Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Любопитно За нашето здраве Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък

Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък

от 08 май 2024г.
Редактор: Даниела Пройчева
Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Акценти

  • Аудиокнигата е усъвършенствана версия на приказките и историите, които векове наред са се предавали от уста на уста.
  • Според специалисти аудиокнигата активира области в мозъка, които ни помагат по-бързо да вникнем в дълбокия смисъл на думите и изразите.
  • Аудиокнигата предизвиква по-силни емоции в нас, тъй като слушаме гласовете и интонацията на всеки от героите.

Първите истории, които чуваме, са приказките, разказани от нашите родители, баби и дядовци. Хората ги разказват и предават от уста на уста много преди да започнат да ги записват. След това векове наред те са се разпространявали най-вече писмено и ето че днес отново на мода се завръща устното им предаване, чрез аудиокнигите. Те поднасят съдържанието по един съвременен и безкрайно удобен за забързаното ни и натоварено ежедневие начин.

Дали те нямат и други предимства, свързани с нашето здраве? Как точно реагира човешкият мозък, когато слуша дадена история? Как обработваме информацията, предадена ни във аудиоформат?

Теория за разбирането на езика

Няколко са моделите за обработване и разбиране на езика според учените. Те се обединяват около идеята, че процесът завършва с оформянето на картина в съзнанието, която описва прочетеното или чутото, включително всички пространствени и времеви аспекти, причинно-следствени връзки и представата за основните персонажи.

Механизъм на активното търсене на значението на всяка дума

Основната теория гласи, че слушателят постига това благодарение така нареченото активно търсене. Той затвърждава своите първоначални предположения за значението на думите и изреченията в текста, като използва информация, съхранена в неговата памет, както и такава, извлечена от прочетеното до момента и от житейския му опит.

бял макет човешка глава и жълти цветя

Когнитивни способности, важни за усвояването на устно предадена информация

Някои изследователи стигат още по-далече в своите анализи и откриват връзка между разбирането на езика и някои специфични когнитивни умения. Емпиричен анализ от 2014 г. посочва, че за усвояването на чутото са необходими три основни когнитивни умения:

  • Контрол върху разсейващите фактори и средата – Човешкият мозък може да потиска доминантната си реакция да реагира на всяко разсейване, за да се фокусираме по-ефективно върху онова, което слушаме в момента.
  • Поставяне на мястото на другия – Човекът има способността да разгадава как се чувства другия и да предположи как би постъпил в дадена ситуация.
  • Проследяване на процеса на разбиране – Мозъкът следи непрекъснато дали сме разбрали чутото, което гарантира максимално пълноценно усвояване на устната информация.

Физиологични и поведенчески реакции

Какво се случва, след като открием смисъла в текста? Как реагираме ние? Според учените реакциите са най-различни. Проучване, финансирано от компанията Audible UK, аудиокнигите предизвикват силен физиологичен отговор в участниците. Сърдечният им пулс се ускорява, телесната им температура се повишава, а електродермалната активност (наложена мярка за активност на автономната (вегетативната) нервна система) се засилва.

Тези реакции са по-изострени, когато доброволците слушат аудиокниги, отколкото когато гледат съответните им филмови адаптации.

По-скорошно проучване върху неврологичните процеси по време на четене и слушане използва функционална ЯМР техника за проследяване на мозъчната активност. От резултатите става ясно, че слушането на интересна история активира не само областите в мозъка, отговорни за лингвистичната обработка, но и онези, които ни помагат да създадем въображаеми картини, съответстващи на получената информация.

>>> Защо е полезно да четем преди сън

Ролята на емпатията при слушане на аудиокнига

Човешкият мозък е програмиран да изпитва емпатия. Учени изследват мозъчната активност на разказвачи и слушатели на лични истории и заключават, че и при двете групи тя е много сходна. Това може би обяснява съпреживяването на емоциите на измислените герои в аудиокнигите сякаш са наши собствени.

Защо аудиокнигите са полезни за нашия мозък

Едва ли можем да отречем, че слушането на аудиокнига ни носи положителни емоции. Учените смятат, че тя има важни ползи и за човешкия мозък. Нека видим какви са те.

