В Русия се канят да ограничат рекламите за бързата храна

След предложението, внесено в Държавната дума на Русия, съдържащите захар напитки да бъдат обложени с акциз, сега вниманието се насочва към бързата храна.
Предложението
Директорът на Института по социални изследвания и развитие на гражданските инициативи Максим Петунин е изпратил писмо до министъра на здравеопазването, в което предлага в Русия да бъде ограничена рекламата на бързата храна. Един от най-сериозните аргументи е, че редовното хапване на бърза храна може да доведе до сериозни проблеми със здравето. Подобно мнение защитават стотици експерти не само в Русия, но и в целия свят, такава е позицията и на Световната здравната организация.
Максим Петунин подчертава, че подобно ограничение е въведено в редица други страни, а в същото време ресторантите за бързо хранене в Русия използват всички възможности на рекламата за популяризирането на предлаганата от тях храна.
Благодарение точно на активната реклама редовното посещение в заведенията за бързо хранене са се превърнали в начин на живот за много руснаци.
Предложението е да се ограничи рекламата на заведенията за бързо хранене и техните продукти като тя бъде изцяло забранена в печатните медии, интернет и на билбордове както и да не може да се излъчва в радиата и телевизиите във времето от 8 часа сутринта до 23 часа.
От няколко години темата за ограничаването на рекламата е във фокуса на общественото внимание, но така и няма реален резултат. Законопроектът не е приет до момента. Една от причините е, че има силен натиск от страна на производителите на бърза храна.
Причината да бъде поставен отново въпросът е проведената преди време кръгла маса по въпросите на общественото здраве в Русия. Данните, изнесени на нея показват, че едва 12% от руснаците живеят здравословно. В същото време в страната нараства броят на хората със сърдечносъдови заболявания и диабет, а нездравословната храна е една от причините за тези заболявания.
И здравното министерство, и руските депутати са убедени, че най-накрая законопроектът трябва да бъде приет. Освен ограничаването на рекламата се обмислят и множество други мерки, сред които са поставянето на знак „вредно“ или „полезно“ върху продуктите както и определянето на затлъстяването и отслабването като болести, за да могат лекарите да предприемат действия за лечението им.
Сред привържениците на идеята за ограничаване на рекламата и другите мерки, свързани със здравословния начин на живот в Русия, е д-р Владимир Кругли, който е и член на Комитета по социална политика. „Ако искаме поколението след нас да бъде здраво, е нужно да възпитаваме децата как да се хранят. Не може да си затваряме очите и когато става дума за бича на съвременното общество – захарния диабет, а една от причините за появата му е нездравословната храна.“
За рекламата и нейното влияние
Според диетолога д-р Елена Соломатина бързата храна изглежда винаги изключително апетитна на рекламата и това е една от причините хората спонтанно да поискат да си я купят. Те не само искат, но и го правят.
Усилията са към ограничаването на рекламата, защото ако тя не работи, едва ли биха инвестирали толкова огромни средства в нея, коментира д-р Соломатина и допълва, че на практика всички знаят, че бързата храна е вредна, че представлява импулсна покупка, направена, защото рекламираният продукт изглежда невероятно апетитно и на човек му се иска да го има веднага.
„Минута преди да види рекламата, човек не е мислил и не е желал това, но след като веднъж я види, слюнката му потича като при кучето на Павлов и той купува, нищо че после може и да съжалява“, аргументира се диетоложката.
Д-р Соломотина е убедена, че колкото по-малко се рекламира, толкова по-малко ще бъдат покупките на бърза храна.
„Ограничаването на тази реклама ще помогне да се намали интересът на хората към нездравословната храна. Колкото по-малко виждат провокиращите картинки, толкова по-добре за тях“, смята тя и подчертава, че много често хората не купуват хамбургер и пържени картофки, защото наистина са гладни, а защото са впечатлени от красивата реклама. Не на последно място стои и въпросът с цената. Много често бързата храна е по-евтина. Това не означава обаче, че е по-качествена.
В повечето случаи от рекламата са провокирани децата и младите хора, припомнят още специалистите. По-възрастните не го правят, защото у тях е изградена култура на храненето, свързана преди всичко с почит към домашната храна. Точно затова усилията трябва да бъдат насочени към възпитанието на децата, за да придобият те култура на хранене, която ще ги предпази от вредните храни. Както подчертават мнозина специалисти, когато е налице култура на хранене, едва ли хапването дори няколко пъти в годината в заведение за бързо хранене е в състояние да нанесен тежки поражения.
radiosputnik.ria.ru, russian.rt.com, pixabay.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Знаете ли, че...
- Рекламни трикове за по-апетитни хранителни продукти
- Филмът Сам вкъщи от 1990, сравнен с рекламата от 2018 година
- Психологическо използване на сетивата в маркетинга
- 14 реклами, които крещят за промяна
- 20 примера за това как са изглеждали рекламите на известни марки през миналия век
- 10 полезни неща, които да правим по време на рекламите
- 10 мита, в които рекламодателите искат да вярваме
- Играчките в рекламите на заведенията за бързо хранене подтикват децата към вредни хранителни навици
- 5 форми на контрол над съзнанието ни, на които несъзнателно сме подложени всеки ден (1 част)
- 14% от хората по света може да са пристрастени към ултрапреработените храни
Коментари към В Русия се канят да ограничат рекламите за бързата храна