Онлайн консултациите с личния лекар застрашават здравето на пациента
Зачестилите онлайн консултации с лекар, които заместват срещата с него на живот, водят до грешни диагнози, неоткрити заболявания и забавени медицински грижи. Представители на Националната здравна служба на Великобритания (NHS) провеждат проучване, което сочи, че пациенти са загубили живота си, след като са описали своите симптоми и оплаквания в онлайн връзка, а не на живо.
От Службата за безопасност на здравните услуги съобщиха, че са получили няколко доклада от следователи във връзка с безопасността на дистанционното здравно обслужване.
Във Великобритания следователят има право да изготви такъв доклад, ако след разглеждане на доказателствата, прецени, че дадена държавна или частна организация трябва да предприеме конкретни действия за предотвратяване на нови смъртни случаи при сходни обстоятелства.
Онлайн консултацията с лекар води до грешна диагноза и забавено лечение
Служители от Службата за безопасност на здравните услуги изразиха тревога относно онлайн консултациите, по време на които пациентът споделя своите оплаквания, а на по-късен етап личният лекар дава оценка. Според тях онлайн инструментите са създали предпоставка за грешни диагнози, неоткрити заболявания, забавено или дори непроведено лечение.
Особено притеснително според компетентния орган е настояването от страна на някои лични лекари пациентите сами да описват оплакванията и симптомите си в онлайн формуляр.
Пациент с агресивен рак на кожата, насочен към дерматолог, вместо към онколог
Един от случаите, които привлича вниманието, е свързан с личен лекар, който не разбира, че пациентът страда от агресивна форма на рак на кожата. Болният попълва бланка, в която упоменава, че е бил диагностициран със заболяването, след което обаче е пренасочен към дерматолог. При попълването на втори формуляр, той подчертава, че симптомите му са се влошили. Помощният персонал пренебрегва написаното, тъй като смята, че пациентът вече е под наблюдение. По-късно е подложен на сложна операция на кожата с цел отстраняване на тумора.
Затруднен достъп до лекаря
Друг пациент споделя разочарованието си от факта, че „все по-трудно успява да си запази час за физически преглед и все повече здравни услуги се извършват онлайн“. Според него достъпът до лекар вече е много затруднен. Англичанинът признава, че е силно обезкуражен и се е отказал да търси мнение на специалист, като се надява при леко неразположение симптомите да отшумяват без нужда от лечение.
Healthwatch England: Личните лекари в Англия не бива да изоставят традиционния метод за диагностика и лечение
От Комисията за контрол върху качеството на здравните грижи в Англия Healthwatch England съобщават за случаи, при които информацията, свързана със симптомите, се предава единствено по дигитален път, което създава проблеми. Нейни представители настояват личните лекари да не разчитат основно на онлайн комуникацията, а да разговарят с пациентите си по телефон и да се срещат с тях на живо.
Луис Ансари от Healthwatch England допълва: „Съграждани споделят, че техните запитвания през платформата E-consult остават без отговор дни наред или просто не предлагат опции, които касаят техните оплаквания. Това забавя тяхното диагностициране и лечение.“
Тя уточнява, че за някои хора онлайн консултациите са улеснение, но за други те създават повече проблеми и объркване. Ансари не отрича ползата от дигиталните здравни услуги, но е категорична, че „традиционният метод за преглед, диагностициране и лечение също трябва да се прилага“.
Проф. Камила Хоуторн: Дигиталната платформа има за цел да ускори здравното обслужване
Проф. Камила Хоуторн, директор на Кралския колеж за лични лекари, твърди, че много от тях използват електронната платформа за разпределяне на запитванията от пациенти с цел да ускорят грижата, от която се нуждаят.
Говорителят на Националната здравна служба в Англия отбелязва: „За някои пациенти електронният начин за комуникация с лекаря може да е безопасен и удобен, но все пак всеки специалист трябва да предлага и възможност за среща на живо. Здравето и безопасността на пациента е основен приоритет на Националната здравна служба. Нашите онлайн инструменти са преминали оценка за надеждност, но имаме и ефективни механизми за докладване и разследване на допуснати пропуски или грешки, колкото и редки да са те.“
Online GP consultations have led to harm and death, investigation finds: https://www.theguardian.com/society/article/2024/jul/25/online-gp-consultations-have-led-to-harm-and-death-investigation-finds
- 1/3 от увеличения брой смъртни случаи през 2020 не се дължи пряко на COVID-19, а на влошени здравни услуги
- Жените в САЩ са застрашени от лошото качество на здравните грижи
- Недостигът на здравен персонал във Великобритания води до забавяне на лечението на пациенти с рак
- Медицински туризъм: Защо милиони американци рискуват живота си, за да се лекуват в Мексико
Продукти свързани с НОВИНАТА
ПРЕХОДЪТ - ХАДЛИ ВЛАХОС - ХЕРМЕС
НовНОВИНАТА е свързана към
- Здравето на жените в Туркменистан: Мълчанието ни лишава от свобода на избор
- Послание към трансджендърите: „Не се отказвайте от правото си на медицинска помощ“
- Лили Минока и ролята й за развитието на здравните грижи в индианските общности в САЩ от 19 век
- Живот с редки болести – с какво се сблъскват хората и защо трябва да се подобрят здравните услуги
- 1/3 от увеличения брой смъртни случаи през 2020 не се дължи пряко на COVID-19, а на влошени здравни услуги
- Медицински туризъм: Защо милиони американци рискуват живота си, за да се лекуват в Мексико
- Лекуват ли се по различен начин бедни и богати пациенти
- Недостигът на здравен персонал във Великобритания води до забавяне на лечението на пациенти с рак
- Жените в САЩ са застрашени от лошото качество на здравните грижи
Коментари към Онлайн консултациите с личния лекар застрашават здравето на пациента