Разбиране и запомняне на нови думи

Самостоятелно или в комбинация с четене, слушането на даден текст ни помага да го разберем по-добре и да обогатим речниковия си запас. Слушането, като метод за учене, е особено подходящо за децата и хората, които учат втори език. Неслучайно учениците от 1 до 4 клас произнасят новите думи на глас.

Мери Бет Крозби Каръл от училище The Children's School в Бруклин, казва: „Слушането на думите помага на децата да ги запомнят и разпознават. Аудиокнигите притежават особеност, която липсва в класическите – те съдържат важни подсказки за контекста и дават възможност на слушателя чрез интонацията да разбере значението и употребата на специфични думи.“

жена с бели слушалки в читалня

Визуално представяне на историята

Проучване, публикувано в списание Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, сочи, че човешкият мозък по-лесно пресъздава образите в историята, когато я слуша*, а не когато я чете. Причината е, че слушането дава възможност на визуалните процеси в мозъка да се активират. Затова повечето малки деца обичат възрастните да им разказват и четат книжки.

Придаване на по-дълбок смисъл на думите

Когато четем книга, съзнанието ни се опитва да запълни множество празнини – гласове, звуци, обстановка, акценти и много други. Ако не го направим, просто не можем да си представим сцената. Д-р Арт Маркман от Тексаския университет решава да провери дали човек би разбрал по-добре смисъла на поговорка, ако я чуе, вместо прочете. Наблюденията му показват, че когато я слуша, той е свързва по-бързо с други поговорки с подобен дълбок смисъл. При четене индивидът е по-податлив на буквализъм, тоест да обърне внимание единствено на прякото значение на използваните думи, а не на второстепенното, което в случая носи важното послание. Според Макрам мисълта, че не можем да се върнем толкова бързо назад в аудиокнигата, ни кара да се мобилизираме и трескаво да търсим дълбокия смисъл. С други думи, слушането на книга ускорява разбирането на текста.

По-силна емоционална реакция

Резултатите от изследване на екип от University College London сочат, че аудиокнигите предизвикват по-бурни емоционални реакции у нас, отколкото гледането на техните филмови адаптации например.
Слушайки историята, нашият мозък създава по-богато съдържание с помощта на образите, които изместват думите. Картините, които изплуват в съзнанието ни, отключват по-силни емоции.

>>> Ето как детето ви ще заобича книгите

Удобна алтернатива за заети хора

Освен че е подходяща за съвременното ни забързано ежедневие, когато правим няколко неща едновременно, аудиокнигата е чудесна възможност за малките деца, хората с дислексия и онези, които имат зрителни проблеми.

В спора дали слушането на аудиокнига е също толкова приятно и зареждащо, колкото четенето на хартиена, няма категоричен победител. Някои специалисти твърдят, че аудиокнигите са по-стимулиращи сетивата, а слушането е по-социален процес от четенето. Други обаче са на мнение, че при четене ние сме по-фокусирани, тъй като полагаме усилия да свържем всяка реплика с подходящия за нея тон, както и да си представим как звучи гласът на разказвача.

* John K. Eddy, Arnold L. Glass, Reading and listening to high and low imagery sentences, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior.

Източник:
  • The Neuroscience of Audiobooks: https://bookriot.com/the-neuroscience-of-audiobooks/
  • Are Audiobooks Good for the Brain?: https://www.chirpbooks.com/audiobook-lists-and-spotlights/are-audiobooks-good-for-the-brain
Още по темата:
  • Вглъбяването в хубава книга блокира способността ни да чуваме Вглъбяването в хубава книга блокира способността ни да чуваме
  • Как да подобрим четенето при деца с дислексия Как да подобрим четенето при деца с дислексия
  • Учени определиха най-ефективните методи за борба със стреса Учени определиха най-ефективните методи за борба със стреса
  • Средно две години по-дълго живеят хората, които четат Средно две години по-дълго живеят хората, които четат
4.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ПРАКТИЧЕСКО ЧЕТЕНЕ НА МИСЛИ
14.00лв.

ПРАКТИЧЕСКО ЧЕТЕНЕ НА МИСЛИ

КАК ДА РАЗВИЕМ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТСКИЯ МОЗЪК - д-р ДАНИЕЛ СИЙГЪЛ И д-р ТИНА ПЕЙН БРАЙСЪН - ХЕРМЕС
15.95лв.

КАК ДА РАЗВИЕМ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТСКИЯ МОЗЪК - д-р ДАНИЕЛ СИЙГЪЛ И д-р ТИНА ПЕЙН БРАЙСЪН - ХЕРМЕС

НЕМИСЛИМОТО - ХЕЛЪН ТОМСЪН - СИЕЛА
16.90лв.

НЕМИСЛИМОТО - ХЕЛЪН ТОМСЪН - СИЕЛА

МОЗЪКЪТ - ТВОЯТА СУПЕРСИЛА - ДЖЕЙМС ГУДУИН - СИЕЛА
20.00лв.

МОЗЪКЪТ - ТВОЯТА СУПЕРСИЛА - ДЖЕЙМС ГУДУИН - СИЕЛА

ХИЛЯДА МОЗЪКА: НОВА ТЕОРИЯ ЗА ИНТЕЛЕКТА - ДЖЕФ ХОКИНС - СИЕЛА
20.00лв.

ХИЛЯДА МОЗЪКА: НОВА ТЕОРИЯ ЗА ИНТЕЛЕКТА - ДЖЕФ ХОКИНС - СИЕЛА

Нов
МОЗЪК НЕ ЗА ТОЗИ СВЯТ - АНДЕРШ ХАНСЕН - СИЕЛА
14.90лв.

МОЗЪК НЕ ЗА ТОЗИ СВЯТ - АНДЕРШ ХАНСЕН - СИЕЛА

Коментари към Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък
    www.framar.bg 
    на 17 May 2025 в 19:52
    Коментирайте "Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Нашето здраве
  • Компютърна томография (КТ) на глава
  • Електроенцефалограма (ЕЕГ)
  • 15 от най-красивите стихове от световната поезия
  • Колкото по-негативни са мислите ни, толкова по-нещастни и болни сме ние самите
  • Възстановяване след сътресение на мозъка
  • Асоциативни корови зони
  • Функционална асиметрия на мозъчните хемисфери
  • Обикновен габър
  • Перила
  • КП № 56 ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ НА БОЛЕСТИ НА ЧЕРЕПНО-МОЗЪЧНИТЕ НЕРВИ (ЧМН), НА НЕРВНИТЕ КОРЕНЧЕТА И ПЛЕКСУСИ, ПОЛИНЕВРОПАТИЯ И ВЕРТЕБРОГЕННИ БОЛКОВ И СИНДРОМИ
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Колко яйца седмично са полезни за здравето и кога яйцата стават вредни?

преди 27 дни, 22 часа и 27 мин.

Защо урината ви мирише - 16 възможни причини и здравни проблеми

преди 43 дни, 5 часа и 22 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Услуги в България на speedybook.pro

преди 1 дни, 7 часа и 56 мин.

Какво представлява прозяването

преди 5 дни, 22 часа и 56 мин.

Кои са летните фестивали, които ще посетите?

преди 5 дни, 23 часа и 8 мин.

Шалгам - сок от виолетов морков за детоксикация

преди 5 дни, 23 часа и 15 мин.
Всички

АНКЕТА

Прозрачна ли е благотворителността в България?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ПОУМОН ХИСТАМИН 30 СН

РУУФ РАТ КАПАН ЗА МИШКИ И ПЛЪХОВЕ С ЛЕПИЛО 18 / 13 см CATCHMASTER

НИВЕА СЪН PROTECT & MOISTURE ХИДРАТИРАЩ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН СПРЕЙ ПОМПА SPF50+ 270 мл

СОЛИНГЕН МАГНУМ КЛЕЩИ ЗА НОКТИ 003

ОРТОТЕХ ОРТО СОФТ РАЗДЕЛИТЕЛИ ЗА ПРЪСТИ ХАЛУКС ПРОТЕКТ

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:39:11

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 16:27:52

V08BA рентгеноконтрастни средства, съдържащи бариев сулфат

Коментар на: Десислава Петрова от 16 май 2025г. в 16:20:59

МАГНЕЗИЕВ БИСГЛИЦИНАТ капсули 200 мг * 120 НАТУРАЛ ФАКТОРС

Коментар на: Петя Петкова от 16 май 2025г. в 15:53:33

НИЛАЦИД ГАСТРОГЕЛ саше * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 май 2025г. в 15:24:57
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival