Инфобот ще помага за превенция и подкрепа при инсулт
Акценти
|
Асоциацията за инсулт и афазия (АИА) представи създадения с усилията на няколко организации иновативен инструмент, чиято основна цел са превенцията и подкрепата при инсулт. От пациентската организация са категорични, че това е важна стъпка, която ще помогне и у нас да започне промяна в тенденцията и случаите на инсулт постепенно да започнат да намаляват.
Аргументите на АИА за проекта
Асоциацията за инсулт и афазия работи активно от години. Основната й задача е да направи възможно заболяването, което отнема живота на над 4000 българи на година, да стане предотвратимо. Това може да се случи, убедени са членовете на АИА, ако хората знаят повече за инсулта, за рисковете фактори и начините, по които да ги предотвратят, но и затова как да помогнат в първите минути, които са от огромно значение за спасяването на живота.
През 2023 г. случаите на инсулт у нас са 48 309. Заради заболяването смъртта си намират 4813 българи. Данните поставят България на челно място в черната статистика в световен мащаб.
Това е безспорно основният аргумент за създаването на Инфобота, но не по-малко значими са и още няколко важни причини. Както подчертават от пациентската организация, към факторите, които допринасят за високата заболеваемост и смъртност, могат да се добавят още няколко. На първо място е фактът, че обществото знае твърде малко за инсулта, за рисковите фактори, които го провокират и за това как може да окаже първа помощ.
Хората не знаят още и как могат да бъдат подкрепени от държавата, местните власти и неправителствените организации.
>>>Българското общество знае критично малко за инсулта
Решението да бъде създаден информационен робот е, заради предимството да бъде комбинирана употребата на текст и изображение по време на контакта.
„Темата за инсулта е от първостепенно значение. Особено на фона на все по-застаряващото население и на демографския срив. За да успеем да променим нещата, са нужни съвместните усилия на всички ни“, заяви заместник-председателят на АИА д-р Георги Георгиев и подчерта колко значимо е, че проектът им се реализира съвместно с Министерството на здравеопазването.
Инфоботът
Информационният робот представи Добриян Добрев, който създава дизайна. Като се има предвид факта, че над 78% от българите имат смартфони, а 65% използват чат приложения, е повече от нормално да се разчита сериозно на дигитализацията.
Основното, което предоставя иновацията е свързано с информация за симптомите, рисковите фактори и възможността всеки сам да измери своя риск.
„А когато направи това да помисли какво трябва да промени в начина си на живот, за да не получава инсулт“, подчерта Добриян Добрев. Не на последно мястсто Инфоботът предоставя информация в помощ на хората, преживели инсулт, и техните семейства.
>>>Статините намаляват риска от инсулт
Председателката на Асоциацията Дориана Добрева припомни, че в настоящето информацията е толкова много, че човек буквално може да потъне в нея. Затова от значение е, хората да получат точна, ясна и прецизна информация, която обаче обхваща всички важни аспекти, когато става дума за инсулта – от превенцията, през начините за оказване на първа помощ, та до познанието за подкрепата след заболяването.
Как е създаден информационният робот
Инфоботът е факт, благодарение на общата работа на множество институции и на хора, които разбират своята социална отговорност. Създаден е от доброволния труд на специалисти, които приемат тази работа като кауза. А както стана ясно и защото мнозина от тях имат близки и колеги, преживели инсулт.
„Това не е проект, за който отнякъде са осигурени пари. Той е реализиран благодарение на доброволци“, каза заместник-председателят на АИА д-р Георги Георгиев.
>>>Елица Хадживълчева: За една година 1333 деца се научиха да разпознават симптомите на инсулта
Както сподели Теодор Тодоров, специалист по информационни технологии и основател на компанията от Плевен, чийто екип работи по иновацията напълно безвъзмездно, към желанието да станат част от екипа, който ще помогне броят на инсултите у нас да започне да намалява, се прибавя и факта, че техен много млад колега получава инсулт.
