Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Любопитно За нашето здраве Честата консумация на газирани напитки и кафе увеличава риска от инсулт

Честата консумация на газирани напитки и кафе увеличава риска от инсулт

от 26 окт 2012г., обновено на 12 дек 2024г.
Редактор: Вероника Събова
Честата консумация на газирани напитки и кафе увеличава риска от инсулт - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Акценти

  • Честата консумация на газирани напитки и плодови сокове и прекомерният прием на кафе могат да увеличат значително риска от инсулт.
  • Една газирана напитка на ден увеличава риск от инсулт с 22%, а един плодов сок – с 37%.
  • Приемът на повече от четири чаши кафе на ден е свързан с 37% по-висок риск от мозъчен удар.
  • За разлика от кафето, консумацията на повече от четири чаши чай на ден е свързана с 19% по-нисък риск от инсулт.

Честата консумация на газирани напитки и плодови сокове и прекомерният прием на кафе могат да увеличат риска от инсулт, сочат два анализа, ръководени съвместно от Националния университет на Ирландия и Университета „Макмастър“ в Канада. Изследванията, които са част от INTERSTROKE (проект, изследващ рисковите фактори за инсулт), са публикувани в Journal of Stroke Trusted Source и International Journal of Stroke.

Връзката между газираните и плодовите напитки и риска от инсулт

Първият анализ разкрива, че консумацията на до една газирана напитка на ден, съдържаща захар или изкуствени подсладители, повишава риска от инсулт с 22%. Вероятността от мозъчен удар обаче нараства рязко при хората, които пият две или повече от този тип напитки на ден.

>>> Подсладителят ксилитол повишава риска от инфаркт и инсулт

Консумацията на един плодов сок на ден пък е свързана с 37% по-висок риск от инсулт. При тези, които прибягват към две напитки на ден, вероятността от остро нарушение на кръвообращението на мозъка се утроява. Изследователите установяват още, че рискът от инсулт, свързан с консумацията на плодови сокове, е по-висок при жените, отколкото при мъжете.

Въпреки че плодовият сок по принцип съдържа съединения като полифеноли, които са полезни за сърцето, повечето напитки са с добавени подсладители или консерванти, чиито вредни ефекти надвишават потенциалните ползи.

В допълнение, анализът показва, че приемът на седем или повече чаши вода на ден е вързан с по-нисък риск от инсулт.

Връзката между кафето и риска от инсулт

Кафе

Вторият анализ показва, че приемът на повече от четири чаши кафе на ден е свързан с 37% по-висок риск от инсулт. Интересното е, че умерената консумация на кофеин (под 4 чаши кафе на ден) не повишава вероятността от мозъчен удар.

За разлика от кафето, консумацията на повече от четири чаши чай на ден е свързана с 19% по-нисък риск от инсулт. Процентът варира леко при различните видове чай. Например три до четири чаши черен чай на ден намаляват с 29% вероятността от мозъчен удар, а същото количество зелен чай – с 27%.

>>> Зеленият чай подобрява мозъчната функция и работната памет

Изследователите установяват, че ползите от чая, свързани с риска от инсулт, изчезват, когато към топлата напитка се добави мляко.

Водата и чаят са по-здравословният избор

Проучванията са наблюдателни и не могат да докажат, че консумацията на кафе, чай или газирани напитки водят до по-нисък или по-висок риск от инсулт.

„Това са проучвания, използващи въпросници, които могат да бъдат склонни към пристрастия и други ограничения.“, коментира Хосе Моралес, невролог и съдов хирург в Здравния център Providence Saint John в Санта Моника, Калифорния. „Въпреки това предишни независими изследвания подкрепят препоръките на двата анализа за замяна на газираните напитки и кафето с вода и чай.“

Изследователите са категорични обаче, че каквото и да избере човек да пие, балансът е ключов.

