Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък
Акценти
|
Първите истории, които чуваме, са приказките, разказани от нашите родители, баби и дядовци. Хората ги разказват и предават от уста на уста много преди да започнат да ги записват. След това векове наред те са се разпространявали най-вече писмено и ето че днес отново на мода се завръща устното им предаване, чрез аудиокнигите. Те поднасят съдържанието по един съвременен и безкрайно удобен за забързаното ни и натоварено ежедневие начин.
Дали те нямат и други предимства, свързани с нашето здраве? Как точно реагира човешкият мозък, когато слуша дадена история? Как обработваме информацията, предадена ни във аудиоформат?
Теория за разбирането на езика
Няколко са моделите за обработване и разбиране на езика според учените. Те се обединяват около идеята, че процесът завършва с оформянето на картина в съзнанието, която описва прочетеното или чутото, включително всички пространствени и времеви аспекти, причинно-следствени връзки и представата за основните персонажи.
Механизъм на активното търсене на значението на всяка дума
Основната теория гласи, че слушателят постига това благодарение така нареченото активно търсене. Той затвърждава своите първоначални предположения за значението на думите и изреченията в текста, като използва информация, съхранена в неговата памет, както и такава, извлечена от прочетеното до момента и от житейския му опит.
Когнитивни способности, важни за усвояването на устно предадена информация
Някои изследователи стигат още по-далече в своите анализи и откриват връзка между разбирането на езика и някои специфични когнитивни умения. Емпиричен анализ от 2014 г. посочва, че за усвояването на чутото са необходими три основни когнитивни умения:
- Контрол върху разсейващите фактори и средата – Човешкият мозък може да потиска доминантната си реакция да реагира на всяко разсейване, за да се фокусираме по-ефективно върху онова, което слушаме в момента.
- Поставяне на мястото на другия – Човекът има способността да разгадава как се чувства другия и да предположи как би постъпил в дадена ситуация.
- Проследяване на процеса на разбиране – Мозъкът следи непрекъснато дали сме разбрали чутото, което гарантира максимално пълноценно усвояване на устната информация.
Физиологични и поведенчески реакции
Какво се случва, след като открием смисъла в текста? Как реагираме ние? Според учените реакциите са най-различни. Проучване, финансирано от компанията Audible UK, аудиокнигите предизвикват силен физиологичен отговор в участниците. Сърдечният им пулс се ускорява, телесната им температура се повишава, а електродермалната активност (наложена мярка за активност на автономната (вегетативната) нервна система) се засилва.
Тези реакции са по-изострени, когато доброволците слушат аудиокниги, отколкото когато гледат съответните им филмови адаптации.
По-скорошно проучване върху неврологичните процеси по време на четене и слушане използва функционална ЯМР техника за проследяване на мозъчната активност. От резултатите става ясно, че слушането на интересна история активира не само областите в мозъка, отговорни за лингвистичната обработка, но и онези, които ни помагат да създадем въображаеми картини, съответстващи на получената информация.
>>> Защо е полезно да четем преди сън
Ролята на емпатията при слушане на аудиокнига
Човешкият мозък е програмиран да изпитва емпатия. Учени изследват мозъчната активност на разказвачи и слушатели на лични истории и заключават, че и при двете групи тя е много сходна. Това може би обяснява съпреживяването на емоциите на измислените герои в аудиокнигите сякаш са наши собствени.
Защо аудиокнигите са полезни за нашия мозък
Едва ли можем да отречем, че слушането на аудиокнига ни носи положителни емоции. Учените смятат, че тя има важни ползи и за човешкия мозък. Нека видим какви са те.
Разбиране и запомняне на нови думи
Самостоятелно или в комбинация с четене, слушането на даден текст ни помага да го разберем по-добре и да обогатим речниковия си запас. Слушането, като метод за учене, е особено подходящо за децата и хората, които учат втори език. Неслучайно учениците от 1 до 4 клас произнасят новите думи на глас.
Мери Бет Крозби Каръл от училище The Children's School в Бруклин, казва: „Слушането на думите помага на децата да ги запомнят и разпознават. Аудиокнигите притежават особеност, която липсва в класическите – те съдържат важни подсказки за контекста и дават възможност на слушателя чрез интонацията да разбере значението и употребата на специфични думи.“
Визуално представяне на историята
Проучване, публикувано в списание Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, сочи, че човешкият мозък по-лесно пресъздава образите в историята, когато я слуша*, а не когато я чете. Причината е, че слушането дава възможност на визуалните процеси в мозъка да се активират. Затова повечето малки деца обичат възрастните да им разказват и четат книжки.
Придаване на по-дълбок смисъл на думите
Когато четем книга, съзнанието ни се опитва да запълни множество празнини – гласове, звуци, обстановка, акценти и много други. Ако не го направим, просто не можем да си представим сцената. Д-р Арт Маркман от Тексаския университет решава да провери дали човек би разбрал по-добре смисъла на поговорка, ако я чуе, вместо прочете. Наблюденията му показват, че когато я слуша, той е свързва по-бързо с други поговорки с подобен дълбок смисъл. При четене индивидът е по-податлив на буквализъм, тоест да обърне внимание единствено на прякото значение на използваните думи, а не на второстепенното, което в случая носи важното послание. Според Макрам мисълта, че не можем да се върнем толкова бързо назад в аудиокнигата, ни кара да се мобилизираме и трескаво да търсим дълбокия смисъл. С други думи, слушането на книга ускорява разбирането на текста.
По-силна емоционална реакция
Резултатите от изследване на екип от University College London сочат, че аудиокнигите предизвикват по-бурни емоционални реакции у нас, отколкото гледането на техните филмови адаптации например.
Слушайки историята, нашият мозък създава по-богато съдържание с помощта на образите, които изместват думите. Картините, които изплуват в съзнанието ни, отключват по-силни емоции.
>>> Ето как детето ви ще заобича книгите
Удобна алтернатива за заети хора
Освен че е подходяща за съвременното ни забързано ежедневие, когато правим няколко неща едновременно, аудиокнигата е чудесна възможност за малките деца, хората с дислексия и онези, които имат зрителни проблеми.
В спора дали слушането на аудиокнига е също толкова приятно и зареждащо, колкото четенето на хартиена, няма категоричен победител. Някои специалисти твърдят, че аудиокнигите са по-стимулиращи сетивата, а слушането е по-социален процес от четенето. Други обаче са на мнение, че при четене ние сме по-фокусирани, тъй като полагаме усилия да свържем всяка реплика с подходящия за нея тон, както и да си представим как звучи гласът на разказвача.
* John K. Eddy, Arnold L. Glass, Reading and listening to high and low imagery sentences, Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior.
- The Neuroscience of Audiobooks: https://bookriot.com/the-neuroscience-of-audiobooks/
- Are Audiobooks Good for the Brain?: https://www.chirpbooks.com/audiobook-lists-and-spotlights/are-audiobooks-good-for-the-brain
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ПРАКТИЧЕСКО ЧЕТЕНЕ НА МИСЛИ
ХИЛЯДА МОЗЪКА: НОВА ТЕОРИЯ ЗА ИНТЕЛЕКТА - ДЖЕФ ХОКИНС - СИЕЛА
НовЛЕЧИТЕЛЯТ МЕДИУМ: СПАСЕНИЕ ЗА МОЗЪКА - АНТЪНИ УИЛЯМ - ХЕРМЕС
НовКАК ДА РАЗВИЕМ ПОТЕНЦИАЛА НА ДЕТСКИЯ МОЗЪК - д-р ДАНИЕЛ СИЙГЪЛ И д-р ТИНА ПЕЙН БРАЙСЪН - ХЕРМЕС
НЕВЕРОЯТНИЯ МОЗЪК - НОРМАН ДОЙДЖИ - ИЗТОК - ЗАПАД
СИЛНИТЕ ХРАНИ ЗА МОЗЪКА - НИЙЛ БАРНАРД - ИЗТОК - ЗАПАД
СТАТИЯТА е свързана към
- Нашето здраве
- 15 от най-красивите стихове от световната поезия
- Компютърна томография (КТ) на глава
- Електроенцефалограма (ЕЕГ)
- Асоциативни корови зони
- КП № 56 ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ НА БОЛЕСТИ НА ЧЕРЕПНО-МОЗЪЧНИТЕ НЕРВИ (ЧМН), НА НЕРВНИТЕ КОРЕНЧЕТА И ПЛЕКСУСИ, ПОЛИНЕВРОПАТИЯ И ВЕРТЕБРОГЕННИ БОЛКОВ И СИНДРОМИ
- Функционална асиметрия на мозъчните хемисфери
- Дефицитът на калций и магнезий влияе на когнитивното здраве
- Перила
- Защо да притежавате повече книги, отколкото можете да прочетете
- Черимоя
Коментари към Защо аудиокнигите са полезни за човешкия мозък