Дигиталните устройства могат да нарушат развитието на речта при децата
Прекомерната употреба на дигитални устройства, като телефони и таблети, влияе негативно върху развитието на речта при децата. Изводът е на учени от Катедрата по психология и логопедия към университета в Хелзинки, които изследват връзката между езиковото развитие на децата и времето им прекарано пред устройствата. Колкото по-дълго е то, толкова по-влошени са лексикалните умения и общото езиково ниво на детето, установяват специалистите.
Логопедът Рийка Мустонен, докторант към Катедрата, споделя, че прекомерната употреба на цифрови медии от самия родител допълнително влошава езиковите способности на детето и допринася за по-бедния му речников запас.
Проучването
В изследването участват 164 финландскоговорящи деца на възраст между две и половина и четири години (без неврологични диагнози) и техните майки. Учените изследват връзката между времето, което децата прекарват пред екрана, със или без родител, и езиковите им способности.
Допълнително се изследва времето, което родителите прекарват пред екрана и езиковото развитие на децата им, като времето през екран включва часовете, отделени за гледане на телевизия, за използване на игрови конзоли, на компютри, смарт телефони и на таблети. Под внимание се вземат също възрастта на детето, образованието на майката и редът на раждане на децата в семейството, допълва Мустонен.
Екранното време се определя чрез въпросник. Лексикалните умения, способността за правилна езиковата структура, разбирането на речта и общото езиково ниво се изследват чрез тест.
Резултатите показват, че средно децата прекарват по 79 минути на ден пред екрани, като около половината от това време (44 минути) са сами, а през останалото време – с родителите си. Майките отделят средно по пет и половина часа дневно за използване на различни екранни устройства.
Учените установяват, че колкото повече време децата в предучилищна възраст прекарват сами пред екраните, толкова по-лоши са техните лексикални умения и общото им езиково ниво.
Откриват също, че колкото по-дълго е времето, което майките отделят за използване на дигитални устройства, толкова по-слаби са езиковите способности на децата им.
Мустонен посочва, че времето пред екрана е само един от множеството фактори, които могат да повлияят на развитието на речта при децата. Според нея обсъждането на дигиталното съдържание между родителя и детето може да бъде от полза за развитието на речта при малчуганите, но фокусът трябва да бъде насочен върху комуникацията и връзката родител – дете, а не върху устройството, чиято прекомерна употреба лишава детето от пълноценно прекарано време с родителите.
Проучването, което е част от проекта LEINIKKI, е подкрепено от Културната фондация на Финландия. Фокусът на LEINIKKI е върху речта и факторите, определящи езиковото развитие на деца в предучилищна възраст във финландскоговорящи семейства.
Изводи и препоръки
Patricia S. Pomnitz, специалист по детска логопедия с над 12-годишен опит в областта на диагностицирането и лечението на езикови и речеви нарушения, споделя, че съдържанието, което децата ни консумират от екранните устройства, може да подпомогне умственото им развитие, но и да го влоши. Затова е от значение, родителите да подбират правилните игри, видеа и приложения, както и да контролират времето, което децата прекарват пред устройствата.
Подрастващите трябва да се научат на медийна грамотност, за да се избегнат вредите, които дигитализацията може да нанесе върху развитието им. Препоръчително е родителите да обърнат внимание, доколко те самите използват устройствата си здравословно. Добрият пример е важен за придобиването на медийна компетентност. Времето, което децата прекарват пред екрана, трябва да бъде балансирано и контролирано, а те да бъдат ангажирани с други занимания. Не се препоръчва и телевизия на заден фон, докато детето е заето с друга дейност, тъй като това нарушава взаимодействието с родителя и отклонява вниманието му от игрите.
Препоръчително време пред дигитални устройства за деца в зависимост от възрастта
Специалистите съветват:
- Бебета и деца под 18 месеца да не бъдат излагани на влиянията на каквито и да било екрани.
- Двегодишни деца да не прекарват повече от 15 минути на ден пред устройства.
- Децата на възраст 3 години, 4 години и 5 години да бъдат ограничени в използването на телефони, таблети и гледане на телевизия до 30 минути дневно (максимум до 1 час).
Всяка дейност, която детето извършва, се отразява върху развитието на мозъка му. В ранна възраст е по-висока чувствителността към всякакви влияния, които остават отпечатък в неговото съзнание и формират личността му.
За нормалното развитие на речта са нужни комуникация, активно речево взаимодействие с други деца и минимално време пред екраните. Колкото по-малко време бебетата и децата прекарват пред устройствата, толкова по-бързо се научават да говорят.
Продукти свързани със СТАТИЯТА
ДИГИТАЛНА МЕРИТЕЛНА ЛЪЖИЦА
НовСТАТИЯТА е свързана към
- Грижа за детето
- Защо едни от най-известните хора в областта на технологиите забраняват на своите децата да използват електронни устройства
- Зависимост към телефон и интернет: Разберете дали и вие сте пристрастени
- Мобилните телефони вредят на детското здраве и съня
- 22 идеи как да откъснем детето от телефона и компютъра
- Опасно ли е облъчването от мобилните устройства
- Екранното време може да забави развитието на деца между 2 и 4 години
- Спането пред телевизор или компютърен екран води до депресия
- Как дигиталните устройства повлияват здравето на очите и как да ги предпазим
- Екраните вредят на детския мозък, как да преодолеем негативния ефект
- Дългото време пред екран в детството води до намаляване на умствените способности
Коментари към Дигиталните устройства могат да нарушат развитието на речта при децата