се затвърдят с времето. Запаметяването може да се случва по лесен и приятен начин, ако думите се свързват асоциативно с илюстрации и се обясняват техните синоними и антоними. Ежедневното прилагане на този метод води до развитие на паметта и пространственото мислене.

Взаимно четене

Ако детето изпитва затруднения при произнасянето на думите или пък дълго време чете на срички, можете да му помогнете като четете заедно с него (взаимно четене). Изберете приятен и не много дълъг текст. Произнасяйте думите едновременно на глас, като се придържате към темпото на детето. Така то ще чува не само своя глас, но и вашия, а това ще улесни самостоятелното му четене.

Деца четат книга с баба си

Контекстно разбиране на дума

Контекстното разбиране на дума е метод, който се изразява в обяснение на непознати дума или израз с примери от текста, в който са включени те. Детето може да прочете отново думите, изписани около непознатата, и чрез контекста да си обясни самò значението. Така смисълът ще се запамети в съзнанието на четящия много по-ефективно.

Резюмиране на текста

Дълготрайната памет при хората с дислексия много често е нарушена. За да се развие умението за запомняне при децата, може да се прави резюмиране на текстовете. След като детето чуе или прочете даден текст, заедно разкажете накратко прочетеното. Оставете го и самò да разкаже съдържанието. Ако изпита затруднение, помогнете му с насочваща дума или израз.

Организиране на новата информация

Всичко е по-лесно, когато е систематизирано. Това важи и при четенето с разбиране. Ако вашето дете изпитва затруднения при запомнянето на информацията от даден текст, след като го прочете, опитайте се заедно да запишете най-важното от съдържанието. Това може да се направи под формата на таблица, система с различни геометрични фигури или пък с асоциативни карти, на които от двете страни да напишете думи и техните значения. Не забравяйте да използвате цветни маркери – те помагат за по-лесното запомняне.

>>> Дисграфията – нечетлив почерк, пропуснати букви и правописни грешки

Аудио книги за по-голяма концентрация

Слушането на аудио книги може да бъде полезно за хората с дислексия. Вслушването в произношението на думите им помага да останат концентрирани, както и да възприемат по-добре следващ текст.

Електронен четец

Новите технологии предлагат възможности, които текстът на хартия не може. Така наречената „електронна книга“ може да бъде много полезна за подпомагане на четенето, защото дава възможност да изберете вида на шрифта, да го уголемите и да промените цвета му според нуждите на вашето дете.

Смята се, че по-големият шрифт и използването на повече главни букви помага на човек да разграничава думите една от друга и да не ги разкъсва на срички.

Избягвайте бялата хартия

Обстойни проучвания сочат, че цветът на фона на текста е от голямо значение за децата с дислексия. Установено е, че белият цвят не е най-подходящ за фон на черния шрифт. Ако принтирате текстове за четене на вашето дете или то използва електронен четец, би било в негова полза да смените цвета на фона с топли кремави или пастелни цветове, като бледожълто или бежово. Забелязва се напредък в четенето и при деца, които четат текстове на пастелносин, лилав и зелен фон. Обратен ефект обаче предизвикват червените и розовите нюанси.

Източник:
  • https://www.bdadyslexia.org.uk/advice/children/how-can-i-support-my-child/reading
  • https://www.theschoolrun.com/17-helpful-reading-aids-dyslexic-children
  • https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475221001353#bib82
  • https://dickerreading.com/learning-disabled/improve-dyslexic-childs-reading-comprehension-skills
Още по темата:
  • Пляскането с ръце развива детския мозък Пляскането с ръце развива детския мозък
  • Установиха вероятната причината за дислексия Установиха вероятната причината за дислексия
  • Дислексията не е болест Дислексията не е болест
  • Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък
4.7/5 15 оценки

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ПРЕДИМСТВАТА НА ДИСЛЕКСИЯТА. КАК ДА ОТКЛЮЧИМ СКРИТИЯ ПОТЕНЦИАЛ - Д-Р БРОК Л. АЙДИ, Д-Р ФЪРНЕТ АЙДИ - СИЕЛА
27.00лв. / 13.80 €

ПРЕДИМСТВАТА НА ДИСЛЕКСИЯТА. КАК ДА ОТКЛЮЧИМ СКРИТИЯ ПОТЕНЦИАЛ - Д-Р БРОК Л. АЙДИ, Д-Р ФЪРНЕТ АЙДИ - СИЕЛА

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ E-READERS Р15934-01 / + 3.00 ДИОПТЪРА
49.90лв. / 25.51 €

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ E-READERS Р15934-01 / + 3.00 ДИОПТЪРА

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ ML27-01 / 2.0 ДИОПТЪР
29.90лв. / 15.29 €

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ ML27-01 / 2.0 ДИОПТЪР

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ NEON ЗЕЛЕНИ P15458 / + 1.5 ДИОПТЪРА
19.90лв. / 10.17 €

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ NEON ЗЕЛЕНИ P15458 / + 1.5 ДИОПТЪРА

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ СИНИ ML21AB / + 2.5 ДИОПТЪРА
25.90лв. / 13.24 €

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ СИНИ ML21AB / + 2.5 ДИОПТЪРА

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ СИНЬО И ЖЪЛТО ML18 - UB / + 3.0 ДИОПТЪРА
25.90лв. / 13.24 €

ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ СИНЬО И ЖЪЛТО ML18 - UB / + 3.0 ДИОПТЪРА

Коментари към Как да подобрим четенето при деца с дислексия

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Как да подобрим четенето при деца с дислексия
    www.framar.bg 
    на 17 August 2025 в 19:24
    Коментирайте "Как да подобрим четенето при деца с дислексия"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Психология
  • Заекване - нови алтернативи и подходи
  • Как да разпознаете дислексията през различните етапи на развитие
  • Алтернативни подходи при лечение на дислексия
  • Известни личности с дислексия, превърнали трудностите във възможности
  • Поетична терапия: Същност и история
  • Как да четем по-бързо и качествено
  • Съвети за родители на деца с дислексия
  • Как да си създадете читателски клуб в 3 лесни стъпки
  • Защо е полезно да четем преди сън
  • Дискалкулия – същност, симптоми и лечение
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
ДефибрилацияДефибрилация

Дефибрилация

от 16 авг 2025г.Прочети повече
Инфекция с Вибрио вулнификус (Vibrio vulnificus) - заразяване, симптоми, лечениеИнфекция с Вибрио вулнификус (Vibrio vulnificus) - заразяване, симптоми, лечение

Инфекция с Вибрио вулнификус (Vibrio vulnificus) - заразяване, симптоми, лечение

от 16 авг 2025г.Прочети повече
Назначението на антиваксъри в Комитета по ваксинационни политики разбуни ИталияНазначението на антиваксъри в Комитета по ваксинационни политики разбуни Италия

Назначението на антиваксъри в Комитета по ваксинационни политики разбуни Италия

от 15 авг 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Преглед при лекар, рецепти, лечение - по време на почивка

преди 32 дни, 6 часа и 6 мин.

Къде изчезна пробиотикът Вивомикс?

преди 37 дни, 9 часа и 29 мин.
Всички

АНКЕТА

Как се спасявате от летните жеги?

Виж резултатите
Още интересни публикации
Искрено и лично за дислексията с Кристина Костова: създателката на българския шрифт Adys за дислексици Искрено и лично за дислексията с Кристина Костова: създателката на българския шрифт Adys за дислексици

Искрено и лично за дислексията с Кристина Костова: създателката на българския шрифт Adys за дислексици

от 20 юни 2024г. Прочети повече
Заекване - нови алтернативи и подходи Заекване - нови алтернативи и подходи

Заекване - нови алтернативи и подходи

от 12 дек 2022г. Прочети повече
Четете ли? Четете ли?

Четете ли?

от 12 май 2022г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОСТ - НЕПРОЛ М гел 50 г

ЛАЙФ ЕКСТЕНШЪН ФУКОИДАН капсули * 60

МЕТАЛЕН КАПАН ЗА ПЛЪХОВЕ K - 3003

ОЛАНЗАКОН таблетки 10 мг * 28 ФАРМАКОНС

АБОФАРМА МАГНЕФОРС ЛИКУИД + В6 СТИК с вкус на кола * 20

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ТАВАНИК таблетки 500 мг * 7 САНОФИ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 22:57:26

ТАВАНИК таблетки 500 мг * 7 САНОФИ

Коментар на: Петко Стоянов от 16 авг 2025г. в 21:18:41

ПРИМЛАЙФ ВЕЧЕРНА ИГЛИКА капсули 500 мг * 100

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 19:21:00

Възпаление на кръвоносните съдове

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 19:19:52

СИОФОР таблетки 1000 мг * 30 BERLIN CHEMIE

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 авг 2025г. в 19:16:30
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival