Как да подобрим четенето при деца с дислексия
Дислексията е специфично нарушение на способността за учене. То засяга частта на мозъка, която отговаря за речта и се изразява в затруднения в начина, по който информацията се обработва и възпроизвежда, като се отразява предимно върху четенето и писането.
Около 20% от хората в световен мащаб имат подобни проблеми, които могат да бъдат забелязани още в ранна детска възраст и да се започне работа върху подобряване на състоянието.
>>> Как да разпознаете дислексията през различните етапи на развитие
Съществуват различни начини, които подобряват четенето и речта на децата с дислексия. Сред тях са:
По-голямо разстояние между буквите
Ако буквите в текста се изписват на по-голямо разстояние една от друга от обикновено, децата с дислексия ще се справят по-добре с четенето. Твърдението е на европейски учени. Те провеждат изследване, в което участват 60 деца на възраст между 10 и 14 години. 38 от децата са с дислексия, а при останалите 32 няма установено нарушение на способността за четене и разбиране. На всички участници се предлагат два текста – един с увеличено разстояние между буквите и един – с намалено. Резултатите показват, че раздалечаването на буквите води до по-добро разбиране и по-бързо четене на текста при децата с дислексия. По-малкото разстояние между буквите дава различни резултати, но досега не са правени по-задълбочени сравнения между двата подхода.
Учене на нови думи чрез наслагване
Всекидневното учене на нови думи може да помогне на детето да произнася, разбира и тълкува различни фрази. По този начин неговите умения за четене и запомняне ще се затвърдят с времето. Запаметяването може да се случва по лесен и приятен начин, ако думите се свързват асоциативно с илюстрации и се обясняват техните синоними и антоними. Ежедневното прилагане на този метод води до развитие на паметта и пространственото мислене.
Взаимно четене
Ако детето изпитва затруднения при произнасянето на думите или пък дълго време чете на срички, можете да му помогнете като четете заедно с него (взаимно четене). Изберете приятен и не много дълъг текст. Произнасяйте думите едновременно на глас, като се придържате към темпото на детето. Така то ще чува не само своя глас, но и вашия, а това ще улесни самостоятелното му четене.
Контекстно разбиране на дума
Контекстното разбиране на дума е метод, който се изразява в обяснение на непознати дума или израз с примери от текста, в който са включени те. Детето може да прочете отново думите, изписани около непознатата, и чрез контекста да си обясни самò значението. Така смисълът ще се запамети в съзнанието на четящия много по-ефективно.
Резюмиране на текста
Дълготрайната памет при хората с дислексия много често е нарушена. За да се развие умението за запомняне при децата, може да се прави резюмиране на текстовете. След като детето чуе или прочете даден текст, заедно разкажете накратко прочетеното. Оставете го и самò да разкаже съдържанието. Ако изпита затруднение, помогнете му с насочваща дума или израз.
Организиране на новата информация
Всичко е по-лесно, когато е систематизирано. Това важи и при четенето с разбиране. Ако вашето дете изпитва затруднения при запомнянето на информацията от даден текст, след като го прочете, опитайте се заедно да запишете най-важното от съдържанието. Това може да се направи под формата на таблица, система с различни геометрични фигури или пък с асоциативни карти, на които от двете страни да напишете думи и техните значения. Не забравяйте да използвате цветни маркери – те помагат за по-лесното запомняне.
>>> Дисграфията – нечетлив почерк, пропуснати букви и правописни грешки
Аудио книги за по-голяма концентрация
Слушането на аудио книги може да бъде полезно за хората с дислексия. Вслушването в произношението на думите им помага да останат концентрирани, както и да възприемат по-добре следващ текст.
Електронен четец
Новите технологии предлагат възможности, които текстът на хартия не може. Така наречената „електронна книга“ може да бъде много полезна за подпомагане на четенето, защото дава възможност да изберете вида на шрифта, да го уголемите и да промените цвета му според нуждите на вашето дете.
Смята се, че по-големият шрифт и използването на повече главни букви помага на човек да разграничава думите една от друга и да не ги разкъсва на срички.
Избягвайте бялата хартия
Обстойни проучвания сочат, че цветът на фона на текста е от голямо значение за децата с дислексия. Установено е, че белият цвят не е най-подходящ за фон на черния шрифт. Ако принтирате текстове за четене на вашето дете или то използва електронен четец, би било в негова полза да смените цвета на фона с топли кремави или пастелни цветове, като бледожълто или бежово. Забелязва се напредък в четенето и при деца, които четат текстове на пастелносин, лилав и зелен фон. Обратен ефект обаче предизвикват червените и розовите нюанси.
- https://www.bdadyslexia.org.uk/advice/children/how-can-i-support-my-child/reading
- https://www.theschoolrun.com/17-helpful-reading-aids-dyslexic-children
- https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475221001353#bib82
- https://dickerreading.com/learning-disabled/improve-dyslexic-childs-reading-comprehension-skills
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ПРЕДИМСТВАТА НА ДИСЛЕКСИЯТА. КАК ДА ОТКЛЮЧИМ СКРИТИЯ ПОТЕНЦИАЛ - Д-Р БРОК Л. АЙДИ, Д-Р ФЪРНЕТ АЙДИ - СИЕЛА
НовОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ ЧЕРНИ ML20 / + 1.50 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ КАФЯВИ ML21LB / + 3.0 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ ЧЕРВЕНО И СИНЬО ML18 - RB / + 3.5 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ МАГНИВИЖЪН ЛИЛАВО И ОРАНЖЕВО Р15935 - 01 + 2.5 ДИОПТЪРА
ОЧИЛА ЗА ЧЕТЕНЕ БУЛОНЕРИ ЧЕРНО / БЛЕДО ЗЕЛЕНО ML24EB / + 1.00 ДИОПТЪР
СТАТИЯТА е свързана към
- Психология
- Известни личности с дислексия, превърнали трудностите във възможности
- Как да разпознаете дислексията през различните етапи на развитие
- Заекване - нови алтернативи и подходи
- Дисграфията – нечетлив почерк, пропуснати букви и правописни грешки
- Защо е полезно да четем преди сън
- Дискалкулия – същност, симптоми и лечение
- Алтернативни подходи при лечение на дислексия
- Как да си създадете читателски клуб в 3 лесни стъпки
- Съвети за родители на деца с дислексия
- Библиотерапията: Лечебната сила на книгите
Коментари към Как да подобрим четенето при деца с дислексия