За да може да се реализира обаче инициативата, е нужна и платформа. От Асоциацията се насочват към Вайбър, имайки предвид достъпността на средството за комуникация. Николай Гевечанов, който оглавява отдела „Бизнес развитие“ на Вайбър за Централна и Източна Европа подчерта, че са приели веднага идеята, защото: „Приемаме социалната значимост за приоритет и се надяваме да бъдем полезни за превенцията и за рехабилитацията.“
Важна част от картината е и това, че от Министерството на здравеопазването приемат без колебания да подкрепят идеята.
„Превенцията на заболяванията е сред най-важните задачи на екипа в МЗ и ние правим възможното в тази посока“, заяви заместник-министър Михаил Околийски. Той изрази надежда, че постепенно ситуацията ще се подобрява и изброи няколко важни действия, предприети от екипа на здравното ведомство. Сред тях са увеличаването на дните за лекуване и рехабилитацията,възможността вече да има спешна помощ по въздуха, което ще позволи да се спази „златният час“. И не на последно място увеличаване на цените на пътеките, което ще позволи по-голям брой тромболизи. „Сега те са малко над 1000, твърде малък брой, а и се правят в малко лечебни заведения“, каза заместник-министър Околийски.
И още за ползата от информационния робот
Председателят на Българското дружество по инсулт д-р Филип Алексиев определи значението на Инфобота с една дума – достъпност. До информация, знания, конкретни напътствия. „Когато има добър канал на комуникация, в който хората имат достъп до точната информация, ние сме вече два хода напред“, заяви д-р Алексиев и припомни колко важни са първите 4 до 6 часа след като човек получи инсулт. Това е времето, в което медицината може да направи много. „През последните 30 години в областта на неврологията се извърши истинска революция и когато пациентът постъпи навреме, ние сме в състояние да го спасим. След шестия час медицината е вече безсилна. Затова първите действия са от огромно значение“, подчерта специалистът.
Защо е добре всеки да разполага с Инфобота
Може би най-лесният отговор е, че приложението е безплатно и леснодостъпно. За да го намерите, просто трябва да напишете думата инсулт във Вайбър. А иначе то може да се окаже най-бързият начин да помогнете на близък, колега или на човек на улицата.
Колкото повече знаем, толкова повече има шанс да предпазим себе си и своите близки, а ако вече инсултът се е случил, да знаем къде да потърсим помощ.
>>>Невронна мрежа определя причината за исхемичен инсулт
Както подчерта Дорина Добрева: „Инфоботът е иновативен и революционен. С него искаме да провокираме обществото да промени начина си на живот. В този смисъл посланието ни е за промяна.“
Председателката на Асоциацията беше категорична, че със създаването на информационния робот са показали, че само ако има единство и обща работа, нещата могат да се случат.
А работата по Инфобота продължава. Сега той е предназначен само за територията на България. В момента се работи, за да може да се ползва и в други държави. За всяка ще бъде съобразен с езика и начините, по които се предлагат различните здравни услуги.
- Прозак подобрява възстановяването след мозъчен удар
- Терапия за възстановяване на говора след инсулт подобрява психичното здраве на пациентите
- Екипът на д-р Нурфиет Алиоски от УМБАЛ „Света Анна“ спаси бременна жена с исхемичен инсулт
- Първият в света преносим ЯМР апарат открива инсулти, изискващи хирургическа намеса
Продукти свързани с НОВИНАТА
НОВИНАТА е свързана към
- Ангхарад Денис: Знаех, че може да получа инсулт, но не очаквах да се случи на 31 години
- Удроу Уилсън и скритите факти за инсултите му
- Компютърна томография (КТ) на глава
- Инсулт
- Първа помощ при инсулт
- Медицински център "Европейска здравна грижа", гр. Стара Загора
- Консумацията на алкохол в млада възраст повишава риска от инсулт
- Хранене при инсулт
- Контрол на холестерола
- КП № 50 ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ НА ИСХЕМИЧЕН МОЗЪЧЕН ИНСУЛТ БЕЗ ТРОМБОЛИЗА
Коментари към Инфобот ще помага за превенция и подкрепа при инсулт