Начало Здравна медиа Любопитно Психология Отглежданите в двуезична среда бебета развиват по-добре своето внимание

Отглежданите в двуезична среда бебета развиват по-добре своето внимание

Отглежданите в двуезична среда бебета развиват по-добре своето внимание - изображение

Според ново изследване предимствата за децата, които растат в билингвистична среда, започват още от 6-месечната им възраст. Бебетата, които са изложени на повече от един език, показват по-добър контрол на вниманието в сравнение с тези, които слушат само един език. Това означава, че двуезичната среда трябва да се счита за важен фактор за развитието в ранна детска възраст.

Изследователи от Йоркския университет провели две отделни проучвания, в които били измерени движенията на очите на бебетата, за да се оценят способностите им за внимание и учене. Половината от децата били отглеждани в едноезична среда, а останалите – в двуезична почти през половината от времето. Учените показвали образи на малките участници, докато лежали в креватчетата си, и ги наблюдавали с камера. Проследили движенията на очите им, докато гледат картините. Процедурата била повторена 60 пъти при всяко бебе.

„Като изучаваме деца, които все още не говорят някакъв език, открихме, че реалната разлика в по-късен етап между едноезични и билингвисти не е в самия език, а по-скоро в системата за внимание, използвана за фокусиране върху езика. Това изследване ни показва, че от най-ранния стадий на развитие мрежите, които са в основата на развитието на вниманието, се формират по различен начин при бебетата, които се отглеждат в двуезична среда“, обяснява Елън Бялистък, професор по психология и съавтор на проучването.

В първото изследване децата наблюдавали едно от две изображения в центъра на екрана, последвано от друг образ, който се появява в лявата или дясната страна на екрана. Те се научили да очакват, че ако например в центъра се появи розова и бяла картина, тя ще бъде последвана от привлекателно изображение в ляво. Ако в центъра излезе синьо-жълта, то целта ще бъде в дясно.

Във второто изследване, което започва по същия начин, специалистите сменили правилото по средата на експеримента. Когато проследили движенията на очите на бебетата, те установили, че тези, които били изложени на двуезична среда, по-добре научават новото правило и могат да предвидят къде ще се появи целевото изображение. Това е трудно, защото трябва да научат нова асоциация и да заменят успешния отговор с нов противопоставящ се.

"Децата знаят само коя посока да гледат, ако могат да разграничат двете изображения, които се появяват в центъра. В крайна сметка те ще очакват картината, която се появява отдясно например като направят движение на очите още преди изображението да се появи в дясно. Открихме, че бебетата, които живеят в билингвистична среда, успяха да направят това по-добре при смяната на правилото в сравнение с онези, които растат в едноезична“, коментира Скот Адлър.

Всичко, което идва през системата за обработка на мозъка, взаимодейства с този механизъм на внимание. Ето защо езиковата и визуална информация могат да повлияят на развитието на системата за внимание.

Проучването е публикувано в Developmental Science.

Редактор: Ирина Тенева
Източник: medicalxpress.com
Снимка: pixabay.com

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияПсихологияЗдравни съветиЛюбопитноАлт. медицинаЛайфстайлСпортНовиниСоциални грижиФизиологияИсторияСнимки