Приемът на по-високи дози фолиева киселина не предотвратява прееклампсия при рискови бременни
Приемането на високи дози фолиева киселина след първия триместър не предотвратява прееклампсията при жени с повишен риск от това състояние. До такива изводи достигнали учени в проведено от тях рандомизирано контролирано проучване.
Предишни изследвания показват потенциален защитен ефект, но резултатите не са съвместими и до този момент няма ясни указания за употребата на големи количества фолиева киселина (витамин В9) с цел предотвратяване на прееклампсията при рискови бременни. По тази причина специалистите решили да проведат проучването. В него участвали 2301 бъдещи майки, които били бременни между 8-та и 16-та седмица при започването на изследването. Те имали поне 1 рисков фактор за опасното състояние. Като предпоставка за възникване на прееклампсия се считат високото кръвно налягане, прееклампсия при предишна бременност, диабет по време на износването, очакването на близнаци или висок индекс на телесна маса.
Жените приемали всекидневно висока доза фолиева киселина (4 мг) или плацебо в допълнение с повече от 1,1 мг витамин В9 по време на бременността. Като взели предвид рисковите фактори, които могат да повлияят на резултатите, изследователите установили, че 169 жени от 1144, или 14,8%, получили прееклампсия. В групата с плацебо в състоянието изпаднали 156 бъдещи майки от 1157, или 13,5%. Не се наблюдавали други разлики относно нежелани резултати между двете групи.
На база на тези данни учените заключили, че приемът на висока доза фолиева киселина след първите три месеца няма полза при предотвратяването на прееклампсията. По тази причина според тях препоръката за поемането на големи количества витамин В9 трябва да се прекрати. Също така изследователите трябва да продължат да търсят достатъчно ефективен начин за предотвратяването на сериозното състояние.
Изводите от проучването обаче не отменят важността на приема на фолиева киселина в първите месеци на бременността, както и преди нея. Това е доказано средство за избягването на дефекти на невралната тръба при плода.
Изследването е публикувано в British Medical Journal.
Редактор: Ирина Тенева
Източник: medicalxpress.com
Снимка: harvard.edu
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ЧАЙ ЦЯР ЗА ЖЛЪЧКА И ЧЕРЕН ДРОБ филтър * 30
АБОФАРМА АБОФОЛИК МЕТА таблетки * 30
АЛФА ЛИПОМАКС капсули * 60 ЕКОФАРМ
ЦЕНТРУМ A - Z МЪЖЕ таблетки * 30
ВИТАМИН B КОМПЛЕКС HI POTENCY капсули 50 мг * 60 НАТУРАЛ ФАКТОРС
ПРОМОМАГНАЛАБС КИСТОП ПЛЮС капсули * 30
СТАТИЯТА е свързана към
- Бременност и майчинство
- Леблебия, Нахут, Сланутък
- Изследване на хомоцистеин
- Ангелика, Лечебна пищялка, Ангеликово дърво, Градинска ангелика
- Сусам
- Полезни витамини и минерали при анемия
- Подобряване на психичното здраве: добавки и хранене
- Изследване на фолиева киселина (витамин В9)
- Приемът на големи дози фолиева киселина повишава риска от аутизъм
- Физиологично значение на водоразтворимите витамини
- Витамин В9 (фолиева киселина)
Коментари към Приемът на по-високи дози фолиева киселина не предотвратява прееклампсия при рискови бременни