„Дори пиенето на твърде много вода може да доведе до здравословни проблеми.“, коментира Моралес. „По същия начин консумацията на плодов сок от време на време може да не повлияе на риска от инсулт, но пък ще ви осигури основни витамини.“

Източник:

Too Much Coffee, Soda May Raise Your Risk of Stroke, but Tea May Lower It: https://www.healthline.com/health-news/coffee-soda-stroke-risk

Още по темата:
  • Боровите шишарки са ефективни срещу инсулт Боровите шишарки са ефективни срещу инсулт
  • Предстоящ инсулт може да се разчете по очите Предстоящ инсулт може да се разчете по очите
  • Черешите са добра превенция срещу инсулт Черешите са добра превенция срещу инсулт
  • Хората с кръвна група А са по-застрашени от инсулт преди 60-те Хората с кръвна група А са по-застрашени от инсулт преди 60-те
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

ЛИПОМЕЗИН таблетки * 30
12.85€ / 25.13лв.

ЛИПОМЕЗИН таблетки * 30

ЛИПОМЕЗИН таблетки * 60
19.30€ / 37.75лв.

ЛИПОМЕЗИН таблетки * 60

ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ НА ОСТРИ МОЗЪЧНИ ИНСУЛТИ - ПРАКТИЧЕСКО РЪКОВОДСТВО
8.13€ / 15.90лв.

ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ НА ОСТРИ МОЗЪЧНИ ИНСУЛТИ - ПРАКТИЧЕСКО РЪКОВОДСТВО

Коментари към Честата консумация на газирани напитки и кафе увеличава риска от инсулт

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Честата консумация на газирани напитки и кафе увеличава риска от инсулт
    www.framar.bg 
    на 11 June 2026 в 19:28
    Коментирайте "Честата консумация на газирани напитки и кафе увеличава риска от инсулт"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Нашето здраве
  • Контрол на холестерола
  • Компютърна томография (КТ) на глава
  • Инсулт
  • Създадоха лекарство, което може да възстанови движенията на пациент след инсулт
  • Открийте признаците на мозъчен инсулт, месец преди да настъпи
  • Хранене при инсулт
  • Боровите шишарки са ефективни срещу инсулт
  • Първа помощ при инсулт
  • КП № 50 ДИАГНОСТИКА И ЛЕЧЕНИЕ НА ИСХЕМИЧЕН МОЗЪЧЕН ИНСУЛТ БЕЗ ТРОМБОЛИЗА
  • Предстоящ инсулт може да се разчете по очите
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
Възстановяване след тотална хистеректомияВъзстановяване след тотална хистеректомия

Възстановяване след тотална хистеректомия

от 11 юни 2026г.Прочети повече
Еднократна доза псилоцибин връща говора на пациентка с болест на алцхаймерЕднократна доза псилоцибин връща говора на пациентка с болест на алцхаймер

Еднократна доза псилоцибин връща говора на пациентка с болест на алцхаймер

от 11 юни 2026г.Прочети повече
Ранното въвеждане на яйца в диетата намалява риска от алергияРанното въвеждане на яйца в диетата намалява риска от алергия

Ранното въвеждане на яйца в диетата намалява риска от алергия

от 11 юни 2026г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Тихият инфаркт (безсимптомна миокардна исхемия) – когато сърцето мълчи

преди 7 дни, 8 часа и 47 мин.

Тихият инсулт - когато не разбираме, че сме получили мозъчен инфаркт

преди 34 дни, 6 часа и 22 мин.
Всички

АНКЕТА

Позволявате ли на децата ви да използват социални мрежи

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

НИВЕА МЕН ДЕЗОДОРАНТ ДИЙП ЗА МЪЖЕ 150 мл

АМОКСИГАРД таблетки 875 мг / 125 мг * 14

ФРЕЗИДЕРМ СЕРУМ ЗА ЛИЦЕ С ВИТАМИН C 30 мл

ДИКЛОПРАМ капсули 75 мг / 20 мг * 30

НИВЕА МИЦЕЛАРНА ВОДА ЗА ЧУВСТВИТЕЛНА КОЖА 400 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ПРИМОЛУТ - НОР таблетки 5 мг * 30 BAYER

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юни 2026г. в 11:36:22

РИВАНОЛ разтвор за кожа 0.1% 100 мл ХИМАКС ФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юни 2026г. в 11:17:16

СТРЕЗАМ капсули 50 мг * 60

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юни 2026г. в 11:11:34

СТАДИКСИН таблетки * 60 WEDO

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юни 2026г. в 11:05:09

РИЕКО таблетки 40 мг/1 мг/0.5 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 11 юни 2026г. в 10:50:28
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2026 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival