Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Здравна медия Любопитно Бременност и майчинство Изчислителен анализ разкрива как малките деца възприемат езика

Изчислителен анализ разкрива как малките деца възприемат езика

от 03 фев 2021г.
Редактор: Даниела Пройчева
Изчислителен анализ разкрива как малките деца възприемат езика  - изображение
  • Инфо
  • Продукти
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Продукти
Коментари
Свързаност

Езиците се различават по звуците, с които се характеризират. Така например, японският език не разграничава звуците като „р“ и „л“, които обаче в английския биха променили коренно значението на думата („rock“ – „lock“). Учените откриват, че малките деца се адаптират и започват да разпознават звуците, използвани в майчиния им език, още преди да се научат да говорят. Едногодишно бебе по-трудно би разграничило „rock“ и “lock“ като две отделни думи, ако живее в среда с японскоговорещи, отколкото, ако живее сред англоговорещи.

Солидни научни доказателства сочат, че това ранно фонетично умение невръстните деца дължат на механизъм на статистическо групиране, известен като метод за учене чрез разпределение. Благодарение на него те категоризират звуците, които чуват, като гласни и съгласни.

В ново проучване, публикувано на страниците на списание „Proceedings of the National Academy of Sciences“, се разглежда точно тази идея за мислено категоризиране на звуците.

Симулация на процеса на научаване на език в ранна възраст

Екип от когнитивни специалисти и лингвисти, които използват изчислителни методи за своята работа, разработва количествен модел, базиран на мащабна симулация на целия процес на научаване на даден език от децата. Учените прилагат ефективни по отношение на изчисленията техники за машинно самообучение, чрез които търсят възможни системни връзки между механизмите на учене и категоризацията в мозъка на децата, резултат от тяхната вродена адаптация към звученето на майчиния им език.

Според Томас Шатц, постдокторант в Университета на Мериланд към Института за иновативни компютърни изследвания, „отдавна учените опитват да разгадаят феномена на учене при малките деца, но досега те са търсили отговор на въпроса какво научават те.“ Той смята, че е по-важно да се разгледат начините, по които това се случва, тоест как, а не какво учат.

В екипа на Шатц са включени и други експерти: Наоми Фелдман, доцент по лингвистика в Университета на Мериланд, Шарън Голдуотър, професор в Института по езици, когниция и изчисления към Единбургския университет, Еманюел Дюпо, професор от „Ecole Normale Sup?rieure“ в Париж и други.

За целите на проучването експертите симулират процеса на учене при децата, като използват алгоритъм за групиране, който трябва да анализира постъпваща към него реална реч. На равни интервали от време към алгоритъма се подават звукови данни, подобни на спектрограма. Те са извлечени от реални записи на реч от специално избран език. В конкретния експеримент двата изследвани езика са американски английски и японски.

Екипът избира по едно малко американско и японско дете. Двата въпроса, които си задават накрая са: „Могат ли да бъдат обяснени различните начини, по които двете деца разпознават и реагират на речта?“ и „Успяват ли те да овладеят двете фонетични категории – гласни и съгласни?“

Децата не могат да разграничават ясно фонетичните категории

Според по-рано проведените проучвания отговорите трябва да са еднакви – или положителни, или отрицателни, но еднакви. В случая обаче експертите отговарят на първия въпрос с „Да“, а на втория – с „Не.“ Казано с други думи, потвърждава се хипотезата, че за японското дете е много трудно да разпознае двете думи „rock“ и „lock.“ От друга страна обаче, двете деца успяват съвсем бегло и повърхностно да се запознаят с речевите единици и не успяват да разграничат ясно двете фонетични категории на гласни и съгласни звуци.

Направените заключения представят един по-различен аспект на вече познатата теория за ранното фонетично научаване на езика. Трудностите при прилагането на метода на учене чрез разпределяне на звуците във фонетични категории в реални условия поставят под съмнение концепцията, че децата научават рано фонетичните категории, а не толкова традиционното схващане на учените за чистата форма на учене чрез разпределяне.

Според Шатц когнитивната наука до момента не е имала нужните средства за изграждането на подобни мащабни модели, но напредъкът в изчислителната индустрия, големите бази данни и алгоритмите за машинно самообучение дават възможност за все по-лесното им създаване.

Шатц и Фелдман вярват, че изчислителният им модел и непрекъснатият процес на събиране на емпирични данни от записи на деца, изучаващи език в домашна среда, и оценка на наученото, ще помогнат да се изяснят много аспекти относно овладяването на даден език в ранна възраст.

Източник:

medicalxpress.com/news/2021-01-approach-infants-language
Снимки: freepik.com

Още по темата:
  • Трите езика, които ще осигурят добро бъдеще на детето ви Трите езика, които ще осигурят добро бъдеще на детето ви
  • Кога ученето на чужд език е най-успешно? Кога ученето на чужд език е най-успешно?
  • Учете чужди езици, за да забавите болестта на Алцхаймер Учете чужди езици, за да забавите болестта на Алцхаймер
  • Музиката помага на децата да усвояват чужди езици Музиката помага на децата да усвояват чужди езици
5.0/5 1 оценка

Продукти свързани със СТАТИЯТА

СУПЕРКОМУНИКАТОРИ - ЧАРЛЗ ДЮИГ - ХЕРМЕС
23.37лв. / 11.95€

СУПЕРКОМУНИКАТОРИ - ЧАРЛЗ ДЮИГ - ХЕРМЕС

ПРОБИЕН БЕБЕ капки 10 мл ФОРТЕКС
37.45лв. / 19.15€

ПРОБИЕН БЕБЕ капки 10 мл ФОРТЕКС

ПЕДИАКИД ПРОБИОТИК дъвчащи мечета * 60
37.16лв. / 19.00€

ПЕДИАКИД ПРОБИОТИК дъвчащи мечета * 60

ПЕДИАКИД ВИТАМИН C дъвчащи мечета * 60
37.16лв. / 19.00€

ПЕДИАКИД ВИТАМИН C дъвчащи мечета * 60

СУИС ЕНЕРДЖИ КИДС ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ ЗА КОСТИ & ЗЪБИ желирани бонбони без захар * 60
36.28лв. / 18.55€

СУИС ЕНЕРДЖИ КИДС ВИТАМИНИ И МИНЕРАЛИ ЗА КОСТИ & ЗЪБИ желирани бонбони без захар * 60

МОЯТА ЗАБАВНА КНИЖКА ЗА СМЯТАНЕТО - ХЕРМЕС
3.00лв. / 1.53€

МОЯТА ЗАБАВНА КНИЖКА ЗА СМЯТАНЕТО - ХЕРМЕС

Коментари към Изчислителен анализ разкрива как малките деца възприемат езика

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Изчислителен анализ разкрива как малките деца възприемат езика
    www.framar.bg 
    на 28 December 2025 в 22:06
    Коментирайте "Изчислителен анализ разкрива как малките деца възприемат езика "

СТАТИЯТА е свързана към

  • Бременност и майчинство
  • Домашни средства срещу цистит при деца
  • Лечение на грип при деца
  • д-р Тюркер Нешедов Шевкедов
  • Д-р Иванка Иванова Кьолиева
  • Лечение на възпалено гърло при деца
  • д-р Нериман Нури Караджа
  • д-р Катя Асенова Гинева-Попова
  • д-р Недялко Желев Желев
  • д-р Татяна Христова Атанасова
  • д-р Станимила Милчева Петрова
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();
Най-новите публикации
C09DX08 телмисартан, амлодипин и хидрохлоротиазидC09DX08 телмисартан, амлодипин и хидрохлоротиазид

C09DX08 телмисартан, амлодипин и хидрохлоротиазид

от 26 дек 2025г.Прочети повече
Възстановяване след безкръвна операция на простатаВъзстановяване след безкръвна операция на простата

Възстановяване след безкръвна операция на простата

от 24 дек 2025г.Прочети повече
Бактерия от червата на японска дървесна жаба убива тумориБактерия от червата на японска дървесна жаба убива тумори

Бактерия от червата на японска дървесна жаба убива тумори

от 23 дек 2025г.Прочети повече

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Да си поговорим честно за ПМС, хормоните и "онези дни"...

преди 18 дни, 9 часа и 6 мин.

Биомаркерите са ключът към правилното лечение на рака на белия дроб

преди 58 дни, 11 часа и 2 мин.
Всички

АНКЕТА

Оставяте ли децата сами у дома?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ДОКТОР'С БЕСТ ВИТАМИН D3 КИДС желирани таблетки 1000 IU * 60

ДИЕТИЧНИ ФИБРИ 430 г ВИТАЛ ФАРМА

ЦИСТИНАЛ капсули 600 мг * 60

ЦИСТИНАЛ капсули 600 мг * 30

ПРОСТАМЕНД капсули 600 мг * 60

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

НАУ ФУДС ДИВ РИГАН дражета * 90

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 26 дек 2025г. в 15:52:38

ФУСИДИН крем 2 % 15 г

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 26 дек 2025г. в 15:51:06

ИЗОПРИНОЗИН сироп 50 мг / мл 150 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 26 дек 2025г. в 15:39:31

АВИРОН РАПИД таблетки 360 мг * 24

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 26 дек 2025г. в 15:38:22

ТРИБУТИН таблетки 300 мг * 20

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 26 дек 2025г. в 15:33:25
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival