Мерките срещу COVID-19 са свързани с нарушения в детското развитие
Мерките срещу COVID-19 могат да повлияят на развитието на децата чрез намаляване на взаимодействието им с други хора, сочи проучване, ръководено от Университета в Единбург. Според изследователите откритията предоставят важни данни за това как ограниченията, свързани с пандемията, влияят на показателите на детското развитие – реч, езикови умения, двигателна активност и емоционално развитие.
„Мерките за обществено здраве, свързани с пандемията от COVID-19, изиграха жизненоважна роля за ограничаване на разпространението на инфекции.“, коментира д-р Иън Харди от Училището по философия, психология и езикови науки. „Резултатите от нашето проучване обаче показват, че те изглежда са свързани с нарушения в детското развитие.“
Връзка между мерките срещу COVID-19 и нарушеното детско развитие
Настоящото проучване оценява връзката между мерките за блокиране в периода между март 2020 г. и август 2021 г. и проблемите с развитието при малки деца. За целта учените проследяват над 80% от всички деца в Шотландия (близо 285 000), които са били на възраст от 13 до 15 месеца и от 27 до 30 месеца в периода между януари 2019 и август 2023 г.
По време на проучването екипът оценява данни от рутинни здравни прегледи и изследва дела на децата с опасения за нарушено развитие, повдигнати от здравните посетители.
След отчитане на тенденциите преди пандемията, изследователите отбелязват увеличение на броя на малките деца с нарушено развитие*. Екипът установява също, че делът на децата с поне един проблем в развитието се е увеличил с до 6,6 процентни пункта през 72-те седмици, през които са били в сила мерките за блокиране.

Констатациите са последователни при различни проблеми с развитието, включително решаване на проблеми, реч и поведение.
| Как екранното време влияе на развитието на децата |
| » Деца под една година, гледали по-дълго телевизия, проявяват нетипично сензорно поведение в следващите години |
| » Екранното време забавя развитието на фините моторни умения при децата |
Делът на децата с проблеми в развитието остава по-висок от нивата преди пандемията, дори след премахването на мерките за блокиране и социално дистанциране през август 2021 г.
„Нашите открития подчертават необходимостта от предоставяне на допълнителна подкрепа на децата, засегнати от мерките за социално дистанциране, и от продължаване на наблюдението на развитието им с течение на времето.“, коментират авторите на проучването.
Контекст на изследването и експертни коментари
Проучването, проведено в партньорство с Public Health Scotland, е част от по-широкото изследване Child Development in Scotland (CHILDS).
„Беше привилегия да работим с партньори от Public Health Scotland по това изследване. Със своята интегрирана система за здравеопазване, Шотландия има всички възможности да извърши този вид проучване на ниво популация и е вълнуващо да видим нашата работа публикувана в The Lancet Regional Health—Europe.“, коментира Бони Ауйонг, главен изследовател на проучването CHILDS и преподавател в Училището по философия, психология и езикови науки към Университета в Единбург. „Надяваме се, че тази работа ще помогне за започване на дискусия за това как най-добре да подкрепим децата от ерата на COVID-19, докато се развиват.“
Въпреки че проучването предоставя доказателства за връзка между мерките за блокиране по време на пандемията от COVID-19 и проблемите с развитието при малките деца, важно е да се отбележи, че влиянието на други фактори не може да бъде изключено.
*Hardie Iain et al. COVID-19 public health and social measures (PHSM) and early childhood developmental concerns in Scotland: an interrupted time series analysis. The Lancet Regional Health—Europe. 2025.
Covid lockdown linked to child development issues: https://www.ed.ac.uk/news/covid-lockdown-linked-to-child-development-issues
Продукти свързани със СТАТИЯТА
КИДС КОСТИ И МУСКУЛИ желирани таблетки * 60 NATURE'S WAY
150 УПРАЖНЕНИЯ ПО МЕТОДА МОНТЕСОРИ У ДОМА - СИЛВИ ДЕКЛЕБ, НОЕМИ ДЕКЛЕБ - СИЕЛА
КАЛИВИТА ИНФАНТ ФОРМУЛА ПРЕ СТЕПС ДЕЙЛИ мултивитамини за бебета 60 мл
СУИС ЕНЕРДЖИ КИДС ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ ЗА ЗДРАВОСЛОВЕН РАСТЕЖ желирани бонбони без захар * 60
СУИС ЕНЕРДЖИ КИДС ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ ЗА НОРМАЛНО УМСТВЕНО РАЗВИТИЕ декстрозни таблетки * 60
ДОКТОР СПОК. ГРИЖИ ЗА БЕБЕТО И ДЕТЕТО - д-р Б. СПОК - ХЕРМЕС
СТАТИЯТА е свързана към
- Грижа за детето
- Коронавирус COVID-19
- Нови 83 души са заразени с COVID-19, най-много положителни проби има в област Смолян
- Пубертет при момичета
- COVID-19, идентифициран вирус COVID-19, идентифициран вирус
- Кардиологът д-р Бойчо Бойчев и приносът му в битката с новия коронавирус
- Истини и митове за здравеопазването в Куба
- След 2-годишно разследване: Ясни са последствията и научените уроци от пандемията от COVID-19
- Защо пневмонията след заразяване с COVID-19 трае по-дълго
- Тежък остър респираторен синдром [SARS], неуточнен Тежък остър респираторен синдром [SARS], неуточнен
- Армия в бяло - Крадец на препитание - д-р Чавдар Попов, САЩ
Коментари към Мерките срещу COVID-19 са свързани с нарушения в детското развитие
Златина Т
Убедени и сте, че това е начина да наложите експерименталната течност на деца и защо? Всъщност какви научни доводи имате в подкрепа на това твърдение и как бихте понесли един дебат по темата с уврежданията и отговорността?
Нашата задача като медия е само да предаваме информация - ние не откриваме, не създаваме, не доказваме, не убеждаваме, не пропагандираме, не дебатираме. Ние само предаваме научно обоснована информация, такава, която идва от официалните ни институции и взета от различни представителни изследвания, като се позоваваме и на конкретните източници. Ние също така, в качеството си на най-големия здравен портал в България, вярваме в науката, която не почива на мнения, а на точни данни! В случай че имате съмнения относно въпроси, свързани с медицина или здраве, проведете задълбочен разговор с компетентен по темата лекар, на когото вярвате! Пожелаваме Ви здраве и спокойствие!
Убедени и сте, че това е начина да наложите експерименталната течност на деца и защо? Всъщност какви научни доводи имате в подкрепа на това твърдение и как бихте понесли един дебат по темата с уврежданията и отговорността?