Какви вреди нанася алкохолът на тялото и обратими ли са те
Акценти
|
Алкохолът е част от ежедневието на повечето хора. Бира или чаша вино с приятели. Коктейл в края на тежък ден. Наздравици по време на семейно събиране. Трудно е да повярваме, но според учените тези на пръв поглед безобидни наши навици всъщност отслабват имунитета, увеличават риска от рак и други хронични заболявания.
Алкохолът е пряка причина за 62 заболявания
По последни данни консумацията на алкохол причинява пряко 62 различни болести, включително сърдечни нарушения, следствие от него, психични разстройства, гастрит, панкреатит, омазняване на черния дроб, фетален алкохолен синдром и цироза на черния дроб.
"Тези заболявания се дължат изцяло на алкохола, което означава, че, ако не употребявахме алкохол, те нямаше да съществуват“, отбелязва Юрген Рем от Института за изследвания върху политиките за подобряване на психичното здраве в Торонто, Канада. Рем е провел съвместни проучвания със СЗО и учени от САЩ, Европа и Великобритания.
|
Вреди от честата консумация на алкохол » Алкохолът оказва отрицателно въздействие върху лечението на безплодие » Хроничната злоупотреба с алкохол повишава чувствителността към болка |
Алкохолът като непряка причина за рак, инсулт и диабет
Той пояснява, че има още 20 болести, при които алкохолът играе роля, например ракът на гърдата и някои други видове рак, сърдечните нарушения, инсултът, диабетът и деменцията. Те, разбира се, не биха изчезнали, ако хората спрат да употребяват алкохол, но със сигурност делът им би бил по-малък, смята специалистът.
Способността на тялото да се бори с инфекциите също намалява под влиянието на алкохола. Дори едно питие нарушава работата на имунната система и й пречи да се справя с патогените през първите 20 минути след консумацията. Хроничната злоупотреба е още по-опасна, тъй като унищожава жизненоважни за човека имунни клетки.
Вредите от алкохола, разбираемо, са най-тежки за хората, които пият редовно и в големи количества, но Рем уточнява, че и тук има условности. Често в изследванията се твърди, че под тежка форма на злоупотреба се има предвид консумацията на повече от 40 г чист алкохол дневно за жени и 60 г за мъже. В Щатите обаче стандартното питие например съдържа 14 г чист алкохол. Това означава, че няколко такива, добавени в любимия ви коктейл, могат да ви причислят към алкохолиците в този ден.
Алкохол съдържат и червеното и бялото вино, бирата, сайдерът, шерито, вермутът и сакето.

Как алкохолът влияе на продължителността на живота
Рем и екипът му разработват безплатно приложение, което изчислява колко минути и дни от живота ни отнема всяка алкохолна напитка. То обаче ще показва и с колко време се удължава той, когато човек спре да пие. С други думи, освен негативните ефекти от алкохола, с които повечето от нас са запознати, ние ще покажем, че много от болестите, причинени от него, могат да бъдат забавени, спрени, а в някои случаи дори изкоренени, ако човек вземе мерки достатъчно рано.
Алкохол и инфекциозни заболявания
Връзката между алкохола и пневмонията е добре известна още от 1785 г., а по-мащабните дискусии върху влиянието му върху имунитета започват през 90-те години.
Алкохолът е вреден както за вродения, така и за придобития имунитет. Съвсем малко количество алкохол може да потисне работата на белите кръвни клетки като макрофаги, неутрофили и други, които убиват вируси, бактерии и ракови клетки. Един епизод на напиване (4 или повече питиета в рамките на няколко часа) нарушава имунния отговор в следващите 24 часа. Добрата новина е, че този непосредствен ефект от алкохола върху имунната система не трае дълго. В зависимост от количеството, защитните функции на тялото се възстановяват в рамките на няколко дни до седмица.
Хроничната злоупотреба с алкохол обаче може да потисне или унищожи Т-клетките, които отговаря за защитата от патогени. Това от своя страна увеличава риска от инфекции като пневмония, ХИВ и туберкулоза. Дългосрочното въздържание би могло да доведе до подобряване на здравословното състояние, но има увреждания, които са необратими, поне до известна степен. Ако човекът е употребявал алкохол твърде дълго или в прекалено големи количество, е възможно нанесените вреди да не могат да бъдат компенсирани, дори след отказване.

Алкохол и рак
Алкохолът е третата предотвратима причина за рак в Щатите, след тютюнопушенето и затлъстяването, сочи изследване.
„Алкохолът е известен с това, че причинява около 100 хиляди случая на рак годишно в САЩ, но американците не осъзнават риска“, смята главният хирург на САЩ д-р Вивек Мърти.
Всички видове алкохол повишават риска от рак, което е следствие от увреждането на ДНК и от тежките възпалителни процеси в организма, предупреждават от Американските центрове за превенция и контрол на заболяванията. За жените най-голям е рискът от рак на гърдата, а за мъжете – от рак на дебелото черво.
Възможно е въздържанието от алкохол да спре развитието на рака, но не е задължително. „Ракът се развива в продължение на години. Това означава, че ракът вече може да се е развил, но човекът да се разболее, въпреки че е спрял да пие. Все пак, ако в организма му няма ракови клетки и реши да се откаже от алкохола, той елиминира и вероятността да се разболее за в бъдеще“, допълва Синклер Кар от Харвардското училище по обществено здраве в Бостън.
Колко време трябва да мине, за да сме сигурни, че редовната консумация на алкохол в миналото, не е причина за рак?
Според Рем около 30 години, колкото и за тютюнопушенето. Ако човекът е употребявал много алкохол през годините, може да приравни едно питие на една цигара. Звучи шокиращо, нали?
| » В САЩ призовават за етикет с предупреждение, че алкохолът води до рак |
Алкохол и мозъчно увреждане
Редица изследвания показват, че алкохолът убива мозъчните клетки. По последни данни той унищожава връзките между невроните, което води до свиване на мозъка, особено в областите, отговорни за паметта и вземането на решения.
Едно от най-големите правени до момента проучвания сочи, че три питиета седмично се свързват с 15% по-висок риск от деменция в сравнение с едно питие седмично. Мозъчното увреждане, причинено от алкохола, е частично обратимо в зависимост от неговата тежест.
„Образните изследвания показват, че атрофията на мозъка, тоест свиването на мозъчната тъкан, започва да намалява през първите седмици или месеци след спирането на алкохола. Когнитивните функции като например концентрация, дееспособност и памет също се подобряват в периода на въздържание“, отбелязва Кар.
Редовната консумация на големи количества алкохол води до дълготрайни изменения в мозъка, които се свързват с повишен риск от деменция. Кар предупреждава, че няма научни доказателства, че прекратяването на употребата на алкохол възстановява напълно мозъчната функция и елиминира риска от деменция при хора, които са злоупотребявали сериозно в продължение на години.

Алкохол и сърдечни заболявания
Ниската до умерена консумация на алкохол може да има лек положителен ефект върху сърдечното здраве, сочат някои проучвания. Колкото повече са питиетата, толкова по-висок е рискът за сърцето.
Изследване от 2023 г. разкрива, че една алкохолна напитка дневно води до покачване на систоличното кръвно налягане. Ако пиещият страда от високо кръвно налягане, рискът от сериозно увреждане на черния дроб се удвоява, а ако е със затлъстяване или диабет, се утроява.
You can reverse much of the damage alcohol has done to your body, science says: https://edition.cnn.com/2026/05/14/health/alcohol-harm-reversed-wellness
Продукти свързани със СТАТИЯТА
КУДЗУ капсули 400 мг * 60 ЕСПАРА
ЛИВЪРКЕЪР таблетки * 60 ХЕЛТ ЕЙД
ГРЕВИЯ АЛХОСТОП ПРО капсули * 60
АЛКОТОКС капки 50 мл
СТАТИЯТА е свързана към
- Нашето здраве
- Опасно ли е рязкото спиране на алкохола?
- Леснодостъпни средства срещу махмурлук
- Алкохолизъм
- Лечение при алкохолизъм (алкохолна зависимост)
- Георги Димитров: Живот, болести и смърт на българския комунистически лидер
- Трепетлика, Осика
- Какви промени настъпват в тялото, когато спрете алкохола
- T51 Токсично въздействие на алкохола
- Жълт кантарион, Звъника, Порезниче, Кърски чай, Шуплек
- Кава-кава, Кава, Метистинов пипер
Коментари към Какви вреди нанася алкохолът на тялото и обратими ли са те